Co daje spoiler na klapę ? |
Autor |
Wiadomość |
el_diablo
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback 1.8 CVT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Gru 2008 Posty: 240 Skąd: Puławy
|
Wysłany: 20-09-2010, 10:05
|
|
|
jaca71 napisał/a: |
Pewnie że szkoda zachodu Bo spojlery montowane w cywilnych, przednionapędówkach to tylko element ozdobny Nie jest dobrze dobrany by dociskać tylko dobrze dobrany by dobrze wyglądać.
W samochodach tylnonapędowych, sportowych z dużą mocą dociskają by zwiększyć siłę tarcia (wzór dostępny w podręcznikach do 6 klasy podstawowej). Zauważcie że w takich porshawkach spojlery podnoszą się już od około 60km/h |
To, że głównym zadaniem spoilerów w samochodach cywilnych jest poprawa estetyki / atrakcyjności to fakt niezaprzeczalny.
Ale co ma napęd (przód / tył) do roli spoilera? |
_________________ Lancer Sportback 1.8 Invite CVT - od ponad 10 lat |
|
|
|
 |
macior
Mitsumaniak

Auto: Lancer1.8cvt'10,Micra1.0cvt00
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2009 Posty: 276 Skąd: Kraków NH
|
Wysłany: 20-09-2010, 10:16
|
|
|
byłbym skłonny przychylać się do opini, że spoiler ogonowy przyczynia się do stabilizacji odwłoku również w przednionapędowcu, zwiększenie przyczepności wzdłużnej jak najbardziej tylko w napędach tylnych oraz 4x4, ale wydaje mi się, że docisk tyłu powoduje poprawienie przyczepności poprzecznej odwłoku w "ośce" i podnosi stabilność aerodynamiczną całego nadwozia analogicznie jak lotki w strzale wypuszczonej z łuku (przyznaję tu bez bicia, że nie jeździłem ospojlerowanymi "wynalazkami") |
_________________
 |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 20-09-2010, 10:31
|
|
|
el_diablo napisał/a: | Ale co ma napęd (przód / tył) do roli spoilera? |
Spojler (dobrze dobrany) zwiększa docisk osi nad którą jest umiejscowiony. Nie jest tajemnicą że dobrze jest by oś napędowa była mocno dociskana - zwiększa to możliwość przeniesienia większej mocy.
Gdy napęd mamy na przód, to docisk stabilizuje tył dzięki większemu dociskowi, stąd większe tarcie poprzeczne i mniejsze uślizgi. Zysk ten jest niewielki.
Gdy napęd jest na tył to poza większemu tarciu bocznemu mamy jeszcze większe tarcie podłużne - lepsza trakcja (samochód lepiej się odpycha)
Głównym elementem stabilizacji tyłu (by nie myszkował) to jednak dyfuzor pod tylny zderzakiem - można oglądnąć w EVO. Świetnie też widoczny w Ferrari Enzo |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
gzesiolek
Forumowicz

Auto: Mazda 6 GJ 2.5 AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 2698 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 20-09-2010, 10:41
|
|
|
Spojler tak jak kolor czerwony i grzmiacy wydech... dodaja nieco koni wirtualnych...
Co do jazdy to spojler estetyczny ma male szanse na poprawe wlasciwosci jezdnych auta bo nie byl do tego projektowany... predzej projektowany byl zeby nie robic specjalnych oporow, bo pojazdach "cywilnych" wazniejsze jest mniejsze spalanie, niz poprawa wchodzenia w zakrety przy 140km/h
Aha dla mnie brak spojlera to jedna z przewag Sedana nad SB bo ten w SB to moze za deske do prasowania robic, a ja wole bardziej stonowwane wzornictwo |
_________________ Był: Mitsubishi Lancer 1.5 MT Invite 2008
Jest: Mazda 6 2.5 AT SkyPassion Kombi FL 2015

 |
|
|
|
 |
racer1972
Mitsumaniak trochę w opozycji...

