| 
		tryby pracy 4WD i ESP | 
   
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
   
            
      
         
		 wlodeks  		  
		 
         Mitsumaniak
  
                  Auto: ASX 1,8 150KM 4WD 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 15-02-2011, 20:35   tryby pracy 4WD i ESP
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Znalazłem krótki filmik dośc fajnie ilustrujący jak "w życiu" wygląda różnica w poruszaniu się w poszczególnych trybach napędu (2WD, 4WD, 4WD LOCK) z wyłączonym i włączonym ESP. FILM | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 vavoom  		  
		 
         Forumowicz
  
                  Auto: ex-ASX 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 14:51   Zastanawiające...
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Przez ponad 8 miesięcy filmik dostał 2 głosy na "nie", a w ciągu ostatniej nocy dostał ich 20. Zastanawiające... 
 
Jak myślicie, złośliwość konkurencji czy raczej ktoś z problemami ze wzwodem...? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 jaceksu79  		  
		 
         Forumowicz
  
  
                  Auto: actyon sports 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 16:06   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Odniosłem wrażenie, że ktoś uraził Twoje uczucia religijne     
 
 
 
A co do filmu - prosty dobry pomysł na ukazanie różnicy w poszczególnych trybach. Ale było też troszkę manipulacji przez kierującego żeby to bardziej zobrazować.
 
I powiem jak to w życiu wygląda porównując napęd ASX/Outlander do np. subaru forester.
 
Podjazd pod stromy zaśnieżony trawnik - choć by jajko złożyć outlander nie dał rady ( najpierw przód się zakopał i osiadł, a tył w niemal tym samym czasie jeszcze dopchał przód głębiej). Forester nawet nie odczuł przejeżdżając. I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 vavoom  		  
		 
         Forumowicz
  
                  Auto: ex-ASX 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 16:31   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Obrazić to mało, to się kwalifikuje do świętej wojny   
 
 
A tak poważnie, to kompletnie mnie to nie obchodzi, to nie żaden konkurs, ale widać, komuś ten filmik wybitnie nie pasował   
 
 
Co do manipulacji - to ja byłem kierującym i nic nie kombinowałem, ten sam poziom gazu w każdym podejściu itp. Należy też dodać, że nie dało się ruszyć bardzo delikatnie z uwagi na Hill Assist, który wymaga odpowiedniej ilości gazu, inaczej auto zgaśnie.
 
 
A Subaru nigdy nie jeździłem, więc nie mam praktycznej wiedzy na ten temat    Outlanderem z resztą też nie    | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 jaceksu79  		  
		 
         Forumowicz
  
  
                  Auto: actyon sports 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 16:59   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | vavoom napisał/a: | 	 		  | .... to ja byłem kierującym | 	  
 
 
Ciekawe dlaczego się domyśliłem     
 
 
Hill początkowo przytrzymuje co wyraźnie widać i zrywa na jednej ośce już na dzień dobry przyczepność. 
 
No ale masz oglądalność na całym świecie     
 
 
[ Dodano: 29-10-2011, 18:02 ]
 
PS. Znaczek na przednim błotniku Mitsubishi Motors ( dobrze widzę? ) - to jest po testówka, czy auto z  centrali? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 vavoom  		  
		 
         Forumowicz
  
                  Auto: ex-ASX 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 17:31   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Cytat: | 	 		  | PS. Znaczek na przednim błotniku Mitsubishi Motors ( dobrze widzę? ) - to jest po testówka, czy auto z centrali? | 	  
 
 
Salon, w którym kupowałem samochód, nakleja takie 'ozdoby', z dwóch stron, nie pytając klienta o zgodę. Na tylnej klapie przykleili też reklamę swojego salonu, czego oczywiście pozbyłem się w trybie natychmiastowym. A szkoda, bo mogłem bezczelnie wystawić im fakturę za używanie powierzchni reklamowej ;P | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 krzychu  		  
		 
         Mitsumaniak
  
  
                  Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3 
                  Zaproszone osoby: 1 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12611 Skąd: Bielsko-Biała 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 18:47   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  | I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu | 	  
 
 
Pane, ale tam nie ma wiskozy. Tylko wielkopłytowe sprzęgło sterowane elektromagnetycznie. Napęd dużo lepszy niż wiskoza.
 
