[CA1A 1.3] Colt w kjesach |
Autor |
Wiadomość |
kjscolt
Forumowicz

Auto: Colt CA0 1,3
Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 52 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 08-10-2008, 00:15 [CA1A 1.3] Colt w kjesach
|
|
|
Witam, pojawiam się pierwszy raz więc wypada się przywitać przygotowuje drobnymi kroczkami swojego colta do kjesów i nasuwają mi się różne pytania. No ale może mały wstęp najpierw... Przez przygotowania nie mam na myśli żadnego poważnego tuningu, bo moim zdaniem kajtki to nie miejsce na "walkę zbrojeń" ale delikatnie usprawniam mojego Miśka. Zacząłem oczywiście od wyjęcie wnętrza (kanapa całość, boczki, dykta i wykładziny bagażnika, tylne pasy)
Obecnie zrobiłem kolejne usprawnienie, a mianowicie opony. I w związku z tym przyszedł mi pewien mały problem co do którego chciał bym się naradzić.
Znalazłem na forum tematy dotyczące wkładania większych felg i tego efektów, ale nie znalazłem żadnego wątku na temat pomniejszania całkowitego rozmiaru koła. A to mnie bardziej interesuje.
Na seryjne felgi stalowe zamiast dotychczasowych opon 175/70R13 założyłem 175/60R13 żeby uzyskać efekt analogiczny do pewnego skrócenia przełożenia głównego. Wszystko fajnie i super chodzi. Zdecydowanie poprawiła się elastyczność od średnich obrotów czyli to co w zasadzie jest najważniejsze na rajdzie. Do tego momentu jest to normalne i logiczne, to czego się spodziewałem.
Tylko zastanawia mnie dynamika w wysokich obrotach. Ciężko to opisać ale postaram się.
O ile samochód zaczął zbierać się lepiej od dołu to gdy dochodzi do wyższych obrotów (nie mam obrotomierza ale przedział prędkości 60-80 patrząc licznikowo na 2 biegu) to mam wrażenie jak bym nie szedł dnem. Paradoksalnie na seryjnym rozmiarze tego nie czułem bo przykładowo przyrost obrotów o xRPM dawał różnicę prędkości o pewną wartość. Teraz gdy ten sam przyrost o xRPM daje mniejszy przyrost prędkości odnoszę wrażenie że silnik nie nadąża się wkręcać.
I tu mam pytanie co na to poradzić. Mam 2 pomysły. W pierwszej kolejności chciał bym wypróbować czynności które sam jako nie mechanik mógł bym wypróbować:
1. Czyszczenie przepustnicy. Może "dotlenienie" silnika poprawiło by pracę u góry obrotów.
2. Przewody wys napięcia i świece.
Jak sądzicie? Szczególnie podejrzewam że problem może leżeć w brudzie przepustnicy ale chciałbym posłuchać kogoś kto na tych silnikach się lepiej zna
PS: Jeszcze jedno pytanie poboczne. Uszkodziła mi się (i wypadła) jedna ze śrub mocujących silnik do poduszki. Konkretnie śruba pomiędzy silnikiem a poduszką tą środkową z przodu. Czy ktoś potrafił by podać rozmiar i ewentualnie normę takiej śruby żebym mógł taką zanabyć drogą kupna??
Pozdrawiam, mam nadzieje że nie przesadziłem z długością wypocin |
|
|
|
 |
convertops [Usunięty]
|
Wysłany: 08-10-2008, 01:39
|
|
|
Jesli chodzi o śrubę to napisz jakie jest na niej oznaczenie [czyli M oraz (cyferki)] Jak ci sie zgubiła to spróbuj odczytac ze śruby na drugiej poduszce.
Fabryczny rozmiar opon przy silniku 4G13 czyli 1.3 to 155SR13 więc 175 troszkę za szerokie mogą byc przy słabym motorze nie powalczysz w klasie ze Swiftami pomimo zmniejszenia średnicy koła.
A na marginesie to nie obraź sie ale zastanów sie nad dostępnością blacharki do tego modelu. Wierz mi ze na pewno bedą jakieś uszkodzenia. Tylne nadkola dla przykladu "wykonują tylko artyści" bo reperaturki, zamienniki i inne odpowiedniki poprostu nie istnieją ... hehe (koszt to ok 1000-1500 za jedno nadkole)
no chyba ze masz 3 colty w garażu... wtakim razie tylko pozazdrosci
Pozdrawiam i Powodzenia |
|
|
|
 |
londolut
jradmin Colt