Auto: Lancer 1.8 SB
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Sty 2010 Posty: 645 Skąd: Beuthen
|
Wysłany: 20-09-2010, 23:12
|
|
|
Ta Lancer jest bardzo stonowany ogólnie a bez spojlera mylą cię z alfą lub jeszcze gorzej z seatem... Może zysk niewielki ale ego jak spojler ogromne... |
_________________ ... |
|
|
|
 |
el_diablo
Forumowicz
Auto: Lancer Sportback 1.8 CVT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Gru 2008 Posty: 240 Skąd: Puławy
|
Wysłany: 21-09-2010, 08:46
|
|
|
gzesiolek napisał/a: | Aha dla mnie brak spojlera to jedna z przewag Sedana nad SB bo ten w SB to moze za deske do prasowania robic, a ja wole bardziej stonowwane wzornictwo |
Hehe, no fakt, moja koleżanka jakiś czas temu pytała podejżliwie, czy ten spojler to sobie dodatkowo założyłem
Ale mi krzykliwy design sportbacka nie przeszkadza - planuję jeździć tym samochodem możliwie długo, więc może być brzydki i w złym guście - ważne żeby nie wyglądał nudnie i bezpłciowo |
_________________ Lancer Sportback 1.8 Invite CVT - od ponad 10 lat |
|
|
|
 |
yalook
Mitsumaniak 2300/KMM
Auto: Lancer 1.8 sedan 2008
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 30 Sie 2010 Posty: 1004 Skąd: Legionowo (WL 7040C)
|
Wysłany: 21-09-2010, 15:21
|
|
|
czy to co napisaliście - zmiana docisku, zmiana kierunku strugi powietrza - wpływa na zużycie paliwa (ew. w którą stronę? zwiększona masa pojazdu na +, ale mniejsze opory powietrza na -) czy po zamontowaniu spojlera w sedanie zauważyliście różnicę w zużyciu PB ? |
_________________ Pozdrowienia dla wszystkich |
|
|
|
 |
piomic
Forumowicz

Auto: Lancer 1,8 Intense 2008
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Sie 2008 Posty: 737 Skąd: wiesz, że ja to ja?
|
Wysłany: 21-09-2010, 16:35
|
|
|
Jeśli byłaby to w mililitrach. Niezauważalna w normalnym użytkowaniu. Mój najmniej pali, jak jadę z córką. |
_________________ Pamiętasz co obiecywała? |
|
|
|
 |
MichalRej
Forumowicz

Auto: Lancer Sedan 1.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 183 Skąd: Lib/Krk
|
Wysłany: 21-09-2010, 19:07
|
|
|
Dla mnie loteczka to tylko dodatek estetyczny,
chociaż czasami jadąc w nocy, gdy ktos siądzie mi na dupie, to nie irytują mnie tak jego światła,
bo akurat pokrywaja się z linią spojlera... |
_________________
 |
|
|
|
 |
Radowan
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 362 Skąd: Jelenia Góra/MRO
|
Wysłany: 24-09-2010, 22:54
|
|
|
Co daje spojler na klapie najłatwiej zobaczyć na myjni.
Każdy program który moczy i potem suszy auto będzie dobry.
Trzeba stanąć w środku, lekko z boku na tyle auta.
Wtedy najłatwiej zobaczyć jak zachowują się strugi powietrza opływającego auto.
Taki mini tunel... |
|
|
|
 |
banzajek
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Lancer Evo X GSR
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 26 Lis 2008 Posty: 159 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 26-09-2010, 10:19
|
|
|
Skoro wjezdzasz do myjni automatycznej autem ze spojlerem to musze naprawde pogratulowac Ci wyobrazni ale przy okazji zapytac co robiles gdzy w szkole uczyli czytac ze zrozumieniem? NA KAZDEJ MYJNI AUTOMATYCZNEJ JEST ZAKAZ MYCIA AUT ZE SPOILEREM!!!!!! Dlaczego? Bo dosc czest zdarza sie ze takie spojlery sa urywane . Nie przy 1 czy 2 myciu,ale po ktoryms z kolei w koncu spoiler a raczej mocowania sie poddadza.
Mnie np. spoiler w Evo irytuje bo nie widac czy w aucie za mna jada policjanci ;/ generalnie widocznosc nie jest za dobra. Jednak niezaprzeczalnym faktem jest spora poprawa wlasciwosci jezdnych przy wiekszych predkosciach/na torze. W miescie to tylko grubszy lans ;D |
|
|
|
 |
Radowan
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 23 Cze 2009 Posty: 362 Skąd: Jelenia Góra/MRO
|
Wysłany: 26-09-2010, 10:38
|
|
|
Cytat: | Nie przy 1 czy 2 myciu,ale po ktoryms z kolei w koncu spoiler a raczej mocowania sie poddadza. |
Policzyłem faktury i wyszło mi, że w ciągu roku 14 razy byłem na automatycznej myjni.
Spojler jak stał na klapie tak stoi i po mocowaniach nie widać, żeby miały się poddać.
Inna sprawa, że mój jest nieco niższy jak w EVO i być może mniejsze siły działają na niego podczas mycia.
Nikt natomiast nie zwrócił mi uwagi, że takim autem wjechać nie mogę.
A byłem na kilku myjniach.
Ja akurat jeżdżę w większości poza miastem na dłuższych trasach i zauważyłem, że auto jest z tyłu leciutko spokojniejsze i lepiej prowadzi.
I tej wersji się będę trzymał.
No i dodatkowym atutem jest to o czym wspomnieli inni.
Jak na tyłek siada jakieś auto to lampy nie rażą po oczach, bo spojler zakłada. |
|
|
|
 |
|