 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
3.2 DID 2007 LWB Auto - Wymieniony SCV a teraz dziwnie zgasł |
Autor |
Wiadomość |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 215 Skąd: Stąd
|
Wysłany: 24-09-2025, 12:07 3.2 DID 2007 LWB Auto - Wymieniony SCV a teraz dziwnie zgasł
|
|
|
Shogun 4 z 2007 roku.
3.2 diesel. DPF usunięty wiele lat temu.
Od prawie dwóch lat z wyłączonym EGR i mapą na 200KM (ze 167KM).
EGR oraz kolektor dolotowy był rozbierany (2 lata temu) i był czyszczony z całego nagaru/syfu i Shogun wtedy odzyskał "moc" (był tak zawalony nagarem że przy podjazdach pod górę miał może z 50KM). Wtedy też był zmieniany (2 lata temu) filtr paliwa (na Boscha).
Przez ostatnie 2 lata zrobiłem 2x serwis olejowo filtrowy ale bez zmiany filtra paliwa (bo był zmieniony wtedy jak czyściliśmy EGR i kolektor).
Miesiąc temu zrobiłem serwis olejowo filtrowy.
Olej (5W-30), filtr powietrza, filtr oleju i właśnie filtr paliwa. Bo pomyślałem że jak jeżdże na jednym 2 lata to może czas zmienić. Jak poprzednio, kupiłem filtr paliwa Bosch.
Zmieniłem filtr, zapomniałem napompomować pompką.
2x próbowałem odpalić zanim się skapnąłem że przecież w filtrze nie ma ropy.
Napompowałem pompką na filtrze aż zrobiło się twardo.
Odpaliłem, szczęśliwy że wszystko ok.
Przez cały tydzień jednak za każdym odpalaniem było że było powietrze i za każdym razem musiałem pompować pompką.
Co dziwne, po napompowaniu pompką mogłem poczekać 5 minut i grzybek znowu robił się miekki i mogłem znowu 3-5 razy napompować aby zrobił się twardy.
Tu podejrzewam że gdzieś dostaje się jakieś powietrze bo moim zdaniem ten układ powinien być szczelny. Może membrana na grzybku na tej pompce?
W końcu ściągnąłem nowy filtr, założyłem stary, niby się poprawiło ale podczas jazdy przy 2000-2500 stałych obrotów było słychać dziwne "falowanie" pracy jakby obroty latały (ale wskazówka obrotów była zawsze na tym samym poziomie).
Tak więc z racji że to tzw: "surging" i identyczne objawy jak na tym filmiku oraz wpadły błędy że jest niepoprawna ilość paliwa na wtrysku
https://youtu.be/1HZCbTH6qR0
tak zamówiłem SCV (zawór ssący czy też zawór regulujący ciśnienie wtrysków?).
Z racji że oryginał kosztuje sporo (1500 zł? lub 700 zł prosto z Japonii) tak wleciał zamiennik.
Niby Denso ale kto tam w dzisiejszych czasach wie czy to oryginalne Denso czy podróbka.
Tak czy inaczej, zmieniłem zawór SCV. Prosta robota. szybka wymiana.
Dodatkowo sciągnąłem stary filtr paliwa i założyłem nowiutki, tym razem firmy Mann.
Stary zawór muszę sprawdzić miernikiem czy podaje poprawny opór oraz rozbiorę go i wyczyszczę bo podobno jeśli opór na pinach będzie dobry to wystarczy go wyczyścić, złożyć i będzie działał jak złoto.
Nie miałem jak zrobić "resetu/inicjalizacji" bo nie mam nic z interfejsem MUT3.
Przez tydzień Shogun jeździł super a teraz zrobiło się zimno.
Poniedziałek pojechałem do pracy.
Na parkingu pod biurem na N/czy P czuję jak co kilkanaście sekund autem "bujnie" jakbym dostał bocznym wiatrem. Ale wskazówka obrotów nic nie wskazywała i akurat nie wiało.
Podpiąłem ODB2, apka na telefonie nie pokazała błędów.
Zgasiłem auto, popołudniu było ciepło i nic się nie działo.
