|
Mitsubishi ASX 1.6 benzyna stuki z silnika? |
| Autor |
Wiadomość |
kiwdro
Nowy Forumowicz
Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Wrz 2018 Posty: 7 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 21-12-2025, 02:59 Mitsubishi ASX 1.6 benzyna stuki z silnika?
|
|
|
Czy ten silnik już pada? 120tys przebiegu i takie stukanie go dopadło. Pojawia się głownie na zimnym. Na luzie tak nie słychać jak podczas ruszania i przyspieszania. Po rozgrzaniu już tak nie stuka.
Wrzucam nagranie: https://youtube.com/shorts/4GuL12O_grE?si=ALUidxzI23o46Sd7
40s i 48s - kluczowe momenty
Komentarz: nagranie po nocnym postoju. Pierwsze 30s to odpalony na luzie, potem pare sekund jazdy na wstecznym i tu pojawia się pierwsze metaliczne stukanie. Potem jedynka i jazda do przodu (pojawia się ponownie stukanie 48s i potem dwójka, chwilę postoju na luzie i znów ruszanie na jedynej 1min 30s - i znów słychać stukanie przy przyspieszaniu. Obroty cirka 1200-2000). Olej 5w30 (niedawno wymieniany).
Nie wiem czy to silnik, wydech a może osprzęt (jakieś łożyska w obszarze paska klinowego).
Ktoś tak miał? Wszelkie rady dobrze widziane. Oleju nie bierze, spadku mocy nie ma. Ale stuka i to niepokoi.
Poniżej wklejam 2 film , nagrany bezpośrednio po pierwszym (czyli po 3min pracy silnika, na trasie z v max 60km/h):
https://youtu.be/7jglrzTSQQA?feature=shared
Czy coś w tej pracy silnika jest niepokojącego?
Próba testu osprzętu: po skończonej jeździe, na postoju załączam klimatyzację:
https://youtube.com/shorts/96lmItHXDAQ?si=0-Kl-JRbikSLWl45 |
| Ostatnio zmieniony przez kiwdro 21-12-2025, 15:05, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 557 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 21-12-2025, 07:59
|
|
|
| Moim zdaniem nie jest to wina silnika ani też jego osprzętu. Dla pewności zdejmij pasek wielorowkowy, odpal i wtedy posłuchaj. Wygląda mi to natomiast na skrzynię biegów i/lub sprzęgło. Czy i kiedy wymieniałeś olej i na jaki? Najlepiej posłuchać go od spodu na kanale po zdjęciu osłony silnika. Jak nie posiadasz kanału to jedź na stację diagnostyczną. Tam mają długie kanały, więc nie będzie problemu z wychwyceniem tego zjawiska. |
_________________ Piotr63 |
|
|
|
 |
kiwdro
Nowy Forumowicz
Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Wrz 2018 Posty: 7 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 21-12-2025, 12:36
|
|
|
| pitt63 napisał/a: | | Moim zdaniem nie jest to wina silnika ani też jego osprzętu. Dla pewności zdejmij pasek wielorowkowy, odpal i wtedy posłuchaj. Wygląda mi to natomiast na skrzynię biegów i/lub sprzęgło. Czy i kiedy wymieniałeś olej i na jaki? Najlepiej posłuchać go od spodu na kanale po zdjęciu osłony silnika. Jak nie posiadasz kanału to jedź na stację diagnostyczną. Tam mają długie kanały, więc nie będzie problemu z wychwyceniem tego zjawiska. |
Dzięki z podpowiedz. Auto ma 7 lat. 5 lat serwisowane w ASO Wrocław: olej 0w20. Ostatnie 2 lata kontynuowałem olej 0w20, kupowane na allegro: 0w20 Mitsubishi genuine parts GF 6a (od Mitsubishi Kalisz, banka 5l). Mam aktualnie 123000km. Jakieś 2-3tys km temu zmieniłem na olej 5w30 (mając nadzieję że coś to pomoże na te stuki - sądziłem że może dopadł mnie piston slap).
Czy twoje podejrzenie o skrzyni biegów - mogę jeszcze samodzielnie jakoś diagnozować, jakiś test/jazdę? Szczerze to nie miałem żadnych problemów ze skrzynią. Około 100tys km miałem wymieniany olej w skrzyni. |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 557 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 21-12-2025, 15:10
|
|
|
| Jeśli chodzi o olej w silniku, to moim zdaniem mogłeś zostać przy ori 0W20. Ja taki leję już do drugiego mojego ASX-a i wszystko jest ok. Obecnie mam przebieg 110 tysi i od urodzenia jeździ na 0W20 oryginał. Skoro silnik dobrze pracował to mogłeś pozostać na tym oleju. Skrzynię sam sprawdzisz i nie koniecznie potrzebny jest kanał. Możesz ewentualnie podnieść cały przód, odpalić silnik i wrzucić bieg i wtedy nasłuchiwać. Musisz oczywiście zachować warunki bezpieczeństwa tzn. solidnie podstawić jakieś podstawki/koziołki. Tak na przyszłość, jeśli coś stuka w silniku to zmiana oleju na innej lepkości nic nie da. |
_________________ Piotr63 |
|
|
|
 |
kiwdro
Nowy Forumowicz
Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Wrz 2018 Posty: 7 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 21-12-2025, 15:20
|
|
|
| pitt63 napisał/a: | | Jeśli chodzi o olej w silniku, to moim zdaniem mogłeś zostać przy ori 0W20. Ja taki leję już do drugiego mojego ASX-a i wszystko jest ok. Obecnie mam przebieg 110 tysi i od urodzenia jeździ na 0W20 oryginał. Skoro silnik dobrze pracował to mogłeś pozostać na tym oleju. Skrzynię sam sprawdzisz i nie koniecznie potrzebny jest kanał. Możesz ewentualnie podnieść cały przód, odpalić silnik i wrzucić bieg i wtedy nasłuchiwać. Musisz oczywiście zachować warunki bezpieczeństwa tzn. solidnie podstawić jakieś podstawki/koziołki. Tak na przyszłość, jeśli coś stuka w silniku to zmiana oleju na innej lepkości nic nie da. |
5w30 miało coś dać, jeśli byłby to piston slap. Co do zmiany z 0w20 na 5w30: ja też lałem od nowości 0w20 przez 7 lat. Gdy stuki się nasiliły, a miałem zrobione około 7-8k km na oleju 0w20, podjechałem do ASO Mitsubishi. I oni powiedzieli mi że oni nie mają w ogóle 0w20. Leją albo 5w30 do takich aut jak ASX albo 5w40 jeśli auto ma turbo. Tak więc widzisz to nawet nie jakaś moja kombinacja, ale jak widzisz Mitsubishi w Polsce a w innych krajach ma różne podejście do tych samych samochodów. Tutaj zdjęcie z tego konkretnego ASO jaki miałem wybór (wrzucam jako ciekawostka):
Twój trop ze skrzynią biegów mi nie pasuje. Dlaczego stuk pojawia się tylko w pierwszych 2 minutach jazdy a po rozgrzaniu już jest cicho?
