Nabicie klimatyzacji czynnikiem R290 |
Autor |
Wiadomość |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 20-06-2018, 10:38 Nabicie klimatyzacji czynnikiem R290
|
|
|
No właśnie - czy da się w bezpieczny dla układu sposób nabić go czynnikiem R290 (propan) zamiast R134? Widziałem na żywo Fiata Ducato ktorego właściciel nabił klimę R290 i przy maksymalnym ustawieniu klimy wieje -12 stopni
Co o tym sądzicie? Ktoś próbował? |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 20-06-2018, 11:09
|
|
|
A jesteś pewny, że masz w 100% szczelną instalację ? Albo że się w jakiejś sytuacji (awaria, kolizja) nie rozszczelni ?
Niby czynnika chłodzącego nie wchodzi do instalacji dużo, ale jednak propan to gaz dużo bardziej palny (a w odpowiednich warunkach wybuchowy), niż R134a.
Z drugiej strony, propan jest sporo tańszy, więc nieuczciwe serwisy klimatyzacji już od dawna z niego korzystają - ciekawe, ile z nas jeździ z propanem w klimie, nawet o tym nie wiedząc...
https://www.google.com/se.....0.5aKiqO4Bq9Y
[ Dodano: 21-06-2018, 15:20 ]
Jak na zamówienie - dzisiejszy artykuł z WP :
https://moto.wp.pl/lpg-w-klimatyzacji-kreatywni-polacy-szukaja-alternatyw-6265141381597313a |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 21-06-2018, 22:03
|
|
|
No proszę nie myślałem że to stosują bo tanie jak barszcz. Tylko jedna rzecz mi się nie podoba w artykule - po pierwsze propan nie wybucha ot tak bo butla LPG przy zderzeniu też ma prawo się rozszczelnić tylko stężenie gazu jest zbyt duże do jego zapłonu. Po drugie piszą że jest on mniej wydajny a na własne oczy widziałem w ducato że dmucha mrozem -12
A jednak doczytałem różnicę - cebulandia nabija LPG (propan-butan) a tu chodzi o R-290 czyli czyściutki propan który stosowali w lodówkach. Teraz już kojarzę o co chodzi Moja babcia ma ruską zamrażarkę z czasów ciężkiej komuny to ona z -45 stopni jest w stanie wytworzyć |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 646 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24360 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 21-06-2018, 22:12
|
|
|
-12 to można dostać odmrożeń
generalnie ztcw to propanu musi być mnie, zdaje się 15% gdyż jest inaczej ściśliwy od mieszaniny R134a
i piszą by zmienić też olej w sprężarce
alternatyw jest wiele, tylko nie każda stacja do uzupełniania czynnika potrafi z propanu korzystać |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 21-06-2018, 22:47
|
|
|
Weź poprawkę na to że typ w ducato odpalił to na full. Mitsu ma kontrolę temperatury i jeśli okaże się że schłodził wnętrze do żądanej temperatury to zmniejszy nawiew i wtedy wyjdzie na to że prawie wogóle klima nie pracuje a w aucie przyjemnie chłodno. Jaka od razu inna kultura pracy |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 21-06-2018, 22:57
|
|
|
juniorkm7 napisał/a: | propan nie wybucha ot tak |
Ot tak, to może nie. Ale wybuchnąć może.
Tu masz kartę charakterystyki propanu :
Plik pdf
gdzie jest zaznaczone -
Kod: | j)
Dolna/górna granica
palności lub
wybuchowości
Górna granica wybuchowości
:
9,5 %(V)
Dolna granica wybuchowości
:
2,1 %(V) |
więc niewielka nieszczelność instalacji może spowodować powstanie mieszaniny wybuchowej, szczególnie w trakcie postoju auta - a o iskrę w komorze silnika nietrudno.
A teraz wyobraź sobie zderzenie czołowe, i uszkodzenie instalacji klimatyzacji. Znowu karta charakterystyki -
Kod: | g)
Temperatura zapłonu
-
103,99 °C
-
zamknięty tygiel |
jak myślisz, jaka jest temperatura rozgrzanego kolektora wydechowego ?
Może patrze trochę skrajnie, bo oczywiście myśląc w ten sposób to najlepiej w ogóle nie wychodzić z domu, a nawet siedząc na tronie trzeba by mieć na głowie założony hełm
Po prostu chcę uświadomić tylko niebezpieczeństwa wynikające z zastąpienia R134a czynnikiem R290. Bo na jakimś serwisie powiedzą pewnie "panie, to jest bezpieczne, na pewno nic się nie stanie". Niestety, może się stać.
Pomijam całkowicie inne oddziaływanie fizykochemiczne propanu na całą instalację - przewody, uszczelki, kompresor, bo w tym bazowałbym tylko na ogólnie dostępnych na necie artykułach. |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
 |
Bzyk_R1
Mitsumaniak Outlanderowiec

Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy Dołączył: 02 Sie 2016 Posty: 5364 Skąd: Pińczów TPI
|
Wysłany: 21-06-2018, 23:47
|
|
|
Tankujcie śmiało lpg do klimy a ja zamiast jechać Was wyciąć po wypadku to pojadę Was pozamiatać
Z drugiej strony, po zapaleniu się auta z nowym R1234yf strefa ewakuacji ludności wg charakterystyki produktu wynosi 2 kilometry więc nie wiem co gorsze. |
_________________ Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.
Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?