Wtorek jeździłem w ciągu dnia, nic się nie działo.
Dzisiaj (środa), odpaliłem, spokój, dojechałem do skrzyżowania, czekam aby się włączyć i auto zgasło.
Odpaliłem bezproblemowo ale za każdym zatrzymaniem się w korku czy na światłach to obserwowałem że obroty potrafiły spaść do 500 i auto się "zdławiło" po czym odbijało z powrotem na standardowe 700-800 obrotów (czyli jakby już miał zgasnąć ale jednak dał radę). Podczas jazdy zero dziwnych objawów.
Dojechałem do biura, podpiąłem adapter i znowu nie znalazłem żadnych błędów.
Więc co go boli?
Rok temu było zimno i nie miał takich objawów a teraz nagle się dławi na niskich obrotach.
Czy to kwestia kiepskiego SCV?
Wtrysk któryś nie domaga?
Lewe powietrze?
Czy pompka na filtrze paliwa powinna się robić miękka już po kilku minutach?
A może od bagażnika, pod siedzeniami, rozebrać to i czy jest tam filtr paliwa i jest zatkany?
Nie mogę wyczuć czy dławienie się to zapowietrzanie czy też jednak kwestia że jest za mało paliwa? Jesli jest za mało paliwa, to skąd zła dawka? Jest źle podana?
Nie jestem mechanikiem. Sporo rzeczy przy Shogunie robię sam (życie i posiadanie auta specjalnej troski czyli Forda Focusa nauczyło mnie że muszę sam być mechanikiem) ale tutaj drapię się po głowie i nie wiem gdzie szukać przyczyny.
[ Dodano: 25-09-2025, 09:50 ]
Wczoraj jadąc do domu obserwowałem parametry. Nie zgasł, nie dławił się, ale nie mogłem zrozumieć czemu MAF (stojąc na światłach) pokazuje mniej więcej tak:
25
27
10
27
30
15
Wymieniłem więc MAF, sprawdziłem w apce, parametry się ustabilizowały.
Wyjechałem do pracy. Pokonałem połowę drogi bez żadnych problemów a potem na każdym zatrzymaniu się uznał że pochodzi przez 10 sekund i zgaśnie :/
Podjechałem pod pracę, zaparkowałem. 3-4 poczułem "wibrację" po czym zgasł (jak na filmiku poniżej).
https://youtu.be/vYgyu_bgJGA
Z Japonii zamówiłem filtr paliwa zbiornika.
Popołudniu będę dzwonił do mechanika i spróbuję się umówić na wizytę na przyszły tydzień.
Do sprawdzenia przewody paliwowe, może przepustnica?, pompa, EGR? (w apce nie wskazywało zupełnie nic że operuję, bo na każdym parametrze wskazywał że nie jest wzbudzany), wtryski?
Brakuje mi powoli pomysłów :/
Błędów brak. Skąd więc takie gaśnięcie?
Sprawdziłem stary zawór SCV. Niestety na multimetrze pokazuje opór 3.0.
Czyli stary zawór jak nic wyzionął ducha i nie widzę sensu go rozbierać, czyścić i próbować z niego ponownie korzystać.
Ale... można by zamontować stary SCV i sprawdzić czy auto będzie gasło.. choć.. z drugiej strony durny pomysł bo jak ECU ma się przyuczyć dawki? |
_________________
 |
|
|
|
 |
wojtas
Mitsumaniak

Auto: Sigmy, Zaćmienie i Kociak
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy Dołączył: 28 Lis 2008 Posty: 3570 Skąd: Gniezno
|
Wysłany: Wczoraj 10:37
|
|
|
Na wstępie napisze że nie znam się na 4M41, ale serwisówka wspomina coś o procedurze nauczania, pomiędzy pompą zasilającą a SCV.
Kod: | 1.Disconnect the suction control valve connector.
2.Measure resistance between terminal No. 1 and No. 2
Standard value: Approximately 2.1 Ω (at 20 °C)
3.If not within the standard value, replace the suction control valve. After replacing the suction control valve, learn the supply pump (Refer to GROUP 00 - Precautions Before Service - What The Common Rail Engine Learns ). |
Kod: | PURPOSE
The engine-ECU learns the relation between the suction control valve (linear solenoid valve) of the supply pump drive current and the fuel injection volume.
