[2.5 TD] prąd wzbudzenia alternatora |
Autor |
Wiadomość |
ryba
Forumowicz
Auto: Pajero 2,5TD
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 76 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 04-07-2010, 14:58 [2.5 TD] prąd wzbudzenia alternatora
|
|
|
Witam,
Wczoraj miałem trochę wolnego i zabrałem się za alternator. Na wolnych obrotach przy włączonych światłach ładowanie mam bardzo słabe około 13V.
W związku z tym odpiąłem kabelki i pomierzyłem napięcia na wyłączonym silniku i włączonym zapłonie oto wyniki:
na aku 12,6V
na stałym (+) gruby żółty kabel 12,6
a na kablu cienkim białym od stacyjki 11,4, również przy przekaźniku kolo aku jest 11,4
Czy aby nie za male napięcie od stacyjki?Czy może to mieć wpływ na kiepskie ładowanie przy obciążeniu?Moze ktoś wie którędy ten kabelek biegnie do kabiny? |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 04-07-2010, 22:12
|
|
|
Czym dłuższe przewody, wiecej złączek no i starsze auto tym większe straty. Ładowanie od alternatora do akumulatora biegnie bezpośrednio i regulator ustawia napięcie według napięcia dostarczanego z diód wzbudzenia zatem bezpośrednio w alternatorze.
Dla pewności sprawdź ładowanie bezpośrednio na wyjściu z alternatora i porównaj z tym na akumulatorze, jeśli będzie podobnie słabe to wina alternatora, najpewniej stojan a jeśli ładowanie na altku będzie ok to wina w przewodzie ładowania, często jest łączony na rozruszniku, lub w masie silnika.
Spadki napięcia na przewodach opisanych przez Ciebie nie mają wpływu na ładowanie. |
|
|
|
 |
ryba
Forumowicz
Auto: Pajero 2,5TD
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 76 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 04-07-2010, 22:35
|
|
|
Dzięki za pomoc,
trochę szkoda,ze moja teoria spiskowa poległa (były by mniejsze koszty )
Sprawdzę jeszcze ładowanie na altku, ale coś czuje ze trza go będzie powierzyć elektrykowi...
Dzieki jeszcze raz i pozdrawiam! |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 05-07-2010, 12:00
|
|
|
Taka naprawa to nic wielkiego, jeśli masz miernik uniwersalny i lutownicę to spokojnie sam sprawdzisz i naprawisz co padło w alternatorze. Stojan kosztuje około 100-150zł regenerowany. Nie napisałem wcześniej ale mógł również paść ukłar prostowniczy, jego koszt to około 50-100zł ale przy układzie proawowniczym powinna delikatnie przyświecać kontrolka ładowania.
Najlepiej na początku sprawdzić układ prostowniczy i jeśli wszystkie diody będą ok to wtedy wina stojana bo stojan może się tak uszkodzić że zwykłym miernikiem ciężko będzie to stwierdzić. |
|
|
|
 |
1405
Forumowicz
Auto: Pajero I 3000V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2009 Posty: 301 Skąd: Dorohusk
|
Wysłany: 05-07-2010, 22:33 Re: prąd wzbudzenia alternatora
|
|
|
ryba napisał/a: | Witam,
Wczoraj miałem trochę wolnego i zabrałem się za alternator. Na wolnych obrotach przy włączonych światłach ładowanie mam bardzo słabe około 13V.
W związku z tym odpiąłem kabelki i pomierzyłem napięcia na wyłączonym silniku i włączonym zapłonie oto wyniki:
na aku 12,6V
na stałym (+) gruby żółty kabel 12,6
a na kablu cienkim białym od stacyjki 11,4, również przy przekaźniku kolo aku jest 11,4
Czy aby nie za male napięcie od stacyjki?Czy może to mieć wpływ na kiepskie ładowanie przy obciążeniu?Moze ktoś wie którędy ten kabelek biegnie do kabiny? |
A według mnie to wina szczotek...sprawdź ile ich jeszcze tam zostało i ewentualnie rozglądnij się za nowymi. Przydało by się też prawdopodobnie przetoczyć pierścienie wirnika, albo przynajmniej podrównać nierówności papierem ściernym i elektrownia powinna ruszyć. Te napięcia które podajesz są marne... przedział lądowania powinien zawierać się miedzy 13.8- 14.5V:wink: |
|
|
|
 |
ryba
Forumowicz
Auto: Pajero 2,5TD
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 76 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 06-07-2010, 18:04
|
|
|
kontrolka nie swieci, jutro wytargam go z auta i napisze jak sprawa wyglada.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
1405
Forumowicz
Auto: Pajero I 3000V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2009 Posty: 301 Skąd: Dorohusk
|
Wysłany: 06-07-2010, 20:42
|
|
|
ryba napisał/a: | kontrolka nie swieci, jutro wytargam go z auta i napisze jak sprawa wyglada.