STOP HYBRID GO LPG |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 22-06-2018, 00:50
|
|
|
O ile będziesz miał w ogóle co zamiatać
Ale fakt, R134a jest niepalny. R290, czyli propan jest już skrajnie palny i wybuchowy, tak samo jak LPG, czyli propan-butan.
O najnowszym wynalazku, czyli R1234yf nawet nie wspominam, bp to g... jakich mało, zainteresowani sami mogą sobie poczytać :
https://strazacki.pl/szkolenia/nowa-klimatyzacja-zagrozeniem-dla-strazakow |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 22-06-2018, 07:28
|
|
|
Trochę dramatyzujecie z tym propanem. Przecież to jest jakieś 500g gazu. Od razu całe się nie ulotni, więc w skrajności raczej zapali tam gdzie będzie nieszczelność, a nie zrobi spektakularnego BOOM. A nawet jak zrobi BOOM to Bzyk_R1 popraw mnie jeśli się mylę ale ludzie przeżywali wybuch gazu w zamkniętych mieszkaniach żelbetowych i to tak że ściany odpadały a oni przeżyli.
A jak czytam o tym R1234yf to mi się odniechciewa kupowania samochodu z bronią chemiczną...
Żeby była jasność nie polecam i nie widzę sensu wymieniać R134a na propan bo np. sprężarka i uszczelki mogą tego nie przeżyć, ale w przypadku R1234yf to już nie jest takie oczywiste.
A i teraz z pamięci to nie jest tak że w Australii zamiast R1234yf wprowadzili R290 (propan)? Ciekawe czy elementy klimy są inne (uszczelki, sprężarka)? |
|
|
|
 |
Bzyk_R1
Mitsumaniak Outlanderowiec

Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy Dołączył: 02 Sie 2016 Posty: 5364 Skąd: Pińczów TPI
|
Wysłany: 22-06-2018, 10:00
|
|
|
Najbardziej istotnym parametrem przy wybuchu nie jest ilość materiałów palnych a ciśnienie. Tam gdzie ktoś przeżywa wybuch butli najczęściej fala uderzeniowa opuszcza w większości pomieszczenie. Przykład:
-połóż petardę piccolówke na otwartej dłoni a zaciśnij ją w dłoni. Co będzie gorsze?
-11.09.2001r paliwo lotnicze samolotu spala się niemal całkowicie poza budynkiem WTC tworząc efektowny fireball. Gdyby to paliwo dostało się do budynku to było by zupełnie inaczej.
Tak więc 500g może zachować się bardzo różnie w zależności od konstrukcji układu. |
_________________ Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.
Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?
STOP HYBRID GO LPG |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 22-06-2018, 10:20
|
|
|
A ja słyszałem że chodzi o to że zazwyczaj ci ludzie są bardzo blisko miejsca zainicjowania wybuchu (np. włącznik światła) i dlatego nie wytwarza się jeszcze fala uderzeniowa która potem wywala ścianę (co właśnie pomaga bo jakby nie wywaliło to by zabiło człowieka w środku). |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 22-06-2018, 21:10
|
|
|
Z tą ścianą masz całkowicie rację. Na ręcznych wyrzutniach rakiet i granatnikach (taki RPG-7 na przykład) masz podaną kubaturę pomieszczenia oraz odległość od ściany za plecami z którego można to odpalić. W przeciwnym razie ilość gazu wyrzucanego z tyłu granatnika jest tak duża że może zabić. Jest gdzieś w internecie filmik jak talib z okna w hummera strzela z RPG-7 po czym wylatuje przez okno wyrzucony przez gazy wylotowe |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 646 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24360 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 23-06-2018, 12:01
|
|
|
Tu jest dość spory wykład w temacie czynników:
http://www.chlodnictwoikl...unki-badan.html
jest też sporo artykułów o tym jak nas doją sprzedając R134a w cenie 1234yf i dlaczego w Rosji czy Ukrainie nadal jest tanio - wystarczy poszukać... |
|
|
|
 |
juniorkm7
Forumowicz
Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Gru 2016 Posty: 269 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 29-06-2018, 15:18
|
|
|
No to że nas doją to wszystko kochana ciocia Unia. U nas butla czynnika kosztuje 1800zł, w chinach 50$ a w USA 120$. Można?
Polecam też przejrzeć sobie publikację naukową która wyraźnie mówi że R290 jest bardziej skuteczny i bezpieczny.
Zeszyty Naukowe SGSP 2017, Nr 61 (tom 1)/1/2017
dr inż. Andrzej Grzebielec
dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. Politechniki Warszawskiej
mgr inż. Adam Szelągowski
Instytut Techniki Cieplnej, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Politechnika Warszawska |
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10742 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 29-06-2018, 15:25
|
|
|
Ciekawy temat..... mam własnie do nabicia klimę...:) |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
|