 
 	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  | a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru. | 	  
 
 
No i w czym ten otwarty mechanizm różnicowy ma być lepszy?? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 jaceksu79  		  
		 
         Forumowicz
  
  
                  Auto: actyon sports 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 19:10   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | krzychu napisał/a: | 	 		   	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  | I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu | 	  
 
 
Pane, ale tam nie ma wiskozy. 
 
 | 	  
 
 
No a co ja napisałem? Przeczytaj jeszcze raz wyżej.
 
 
 	  | krzychu napisał/a: | 	 		  
 
Tylko wielkopłytowe sprzęgło sterowane elektromagnetycznie. Napęd dużo lepszy niż wiskoza.
 
 | 	  
 
łooo ho ho , kolegooo    pozostawię to bez większego komentarza... Poza tym, sterowana elektromagnetycznie jest tylko 1 tarcza pilotująca - resztę dociska prosty mechanizm kulowy na wskutek różnicy prędkości obrotowych.. co daje zwykły samochód przednionapędowy jak ja to nazywam ze wspomaganiem napędu tylnej osi, a nie 4WD 
 
 	  | krzychu napisał/a: | 	 		  
 
 	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  | a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru. | 	  
 
 
No i w czym ten otwarty mechanizm różnicowy ma być lepszy?? | 	  
 
 
Choćbym nie wiadomo jak się starał to przez kilka lat nie mogłem znaleźć ani jednego argumentu negatywnego dla centralnego mechanizmu różnicowego z viskozą subaru VS sprzęgło wielopłytkowe w tylnym moście outlandera/asx-a...  więc.... hmmm... może Ty mnie jakoś oświecisz? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 krzychu  		  
		 
         Mitsumaniak
  
  
                  Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3 
                  Zaproszone osoby: 1 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12611 Skąd: Bielsko-Biała 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 21:55   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  | z viskozą subaru  | 	  
 
 
A gdzie ta viskoza w subaru jest? Dołącza tył czy jak? Mówisz otwarty mechanizm różnicowy, a potem wiskoza? | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 jaceksu79  		  
		 
         Forumowicz
  
  
                  Auto: actyon sports 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 23:06   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | krzychu napisał/a: | 	 		   	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  | z viskozą subaru  | 	  
 
 
A gdzie ta viskoza w subaru jest? Dołącza tył czy jak? Mówisz otwarty mechanizm różnicowy, a potem wiskoza? | 	  
 
 
Centralny jest zespolony z wiskozą.
 
Wejście momentu jest na nazwijmy po chłopsku "osłonę" utrzymującą satelity=> przez satelity moment jest rozdzielany na przednią i tylną oś=>między osłoną satelit ( tą samą co jest wejście momentu ) a wyjściem momentu na tylną oś jest sprzęgło wiskotyczne nierozbieralne.
 
Ot i cała logika. 
 
Ten sam schemat kinematyczny jest w L200 ze skrzynią SS 
 
 
[ Dodano: 30-10-2011, 00:12 ]
 
PS. widzisz już teraz przepaść między centralnym z woskozą a wielopłytkowym?
 
jak nie to dalej podpowiem - centralny wiskotyczny może przekłądac moment "dowolnymi" proporcjami między osiami i  dziej się to "natychmiast". Wielopłytkowy może dojść tylko do granicy 50/50 i ma dużą inercję poślizgu zanim zadziała w pełni sprawnie - wystarczająco dużą aby stracić na zakręcie przyczepność przednich kół i wpaść na drzewo. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 krzychu  		  
		 
