 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[Cari 1.8 GDI] FAQ Pompa wysokiego ciśnienia- pomiar ciśnien |
Autor |
Wiadomość |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 19-07-2011, 22:12
|
|
|
Cytat: | Ciekawe, dzięki, tego nigdzie nie wyczytałem jeszcze. |
Wątek ten założyłem prawie dwa lata temu. Od tego czasu różne problemy z regulatorem zdarzało mi się widzieć.
Przeważnie, choć nie zawsze jego praca po tym "wkręcaniu wykręcaniu" się stabilizuje.
Jakieś naloty, brud na gładziach, wytarcia, starzenie się sprężyny, powodują że jego praca jest jaka jest. Zmienia on swoją charakterystykę.
Radykalną czynnością byłby oczywiście demontaż, i bardzo delikatna polerka. W ostateczności pozostaje wymiana samego regulatora. Duże rysy, tego niestety naprawić się nie da.
Co do działania, czysta mechaniczna sprawa, zaworek, czyli układ tłoczków, sprężynka, całość ustawiona na próg zadziałania /otwarcia/, czyli na oczekiwane 5 MPa. Pompa pompuje, silnik zużywa ile potrzebuje, nadmiar wydatku, czyli wszystko co mogłoby spowodować wzrost ciśnienia powyżej nastawionego wraca do baku. Dlatego ciśnienie utrzymuje się na ustawionym poziomie. Oczywiste, urządzenie to nie jest doskonałe, i są pewne odchyłki wynikające z obrotów minimum-max. U mnie 0,3 Mpa.
mar1us napisał/a: | w jaki sposób to działa, elektroniczny poprzez czujnik? |
Ile tam ciśnienia , to mierzy sensor na którym robiłeś pomiar. Czujnik stwierdza fakt, czyli ile Mpa tam jest i daje info do ECU.
ECU na bieżąco monitoruje to ciśnienie i wprowadza niezbędne korekcje do czasów wtrysku.
Na wielkość ciśnienie wpływu nie ma,to wynika z charakterystyki regulatora, i ze stanu samej pompy etc....
Osobnym problemem jest praca silnika w trybie "mieszanka uwarstwiona". Jest trochę na ten temat w tym wątku.
Regulator podcieka poniżej progu- źle, nie będziesz miał ciśnienia przy obrotach biegu jałowego. Zawór powinien się otwierać przy ciśnieniu na jakie jest ustawiony. Nadwyżka wydatku, o ile jest, na biegu jałowym jest minimalna, jakiekolwiek przecieki tego zaworu poniżej progu zadziałania powodują problemy z obrotami jałowego- vide zrzuty z evoscana powyżej.
Można to sprawdzić na przelewie idącym z zaworu do baku.
Za wysokie ciśnienie, też jest problemem.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
mar1us
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 gdi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Cze 2011 Posty: 31 Skąd: Strzelce
|
Wysłany: 20-07-2011, 18:19
|
|
|
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, muszę to przeczytać pare razy żeby ogarnąć to dokładnie .
Potem idę sprawdzić ten regulator i jak coś się dowiem to napisze co i jak.
Więc, zrobiłem jak napisane było, i jest elegancko
Obroty nie falują praktycznie w ogóle, ustawia się po chwili te 800-900 i tak stoi.
Ustawiłem regulator tak, że jest 3V na wolnych obrotach i przy obrotach ok 5000 rpm pokazuje ok 3.3 V maksymalnie, więc jednak nie jest idealnie ale i tak dobrze.
Można by go wykręcić, przeczyścić ale nie wiem czy jest sens bo chodzi teraz równiutko.