Auto: FK2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 150 razy Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 8958 Skąd: skątowni
|
Wysłany: 08-10-2008, 06:11
|
|
|
convertops napisał/a: | Fabryczny rozmiar opon przy silniku 4G13 czyli 1.3 to 155SR13 więc 175 | Albo 175/70R13 - tak podaje instrukcja.
kjscolt, sprawdź, kable, świece, kopułkę, palec, wyczyść przepustnicę, zresetuj ECU (opis na forum), wymień filtry i sprawdź listwę wtryskową czy równo podaje. |
_________________ Colt CA0 1.3 GLi `95
Turbofrytkownicom mówimy nie
 |
|
|
|
 |
convertops [Usunięty]
|
Wysłany: 08-10-2008, 12:49
|
|
|
londolud napisal: "Albo 175/70R13 - tak podaje instrukcja."
Wedlug mojej instrukci tzw. "Workshop Manual" 175 fabryka zaklada do motoru 1.6
ale moze sa rozne instrukcje hehe |
|
|
|
 |
kjscolt
Forumowicz

Auto: Colt CA0 1,3
Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 52 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 08-10-2008, 13:32
|
|
|
Co do konkurencyjności ze swiftami to dynamiką jestem daleko za nimi, jednak colt się o wiele lepiej prowadzi i ma dużo lepszy ręczny co w kajtkach jest równie ważne. Na szybkich czystych asfaltowych próbach faktycznie zostaje w tyle, ale takich prób jest mało.
Kosztów blacharskich nie rozważałem, trzeba będzie uważać Jakby co zostają używki
Postaram się odczytać z innej śruby, nie byłem po prostu pewien czy każdą poduszkę trzyma taka sama śruba. ale teraz już wszystko jest jasne, dzięki za odpowiedź
Co do szerokości opon to na tabliczce znamionowej jest szerokość 155, ale od dawna ten samochód u mnie w rodzinie jeździł na 175. Na zimę kupię 165/65 i zobaczymy jak to będzie wyglądać.
Posprawdzam opisane elementy, przepustnice filtry itd, dzięki za podpowiedzi. Jak mi się nasuną jeszcze jakieś pytania to napisze |
|
|
|
 |
ictus
Forumowicz fotopstryk

Auto: CA0 GTI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 28 Cze 2008 Posty: 379 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 08-10-2008, 18:42
|
|
|
zmniejszanie srednicy w kjsach to raczej krok w tyl... moze u was sa jakies szybkiew proby... bo u nas to ledwo sie jedynke dokreca... mniejsza opona powoduje to ze przy wyjsciu z nawrotu o wiele latwiej ja zamielic a to strata... pozatym wiesksze kolo to lepsze prowadzenie na dziurach... i zmien 13 na conajmniej 14 |
|
|
|
 |
COLTER80 [Usunięty]
|
Wysłany: 08-10-2008, 19:23
|
|
|
ictus napisał/a: | pozatym wiesksze kolo to lepsze prowadzenie na dziurach... i zmien 13 na conajmniej 14 |
Ale zwiekszenie obwodu spowoduje wydluzenie biegow a kolega chce wlasnie skrocic biegi |
|
|
|
 |
kjscolt
Forumowicz

Auto: Colt CA0 1,3
Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 52 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 08-10-2008, 20:51
|
|
|
MARCIN--Ibiza napisał/a: | ictus napisał/a: | pozatym wiesksze kolo to lepsze prowadzenie na dziurach... i zmien 13 na conajmniej 14 |
Ale zwiekszenie obwodu spowoduje wydluzenie biegow a kolega chce wlasnie skrocic biegi |
Dokładnie tak, poza tym koło będzie cięższe
Jeżeli chodzi o warszawskie kajtki to większość prób jest raczej szybsza niż jedynkowe. Szczególnie że coraz więcej prób jest typu oesowego tak jako mały przykład: http://www.youtube.com/watch?v=oYevmKbftgA albo jedna z najszybszych http://www.youtube.com/watch?v=dFxEpGee4rY
Oczywiście pachołeczki też są ale częściej jazda dynamicznymi łukami niż nawrót w nawrót
W tej chwili bardzo mi przełożenie pasuje bo mam najlepszą elastyczność na 2 biegu pomiędzy 40 a 60 km/h i to idealnie trafia w dużą część zakrętów. Wcześniej pilotowałem w 2 swiftach gti i wiem że tam jedynka jest bardzo długa nawet do ponad 50km/h i faktycznie tymi samochodami sporo prób można tylko tym biegiem jechać.
Ale ponieważ w colcie nie mam szansy tak długo ciągnąć jedynki to już lepiej chyba skrócić dwójkę. Poza tym po pierwsze na jedynce samochód ma gorszą trakcję, a po drugie teraz więcej miejsc moge przejechać bez redukcji na jedynkę która mimo że w colcie wchodzi idealnie to i tak nie jest najmilszą operacją przy prędkości 30km/h albo minimalnie większej.
PS: a co do rywali w klasie to i tak najgroźniejsze są poszperowane Fiaty CC/SC z przełożonym silnikiem na 1,2l. |
|
|
|
 |
COLTER80 [Usunięty]
|
Wysłany: 08-10-2008, 22:24
|
|
|
Dobrym rozwiązaniem jest zmiana kół na takie, na których Twoim zdaniem dynamika podejdzie pod wiekszosc prob + przesuniecie odcinki,
wtedy masz dynamike + dłuzsza jedynke(jesli potrzeba) bez straty na elastycznosci w dolnych obrotach.
Nie ma co przesadzac z za wazkimi oponami, zawsze dobrze jest wyhamowac poźniej niz za wczesnie, a na "zyletkach" nie dosc, ze hamulce słabe to trakcja licha no i na łukach bedzie smazył jednym kołem
Zainwestuj w rozporki kielichow przednich i na tył ale jesli smigasz w KJS to juz je pewnie masz-koszt niewielki a poprawia sie znacznie trakcja na nawrotach i łukach.
W Październiku bede prawdopodonie startowal Coltem w "RAJDZIE JEDŹ Z VERWĄ" Orlen organizuje w Płocku. |
|
|
|
 |
kjscolt
Forumowicz