Pozdrawiam | To znaczy kiedy nie świeci? Jak przed odpaleniem nie świeci to na 100% padły szczotki. Jak normalnie gaśnie po odpaleniu to jeszcze nic nie znaczy bo może być tak że wirnik alternatora jest wzbudzany- wtedy kontrolka gaśnie, ale prąd płynący przez wirnik z powodu nierówności, czy wiszących szczotek jest za mały i alternator produkuje minimalną ilość prądu. Czyli po chłopsku niby wszystko jest ok a ładowania nie ma... |
|
|
|
 |
ryba
Forumowicz
Auto: Pajero 2,5TD
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 76 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 06-07-2010, 22:33
|
|
|
Po odpaleniu nie świeci. Przed odpaleniem niby jest wszystko ok, kontrolka się świeci. |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 06-07-2010, 22:39
|
|
|
A sprawdzałeś ładowanie na samym alternatorze? |
|
|
|
 |
ryba
Forumowicz
Auto: Pajero 2,5TD
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 76 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 08-07-2010, 13:10
|
|
|
zmierzylem,
i jestem w szoku, napiecie skacze jak wsciekle. Jak na aku mam 13,2 to na altku 11,2-13,6. czestotliwosc jest dosyc szybka.
Bez wytargania nie da rady...
Czy konieczny jest kanal do jego wyjecia? A i jeszcze jedno, przy vacum sa takie grube gumowe rury, czy w nich jest olej? |
|
|
|
 |
plecho1
Mitsumaniak
Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy Dołączył: 02 Sty 2010 Posty: 10313 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 08-07-2010, 20:11
|
|
|
Tak, pompa jest smarowana olejem silnikowym. A z tymi skokami napięcia to albo wina połączeń pomiędzy alternatorem a akumulatorem lub wina regulatora. |
|
|
|
 |
ryba
Forumowicz
Auto: Pajero 2,5TD
Pomógł: 1 raz Dołączył: 29 Maj 2009 Posty: 76 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 08-07-2010, 20:47
|
|
|
ok. Dziekuje za pomoc...
jak bede mial wolne to zaczne dlubanine.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
pawel80
Forumowicz
Auto: L200 '11 178hp
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 27 Cze 2010 Posty: 144 Skąd: racibórz
|
Wysłany: 16-07-2010, 11:29
|
|
|
panowie po problemach z aku, zamontowałem nowe i zmierzyłem napięcie na klemach
- wyłączony silnik 12,8V
- silnik włączony 13,88V
- sinik włączony, włączone światła 13,88V
ruszać alternator czy ładowanie jest ok |
|
|
|
 |
1405
Forumowicz
Auto: Pajero I 3000V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2009 Posty: 301 Skąd: Dorohusk
|
Wysłany: 18-07-2010, 00:12
|
|
|
pawel80 napisał/a: | panowie po problemach z aku, zamontowałem nowe i zmierzyłem napięcie na klemach
- wyłączony silnik 12,8V
- silnik włączony 13,88V
- sinik włączony, włączone światła 13,88V
ruszać alternator czy ładowanie jest ok |
Powinno być ok. możesz tak na wszelki wypadek sprawdzić napięcia za jakiś czas.... |
|
|
|
 |
pawel80
Forumowicz
Auto: L200 '11 178hp
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 27 Cze 2010 Posty: 144 Skąd: racibórz
|
Wysłany: 18-07-2010, 14:36
|
|
|
+1 dziękuje bardzo |
|
|
|
 |
|