W moim pierwszym poście aktualizuję i wrzucam nowe filmy z różnych jazdy. 3 film jest na postoju przy załączaniu klimatyzacji - może to jednak osprzęt? |
| Ostatnio zmieniony przez kiwdro 21-12-2025, 16:38, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2, UU
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 652 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24557 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 21-12-2025, 15:40
|
|
|
| Czy zawory były ustawiane? Jak tam jest realizowana kasacja luzu? - hydraulika czy już szklanki? |
|
|
|
 |
kiwdro
Nowy Forumowicz
Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Wrz 2018 Posty: 7 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 21-12-2025, 15:42
|
|
|
| Krzyzak napisał/a: | | Czy zawory były ustawiane? Jak tam jest realizowana kasacja luzu? - hydraulika czy już szklanki? |
Wg ASO zawory ok, sprawdzane przy 110tys km:
Ssące 0,20mm
Wydechowe 0,26mm |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 557 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 21-12-2025, 16:06
|
|
|
| Teraz to bardziej wygląda na sprężarkę klimatyzacji lub alternator niż na skrzynie biegów. Jak już proponowałem, zdejmij pasek wielorowkowy i wtedy posłuchaj. Regulacja luzu zaworowego jest szklankami. |
_________________ Piotr63 |
|
|
|
 |
kiwdro
Nowy Forumowicz
Auto: ASX
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Wrz 2018 Posty: 7 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 21-12-2025, 16:25
|
|
|
| pitt63 napisał/a: | | Teraz to bardziej wygląda na sprężarkę klimatyzacji lub alternator niż na skrzynie biegów. Jak już proponowałem, zdejmij pasek wielorowkowy i wtedy posłuchaj. Regulacja luzu zaworowego jest szklankami. |
Jedynie nie rozumiem dlaczego ten stuk (jeśli pochodzi z osprzętu) słychać tylko na zimnym? |
| |
|
|
|
 |
Grzesiek17
Nowy Forumowicz

Auto: Mitsubishi ASX 1.6 2013
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Lip 2024 Posty: 20 Skąd: Brzeg
|
Wysłany: 22-12-2025, 17:58
|
|
|
Kolego, mam coś podobnego...
Auto kupiłem 2 lata temu we wrześniu i wszystko było picuś glancuś, ale jak temperatura zaczęła spadać, pojawiło się stukanie/klepanie (jak zwał tak zwał) na zimnym silniku przy obrotach 1500 - 2000 rpm. Stukanie występuje tylko przy obciążeniu. Na luzie brak. Po rozgrzaniu silnika dźwięk ustaje lub jest praktycznie nie słyszalny.
Na początku myślałem, że to przez olej (w DE latał niby na castrolu 0w20, a u nas został zalany 10w40...). Zmieniłem olej na 5w30, ale poprawy nie było (płukanka + amsoil ss). Teraz lata na motulu 5w30 i jest jakby lepiej - "tłuczenie" jest ciut cichsze i jakby stłumione...
Dodam, że przez lato stuków w zasadzie brak lub ledwo słyszalne.
Zbieram się do sprawdzenia łańcucha/osprzętu i luzów. Auto z 2013 roku i 106k nalotu (z czego ponad 20k mojego...)
Jak uda mi się nagrać jakoś ten dźwięk to wrzucę tutaj dla porównania. |
_________________ Grzesiek |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2, UU
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 652 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24557 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: Wczoraj 14:47
|
|
|
| A - łańcuch tam jest? I pewnie zmienne fazy rozrządu? to ja bym dokładnie sprawdził te elementy. |
|
|
|
 |
pitt63
Forumowicz pitt63
Auto: Mitsubishi ASX 1,6 Blue Sky Ed
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy Dołączył: 24 Lut 2020 Posty: 557 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Dzisiaj 8:54
|
|
|
| Krzyzak napisał/a: | | A - łańcuch tam jest? I pewnie zmienne fazy rozrządu? to ja bym dokładnie sprawdził te elementy. |
Łańcuch jest i zmienne fazy także. Te elementy jednak wytrzymują w tych silnikach 250-350 tysięcy, a tutaj jest ledwie ponad sto. Oczywiście nie ma reguły ale uszkodzenie tych części, przy tym przebiegu jest mało prawdopodobne. Skoro były sprawdzane luzy zaworowe, to można też wykluczyć nadmierne zużycie wałka rozrządu. |
_________________ Piotr63 |
|
|
|
 |
|
|