I to jest pytanie moje, czy ma to jakiś wpływ na coś i czy jest sens wykręcać ten regulator? |
|
|
|
 |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 20-07-2011, 20:23
|
|
|
mar1us napisał/a: | więc, zrobiłem jak napisane było, i jest elegancko |
mar1us napisał/a: | Obroty nie falują praktycznie w ogóle, ustawia się po chwili te 800-900 i tak stoi. |
I o to chodzi..................próba na ciepłym silniku była? /85 stopni i więcej/. Chodzi o pewność, czy był tryb "uwarstwiona". Obroty dla tego trybu powinny być niższe. I wtedy właśnie GDI z powodu wahań ciśnienia lubi sobie pofalować. Niższe obroty to mniejsza wydajność pompy.
Cytat: | Można by go wykręcić, przeczyścić ale nie wiem czy jest sens bo chodzi teraz równiutko. |
Och, łapki świerzbią, jest ok., nie ruszaj
Jak twoja przygoda z GDI tak na dłużej, to polecam EVOSCANA, poznasz, zrozumiesz jak ten silnik działa. Dla pełnej informacji czy jest ok, potrzebny byłby odczyt trimów, czyli poprawek do dawki paliwowej. Może będzie można jeszcze zjechać trochę z tym ciśnieniem.
Powodzenia |
|
|
|
 |
mar1us
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 gdi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Cze 2011 Posty: 31 Skąd: Strzelce
|
Wysłany: 20-07-2011, 21:40
|
|
|
Była, pojeździłem, przycisnąłem go i dalej jest dobrze.
Wielkie dzięki za rady, prędzej bym pompe wymienił niż na to wpadł.
No to już nic nie ruszam, a przyznam, że jak bym miał więcej czasu dziś to możliwe, że bym to rozkręcił. Ale jak nie to ja słucham
Co do evoscana to myśle nad kupnem kabelka i samego programu tylko laptopa nie mam i by problem był.
Chętnie bym skorzystał z czyjejś pomocy co do sprawdzenia pod evoscanem ale nikogo takowego nie znam póki co. |
|
|
|
 |
patolog
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Lip 2011 Posty: 2 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 20-07-2011, 23:49
|
|
|
Ja tez ostatnio sporo walczyłem z moją cari. (Poszarpywanie przy przyspieszaniu tak do 3000obr, brak reakcji na gaz, lub po prostu nagłe zmulenie przy przyspieszaniu). Evoscan pokazał spadki ciśnienia na pompie poniżej 1000obr i nagłym otwarciu wtryskiwaczy. Trochę cudowałem z filtrami paliwa, pompą wc... nadal były... wydaje mnie się, że dopiero pomogła zabawa z tym regulatorem
jak już to porozbierałem i obadałem okiem z lupą to znalazlem drobne wytarcia na wypolerowanej powierzchni elementu "A", podobnie na na powierzchni "B". Prawdopodobnie to była przyczyna "zawieszania" się zaworu.
Delikatne polerowanie papierem 2500 i potem delikatne docieranie elementu "A" i "B" z użyciem pasty.
Teraz już nie obserwuje spadków ciśnienia - wiec myślę ze to pomogło |
|
|
|
 |
xluki
Mitsumaniak

Auto: Mercedes SLK
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 23 Mar 2009 Posty: 813 Skąd: Słupsk
|
Wysłany: 21-07-2011, 15:32
|
|
|
Mógłby ktoś podpowiedzieć, gdzie wpiąć się voltomierzem aby odczytać napięcie tego regulatora? |
_________________ 02483/KMM
Była: Carisma 1.8GDI 98' LX
Była: Carisma 1.8GDI 12.04' Motion PLUS
Była: Honda Civic VIII 2.2 i-CTDI
Była: Honda Civic IV 1.6 16v
Jest: Mercedes-Benz SŁK 2.3 Kompressor
 |
|
|
|
 |
mar1us
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 gdi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Cze 2011 Posty: 31 Skąd: Strzelce
|
Wysłany: 21-07-2011, 19:16
|
|
|
Nie mierzy się napięcia regulatora tylko pompy, czyli po przełożeniu ciśnienie.
A to jest pokazane dobrze na pierwszej stronie tego tematu.