Auto: Colt CA0 1,3
Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 52 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 08-10-2008, 23:02
|
|
|
rozpóreczki dopiero chce założyć, a sam swoim samochodem dopiero zaczynam starty, bo jak już wspominałem wcześniej tylko pilotowałem.
Miał byś jakiś link do stronki z info tego rajdu?? Jak orlen organizuje w Płocku jakąś popularkę to może puści po przynajmniej małych fragmencikach z RSMP. Było by bardzo fajnie a mam niedaleko to bym przyjechał o ile nie będzie mi z niczym kolidowało |
|
|
|
 |
COLTER80 [Usunięty]
|
Wysłany: 08-10-2008, 23:27
|
|
|
To jest rajdzik na zasadzie takiej ze jeden z czlonkow zalogi musi byc pracownikiem Orlenu
Jade z moim kolega ktory tam pracuje, on bedzie pilotowal
W zeszlym roku startowalem i bylo super
Nie mam zadnej stronki do tej imprezy ale poszukaj na YT to moze cos z zeszlego roku znajdziesz
JEDŹ Z VERWĄ |
|
|
|
 |
kjscolt
Forumowicz

Auto: Colt CA0 1,3
Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 52 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 08-10-2008, 23:36
|
|
|
a to odpada, bo nikogo z orlenu nie znam |
|
|
|
 |
ictus
Forumowicz fotopstryk

Auto: CA0 GTI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 5 razy Dołączył: 28 Cze 2008 Posty: 379 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 08-10-2008, 23:39
|
|
|
dalej uwazam ze zmiana obwodu kolo o 3% nie da zauwazalnych efektow...
tak jak mowilem po pierwsze to masz kartoflakowaty profil i bedzie sie to kladlo dramatycznie... a po drugie to wybierz tanszy profil zebys mogl jezdzic na lepszej gumie... bo to opona jest odpowiedzialna za jakies 80% przyczepnosci (nie zawias, rozporki i ine pierdoly) |
|
|
|
 |
kjscolt
Forumowicz

Auto: Colt CA0 1,3
Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 52 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 09-10-2008, 07:47
|
|
|
ictus napisał/a: | dalej uwazam ze zmiana obwodu kolo o 3% nie da zauwazalnych efektow...
tak jak mowilem po pierwsze to masz kartoflakowaty profil i bedzie sie to kladlo dramatycznie... a po drugie to wybierz tanszy profil zebys mogl jezdzic na lepszej gumie... bo to opona jest odpowiedzialna za jakies 80% przyczepnosci (nie zawias, rozporki i ine pierdoly) |
No właśnie dlatego najpierw kupiłem opony a nie inwestowałem w rozpórki itd. Jasne że guma najważniejsza. Odłożę odrobinę kaski i o rozpórce pomyśle robiąc płytę pod silnik
O jakich 3% zmiany mówisz?? wg moich pomiarów licznikowych różnica przełożenia jest bliska 10% a wg kalkulatora rozmiarów opon różnica wynosi 6,1%. Bo jeżeli 2 bieg kończy mi się w tej chwili na 70km/h (rzeczywistej prędkości a nie licznikowej) to przyznasz ictus że różnica jest większa niż 3%
Co do wysokości i kładzenia się opony to nawet na 175/70 jakoś sobie można było poradzić pompując wyższe ciśnienie. W tej chwili na obecnych oponach z przodu mam 2,5bara i samochód bardzo dobrze trzyma się drogi, jest wyśmienicie neutralny i nawet prowokując go w łuku różnymi manewrami ciężko uślizgnąć tył. Zarówno gwałtownie zacieśniając skręt jak i zdejmując noge z gazu jedzie jak od cyrkla. Jedynie na lewej stopie można go poślizgnąć w tej chwili. |
|
|
|
 |
mugen [Usunięty]
|
Wysłany: 09-10-2008, 08:17
|
|
|
apropo kalkulatora
175/70/13
1 bieg v-max 48,6 km/h
2 bieg 83,84 km/h
175/60/13
1 bieg 45,7 km/h
2 bieg 78,86 km/h
tak jak mówił ictus różnica niewielka |
|
|
|
 |
|