The learning value is calculated from the suction control valve drive current and the rail pressure sensor output voltage.
When the suction control valve or supply pump is replaced, therefore, this learning must be executed.
Re-learning is executed when the engine is idling after the learning value in the engine-ECU has been reset by the M.U.T.-III.[quote][/quote] |
|
_________________ ..
Każdy ma prawo się mylić, i tylko ten co nic nie robi nie popełnia błędów.
[F16A 12V M/T 92'][F07W 24V A/T 93'][D53A 24V GTS M/T 03'][V97W 24V GLS A/T 15'] |
Ostatnio zmieniony przez wojtas Wczoraj 10:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 215 Skąd: Stąd
|
Wysłany: Wczoraj 10:47
|
|
|
Kurcze wiem :/
edmunek napisał/a: | Nie miałem jak zrobić "resetu/inicjalizacji" bo nie mam nic z interfejsem MUT3. |
Mechanik na razie sam nie wie czy jego urządzenia mają taką opcję.
Musiałbym podjechać, podłączymy się i zobaczymy.
ChatGPT mi podpowiada jakie parametry mam podglądać w apce (Torque)
aby potwierdzić czy to właśnie SCV powoduje że na zimnym nie wie jaką podać dawkę.
Jest trochę logiki w tym co czytam:
W Pajero MK4 (4M41) siedzi pompa Denso HP3.
Zaciąga paliwo z baku.
Tłoczy do listwy (common rail) w zakresie ~250–1600 bar.
Dawka i ciśnienie regulowane są przez SCV i czujnik ciśnienia na railu.
Jeśli ciepły silnik pracuje idealnie, problem dotyczy map zimnego rozruchu i korekt dawki.
ECU w fazie zimnej korzysta z innych algorytmów (enrichment + inne sterowanie SCV).
Gdy auto się rozgrzeje → ECU przechodzi w tryb ustabilizowany i dawka jest łatwiejsza do utrzymania.
Kluczowe elementy w zimnym rozruchu
Czujnik temperatury płynu chłodzącego (CTS)
Jeśli przekłamuje (np. ECU „myśli”, że silnik jest ciepły) → nie daje dodatkowej dawki paliwa → silnik się dławi / gaśnie.
SCV i brak adaptacji
W fazie zimnej tolerancja dawki jest bardzo wąska.
Bez resetu ECU (relearn SCV) komputer próbuje używać starych map → w ciepłym jakoś wyrównuje, ale w zimnym nie nadąża → stąd gaśnięcie.
Wtryskiwacze – pilot injection
W zimnym silniku ECU stosuje dawki pilotowe dla wygładzenia pracy. Zużyty wtrysk = problem ujawnia się mocniej na zimnym. |
_________________
 |
|
|
|
|
 |
wojtas
Mitsumaniak

Auto: Sigmy, Zaćmienie i Kociak
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 34 razy Dołączył: 28 Lis 2008 Posty: 3570 Skąd: Gniezno
|
Wysłany: Wczoraj 10:52
|
|
|
Cytat: | Kurcze wiem :/
Cytat:
Nie miałem jak zrobić "resetu/inicjalizacji" bo nie mam nic z interfejsem MUT3. |
Oda adaptacji bym zaczął. |
_________________ ..
Każdy ma prawo się mylić, i tylko ten co nic nie robi nie popełnia błędów.
[F16A 12V M/T 92'][F07W 24V A/T 93'][D53A 24V GTS M/T 03'][V97W 24V GLS A/T 15'] |
|
|
|
 |
edmunek
Forumowicz
Auto: Shogun 4
Kraj/Country: UK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 16 Sty 2023 Posty: 215 Skąd: Stąd
|
Wysłany: Wczoraj 11:52
|
|
|
Mechanik zarezerwowany na przyszły tydzień.
Pisałem też do lokalnego specjalisty od Mitsubishi czy ma narzędzia do resetu. |
_________________
 |
|
|
|
 |
|
|