         Mitsumaniak
  
  
                  Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3 
                  Zaproszone osoby: 1 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12611 Skąd: Bielsko-Biała 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 23:14   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Czyli wiskoza działa jako element blokujący układ różnicowy? Dalej nie rozumiem czemu tak jeździsz po Outku i ASX-ie jak wiele filmików pokazuje, że na LOCK tył jest natychmiast dołączany i potrafi przenieść duży moment na tylną oś. A czytałem na forum, że 2,2 po mocnym chipie i ustawieniu LOCK powoduje, że Outek na mokrym idzie bokiem z pod świateł     Tak, że ten mechanizm daje radę, a to że gdzieś tam coś nie podjechało pod górę to czasem wiesz brakuj umiejętności nie zastąpi żaden sprzęt. | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 jaceksu79  		  
		 
         Forumowicz
  
  
                  Auto: actyon sports 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 23:21   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | krzychu napisał/a: | 	 		  | ......a to że gdzieś tam coś nie podjechało pod górę to czasem wiesz brakuj umiejętności nie zastąpi żaden sprzęt. | 	  
 
 
nie mam już teraz siły aby rozpisywać się więcej
 
ale w skrócie te coś to były dwa nowe auta które podstawiałem niemalże  w tym samym czasie pod bramę na salonowym parkingu.
 
 
I tryb lock nie jest natychmiast zblokowany, bo blokowanie tak jak powiedziałem dzieje się dopiero mechanicznie - ok, jutro więcej /bardziej to wytłumaczę... 
 
 
[ Dodano: 30-10-2011, 00:23 ]
 
PS. duży ale mniejszy lub równy jak na przednią - nigdy większy | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 krzychu  		  
		 
         Mitsumaniak
  
  
                  Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3 
                  Zaproszone osoby: 1 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12611 Skąd: Bielsko-Biała 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 29-10-2011, 23:55   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | jaceksu79 napisał/a: | 	 		  
 
PS. duży ale mniejszy lub równy jak na przednią - nigdy większy | 	  
 
 
Zależy jak na to patrzeć.... Oczywiście można przyznać Tobie racje, ale pytanie czy mówisz o momencie przekazywanym czy tym, które może odebrać podłoże.... Bo jak przód jest na lodzie i ma przyczepność bliską 0 to tył przekaże na asfalt cały moment jaki popłynie z silnika. Dlatego też np. wiskoza niby potrafi przekazać ponad 50% na tył... | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 vavoom  		  
		 
         Forumowicz
  
                  Auto: ex-ASX 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 30-10-2011, 10:34   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | krzychu napisał/a: | 	 		  | ale pytanie czy mówisz o momencie przekazywanym czy tym, które może odebrać podłoże.... Bo jak przód jest na lodzie i ma przyczepność bliską 0 to tył przekaże na asfalt cały moment jaki popłynie z silnika. Dlatego też np. wiskoza niby potrafi przekazać ponad 50% na tył... | 	  
 
 
Podobna dyskusja była prowadzona w temacie "napęd", jest wiele filmików na YT, które pokazują, że w przypadku braku przyczepności przednich kół, wiskoza nie ruszy auta z miejsca... A teoretycznie powinna. Nikt nie wykonał takiego testu na Outlanderze/ASX, więc wiedzy praktycznej tu nie mamy :/
 
 
Abstrahując od Subaru, to wg Mitsubishi, zarówno w trybach 4WD, jak i LOCK, tylne koła są stale napędzane - w różnym stopniu, który uzależniony jest od prędkości, położenia kierownicy, polożenia gazu i poślizgu. Zatem subiektywną kwestią jest ocena, czy jest to stały napęd, czy " wspomaganie napędu tylnej osi" (jak klasyczne sprzęgło wiskotyczne).
 
 
Jeszcze jedna sprawa - przypuszczam, że 95% użytkowników Outlandera czy ASXa to zwykli kierowcy, którzy większość kilometrów pokonują w trybie 2WD, a napędu na obie osie używają sporadycznie, zimą itp. Patrząc od tej strony, wszystkie zalety stałego napędu Subaru mają się nijak do praktyki. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia    | 
             
						          
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      
         
		 jaceksu79  		  
		 
         Forumowicz
  
  
                  Auto: actyon sports 
                  Kraj/Country: Polska 
                  Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów 
                         | 
      
         
       | 
   
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
   
	  
      
		  | 
   
   
         
      | 
         
       |