Widać, ze ten regulator ma w pompie bardzo duże znaczenie, i możliwe, że wielu niepotrzebnie wymieniało pompę z jego powodu.
Pzdr |
|
|
|
 |
fito123
Forumowicz
Auto: Carisma 1 98r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 30 Cze 2011 Posty: 77 Skąd: Dłutów
|
Wysłany: 23-07-2011, 23:52
|
|
|
Mam pytanie mianowicie czy przed tym regulatorem jest filtr paliwa czy dopiero za regulatorem ?
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
patolog
Nowy Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 GDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 20 Lip 2011 Posty: 2 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 24-07-2011, 00:00
|
|
|
Przed. Tam gdzie przychodzi powrot z listwy zasilajacej wtryskiwacze. Taki sam jak na wejsciu pompy wc. |
|
|
|
 |
mar1us
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 gdi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Cze 2011 Posty: 31 Skąd: Strzelce
|
Wysłany: 01-08-2011, 17:55
|
|
|
I znowu podobna sytuacja, tylko tym razem pokręciłem tam i spowrotem i wprawdzie obroty nie falują ale pomiar ciśnienia wykazuje to samo co ostatnio, dodaje gazu to napięcie dochodzi do 3.6V i spada. Teraz jeszcze zauważyłem, że jak ustawie na te 3V to potrafi nagle spaść do 2.8V i słabo reaguje na regulacje, jak bym nie miał kontroli pełnej nad tym.
Uznałem, że trzeba wykręcić ten regulator i zbadać go dokładnie.
Więc mam pytanie, na co mam uważać? Kolega aren195612 wcześniej odradzał taką operacje więc co przy tym może mnie spotkać za niespodzianka? |
|
|
|
 |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 01-08-2011, 19:29
|
|
|
mar1us napisał/a: | Teraz jeszcze zauważyłem, że jak ustawie na te 3V to potrafi nagle spaść do 2.8V i słabo reaguje na regulacje |
Albo podcieka zawór ,albo na wolnych obrotach tylko tyle daje pompa. Żeby regulować ciśnienie, musi być nadwyżka wydatku. Możesz to sprawdzić na zwrocie z regulatora do baku.
Zawór podcieka, czyli ciśnienie spada, a na zwrocie masz paliwo, jest sens rozbierania regulatora.
Ciśnienie spada, nadmiaru paliwa na zwrocie nie ma: filtr, filterki itd.
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez aren195612 02-08-2011, 06:24, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
mar1us
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 gdi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Cze 2011 Posty: 31 Skąd: Strzelce
|
Wysłany: 01-08-2011, 21:05
|
|
|
Pompa raczej rade daje, normalnie moge ustawić na wolnych 3V-3.1V ale po przegazowaniu zaczyna za daleko spadać i tak skacze dość mocno.
Jaki zwrot, gdzie i jak sprawdzić? jeśli można
No i jak do tego się ma to, że z obrotami rośnie ciśnienie?
Dzięki aren za pomoc tak ogólnie |
|
|
|
 |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 01-08-2011, 22:57
|
|
|
mar1us napisał/a: | Jaki zwrot, gdzie i jak sprawdzić? jeśli można |
Zwrot jest tutaj:
Odkręć te dwie śruby, wyciągnij przyłącze, wpakuj tam pasowny, najlepiej przezroczysty wąż /co by było widać paliwo/, drugi koniec do butli, i podejrzyj ile tego paliwa tam leci, równocześnie kontrolując ciśnienie np. woltomierzem.
Na zwrocie masz całe paliwo jakie jest w stanie przy aktualnych obrotach podać pompa, minus to co zużywa silnika.
Ilość ta jest oczywiście zależna od obrotów silnika.
Regulator jest ustawiony na jakiś próg otwarcia /5Mpa/. Poniżej progu powinien być zamknięty, powyżej stosownie do potrzeb się otwiera, upuszczając nadmiar aby ciśnienie nie roslo.
Na początek sprawdź co się dzieje na na regulatorze na biegu jałowym na ciepłym silniku.
