Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Nabicie klimatyzacji czynnikiem R290
Autor Wiadomość
juniorkm7 
Forumowicz

Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Warszawa
Wysłany: 20-06-2018, 10:38   Nabicie klimatyzacji czynnikiem R290

No właśnie - czy da się w bezpieczny dla układu sposób nabić go czynnikiem R290 (propan) zamiast R134? Widziałem na żywo Fiata Ducato ktorego właściciel nabił klimę R290 i przy maksymalnym ustawieniu klimy wieje -12 stopni :)

Co o tym sądzicie? Ktoś próbował?
 
 
apg2312 
Mitsumaniak


Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 2310
Skąd: Chorzów
Wysłany: 20-06-2018, 11:09   

A jesteś pewny, że masz w 100% szczelną instalację ? Albo że się w jakiejś sytuacji (awaria, kolizja) nie rozszczelni ?
Niby czynnika chłodzącego nie wchodzi do instalacji dużo, ale jednak propan to gaz dużo bardziej palny (a w odpowiednich warunkach wybuchowy), niż R134a.
Z drugiej strony, propan jest sporo tańszy, więc nieuczciwe serwisy klimatyzacji już od dawna z niego korzystają - ciekawe, ile z nas jeździ z propanem w klimie, nawet o tym nie wiedząc...

https://www.google.com/se.....0.5aKiqO4Bq9Y

[ Dodano: 21-06-2018, 15:20 ]
Jak na zamówienie - dzisiejszy artykuł z WP :
https://moto.wp.pl/lpg-w-klimatyzacji-kreatywni-polacy-szukaja-alternatyw-6265141381597313a
_________________
Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...

 
 
 
juniorkm7 
Forumowicz

Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Warszawa
Wysłany: 21-06-2018, 22:03   

No proszę nie myślałem że to stosują bo tanie jak barszcz. Tylko jedna rzecz mi się nie podoba w artykule - po pierwsze propan nie wybucha ot tak bo butla LPG przy zderzeniu też ma prawo się rozszczelnić tylko stężenie gazu jest zbyt duże do jego zapłonu. Po drugie piszą że jest on mniej wydajny a na własne oczy widziałem w ducato że dmucha mrozem -12

A jednak doczytałem różnicę - cebulandia nabija LPG (propan-butan) a tu chodzi o R-290 czyli czyściutki propan który stosowali w lodówkach. Teraz już kojarzę o co chodzi :) Moja babcia ma ruską zamrażarkę z czasów ciężkiej komuny to ona z -45 stopni jest w stanie wytworzyć :D
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 646 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24360
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 21-06-2018, 22:12   

-12 to można dostać odmrożeń :)
generalnie ztcw to propanu musi być mnie, zdaje się 15% gdyż jest inaczej ściśliwy od mieszaniny R134a
i piszą by zmienić też olej w sprężarce
alternatyw jest wiele, tylko nie każda stacja do uzupełniania czynnika potrafi z propanu korzystać
 
 
juniorkm7 
Forumowicz

Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Warszawa
Wysłany: 21-06-2018, 22:47   

Weź poprawkę na to że typ w ducato odpalił to na full. Mitsu ma kontrolę temperatury i jeśli okaże się że schłodził wnętrze do żądanej temperatury to zmniejszy nawiew i wtedy wyjdzie na to że prawie wogóle klima nie pracuje a w aucie przyjemnie chłodno. Jaka od razu inna kultura pracy :)
 
 
apg2312 
Mitsumaniak


Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 2310
Skąd: Chorzów
Wysłany: 21-06-2018, 22:57   

juniorkm7 napisał/a:
propan nie wybucha ot tak

Ot tak, to może nie. Ale wybuchnąć może.
Tu masz kartę charakterystyki propanu :
Plik pdf
gdzie jest zaznaczone -
Kod:
j)
Dolna/górna granica
palności lub
wybuchowości
Górna granica wybuchowości
:
9,5 %(V)
Dolna granica wybuchowości
:
2,1 %(V)

więc niewielka nieszczelność instalacji może spowodować powstanie mieszaniny wybuchowej, szczególnie w trakcie postoju auta - a o iskrę w komorze silnika nietrudno.
A teraz wyobraź sobie zderzenie czołowe, i uszkodzenie instalacji klimatyzacji. Znowu karta charakterystyki -
Kod:
g)
Temperatura zapłonu
-
103,99 °C
-
zamknięty tygiel

jak myślisz, jaka jest temperatura rozgrzanego kolektora wydechowego ?
Może patrze trochę skrajnie, bo oczywiście myśląc w ten sposób to najlepiej w ogóle nie wychodzić z domu, a nawet siedząc na tronie trzeba by mieć na głowie założony hełm ;)
Po prostu chcę uświadomić tylko niebezpieczeństwa wynikające z zastąpienia R134a czynnikiem R290. Bo na jakimś serwisie powiedzą pewnie "panie, to jest bezpieczne, na pewno nic się nie stanie". Niestety, może się stać.
Pomijam całkowicie inne oddziaływanie fizykochemiczne propanu na całą instalację - przewody, uszczelki, kompresor, bo w tym bazowałbym tylko na ogólnie dostępnych na necie artykułach.
_________________
Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...

 
 
 
Bzyk_R1 
Mitsumaniak
Outlanderowiec


Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy
Dołączył: 02 Sie 2016
Posty: 5364
Skąd: Pińczów TPI
Wysłany: 21-06-2018, 23:47   

Tankujcie śmiało lpg do klimy a ja zamiast jechać Was wyciąć po wypadku to pojadę Was pozamiatać ;-)

Z drugiej strony, po zapaleniu się auta z nowym R1234yf strefa ewakuacji ludności wg charakterystyki produktu wynosi 2 kilometry więc nie wiem co gorsze.
_________________
Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.


Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?

STOP HYBRID GO LPG
 
 
apg2312 
Mitsumaniak


Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 2310
Skąd: Chorzów
Wysłany: 22-06-2018, 00:50   

O ile będziesz miał w ogóle co zamiatać :p
Ale fakt, R134a jest niepalny. R290, czyli propan jest już skrajnie palny i wybuchowy, tak samo jak LPG, czyli propan-butan.
O najnowszym wynalazku, czyli R1234yf nawet nie wspominam, bp to g... jakich mało, zainteresowani sami mogą sobie poczytać :
https://strazacki.pl/szkolenia/nowa-klimatyzacja-zagrozeniem-dla-strazakow
_________________
Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...

 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-06-2018, 07:28   

Trochę dramatyzujecie z tym propanem. Przecież to jest jakieś 500g gazu. Od razu całe się nie ulotni, więc w skrajności raczej zapali tam gdzie będzie nieszczelność, a nie zrobi spektakularnego BOOM. A nawet jak zrobi BOOM to Bzyk_R1 popraw mnie jeśli się mylę ale ludzie przeżywali wybuch gazu w zamkniętych mieszkaniach żelbetowych i to tak że ściany odpadały a oni przeżyli.

A jak czytam o tym R1234yf to mi się odniechciewa kupowania samochodu z bronią chemiczną...


Żeby była jasność nie polecam i nie widzę sensu wymieniać R134a na propan bo np. sprężarka i uszczelki mogą tego nie przeżyć, ale w przypadku R1234yf to już nie jest takie oczywiste.

A i teraz z pamięci to nie jest tak że w Australii zamiast R1234yf wprowadzili R290 (propan)? Ciekawe czy elementy klimy są inne (uszczelki, sprężarka)?
 
 
Bzyk_R1 
Mitsumaniak
Outlanderowiec


Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy
Dołączył: 02 Sie 2016
Posty: 5364
Skąd: Pińczów TPI
Wysłany: 22-06-2018, 10:00   

Najbardziej istotnym parametrem przy wybuchu nie jest ilość materiałów palnych a ciśnienie. Tam gdzie ktoś przeżywa wybuch butli najczęściej fala uderzeniowa opuszcza w większości pomieszczenie. Przykład:

-połóż petardę piccolówke na otwartej dłoni a zaciśnij ją w dłoni. Co będzie gorsze?
-11.09.2001r paliwo lotnicze samolotu spala się niemal całkowicie poza budynkiem WTC tworząc efektowny fireball. Gdyby to paliwo dostało się do budynku to było by zupełnie inaczej.

Tak więc 500g może zachować się bardzo różnie w zależności od konstrukcji układu.
_________________
Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.


Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?

STOP HYBRID GO LPG
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-06-2018, 10:20   

A ja słyszałem że chodzi o to że zazwyczaj ci ludzie są bardzo blisko miejsca zainicjowania wybuchu (np. włącznik światła) i dlatego nie wytwarza się jeszcze fala uderzeniowa która potem wywala ścianę (co właśnie pomaga bo jakby nie wywaliło to by zabiło człowieka w środku).
 
 
juniorkm7 
Forumowicz

Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Warszawa
Wysłany: 22-06-2018, 21:10   

Z tą ścianą masz całkowicie rację. Na ręcznych wyrzutniach rakiet i granatnikach (taki RPG-7 na przykład) masz podaną kubaturę pomieszczenia oraz odległość od ściany za plecami z którego można to odpalić. W przeciwnym razie ilość gazu wyrzucanego z tyłu granatnika jest tak duża że może zabić. Jest gdzieś w internecie filmik jak talib z okna w hummera strzela z RPG-7 po czym wylatuje przez okno wyrzucony przez gazy wylotowe :P
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 646 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24360
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 23-06-2018, 12:01   

Tu jest dość spory wykład w temacie czynników:
http://www.chlodnictwoikl...unki-badan.html

jest też sporo artykułów o tym jak nas doją sprzedając R134a w cenie 1234yf i dlaczego w Rosji czy Ukrainie nadal jest tanio - wystarczy poszukać...
 
 
juniorkm7 
Forumowicz

Auto: Outlander 2.4 CVT Instyle
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2016
Posty: 269
Skąd: Warszawa
Wysłany: 29-06-2018, 15:18   

No to że nas doją to wszystko kochana ciocia Unia. U nas butla czynnika kosztuje 1800zł, w chinach 50$ a w USA 120$. Można?

Polecam też przejrzeć sobie publikację naukową która wyraźnie mówi że R290 jest bardziej skuteczny i bezpieczny.
Zeszyty Naukowe SGSP 2017, Nr 61 (tom 1)/1/2017
dr inż. Andrzej Grzebielec
dr hab. inż. Artur Rusowicz, prof. Politechniki Warszawskiej
mgr inż. Adam Szelągowski
Instytut Techniki Cieplnej, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Politechnika Warszawska
 
 
Marcino 
Mitsumaniak
Góral niskopienny


Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy
Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 10742
Skąd: okolice Tczewa
Wysłany: 29-06-2018, 15:25   

Ciekawy temat..... mam własnie do nabicia klimę...:)
_________________
2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r :)

"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów :)
Czyli w tym przypadku 6a13 8) " by tomchuck
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.