Konkluzje są proste.
1/ Ciśnienie spada poniżej progu zadziałania, na zwrocie pojawia się paliwo- podcieka regulator.
2/ Ciśnienie spada poniżej progu zadziałania, na zwrocie nie ma paliwa- układ paliwowy nie jest przy tych obrotach w stanie pokryć zapotrzebowania- filterki, filtry, pompka w baku, etc.
Kolega patolog, dość szczegółowo wyjaśnił co zrobić w przypadku objawów wg pkt 1.
Cały czas mówimy o testach na postoju. Czy faktycznie układ paliwowy sobie "radzi"????.
O tym powie w zasadzie tylko pomiar ciśnienia w czasie jazdy. Sprawny układ paliwowy ma zapas wydatku wystarczający na każdą sytuację. But do dechy, ciśnienie powinno praktycznie co najwyżej drgnąć. Było o tym wielokrotnie w tym wątku.
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez aren195612 07-08-2011, 06:59, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
mar1us
Forumowicz
Auto: Carisma 1.8 gdi
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Cze 2011 Posty: 31 Skąd: Strzelce
|
Wysłany: 02-08-2011, 16:43
|
|
|
No to wielkie dzięki, to mi było potrzebne.
Jutro zrobię to jak opisałeś, zobaczę jakie będą efekty i napisze jak czegoś się dowiem.
Zrobiłem no i paliwo cieknie ciągle, przy zwiększaniu obrotów rośnie normalnie.
Gdy przy próbie ustawiałem na 4-4.5 MPa to dalej ciekło a chyba nie powinno wtedy. Nie udało mi się zaobserwować samoczynnego nagłego spadku bo akurat dość równo trzymało, ale po przygazowaniu tak jak wcześniej pokazało 3.6V a potem spadało do ok 2.7V i lekko wyrównało po chwili.
Czyli wychodzi na to, że jednak ten regulator przepuszcza i nie zamyka się gdy trzeba.
I teraz pytanie czy przy jego odkręcaniu może wystrzelić paliwo? jest tam ciśnienie jakieś na wyłączonym zimnym silniku? |
|
|
|
 |
aren195612
Forumowicz
Auto: Space Star GDI 99r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 30 razy Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 384 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 07-08-2011, 06:52
|
|
|
mar1us napisał/a: | Gdy przy próbie ustawiałem na 4-4.5 MPa to dalej ciekło a chyba nie powinno wtedy. |
Trochę nie tak, ciśnienie robocze pompy WC ustawiamy tak, aby przy 2000 obr było około 5Mpa /pierwsza strona wątku/. Potem analizujemy co się dzieje na obrotach biegu jałowego. Falują i ciśnienie spada np do 4Mpa, a na przelewie jest paliwo, znaczy to że regulator cieknie poniżej ustawionego progu zadziałania /5Mpa/. Przeciek nie pozwala na uzyskanie właściwego ciśnienia. Część paliwa, wraca sobie do baku.
mar1us napisał/a: | jest tam ciśnienie jakieś na wyłączonym zimnym silniku? |
Klucz w stacyjce na „ON”, bez odpalania silnika i zobacz np. woltomierzem/evoscanem, ile tam jeszcze Mpa „wisi”.
Sprawna pompa ze sprawnym regulatorem i nie podciekającymi wtryskami potrafi trzymać to ciśnienie dość długo.
Problemy z pompą wypadałoby /moim zdaniem/, podzielić na dwie grupy:
1/Falowanie na jałowym, jeździ normalnie- regulator.
2/Spadki mocy, szarpanie w czasie jazdy czy przy wyprzedzaniu spowodowane spadkami ciśnienia- układ paliwowy, czyli sprawdzenie wszystkiego po kolei /przepustowość wszystkich filtrów, stan pompki w baku etc/. Co się tak naprawdę dzieje podpowie Evoscan.
„W skrócie”- ma być tak:
Trzeci bieg do odcięcia.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
|
|