tryby pracy 4WD i ESP |
Autor |
Wiadomość |
wlodeks
Mitsumaniak
Auto: ASX 1,8 150KM 4WD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Paź 2010 Posty: 136 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 15-02-2011, 20:35 tryby pracy 4WD i ESP
|
|
|
Znalazłem krótki filmik dośc fajnie ilustrujący jak "w życiu" wygląda różnica w poruszaniu się w poszczególnych trybach napędu (2WD, 4WD, 4WD LOCK) z wyłączonym i włączonym ESP. FILM |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 29-10-2011, 15:51 Zastanawiające...
|
|
|
Przez ponad 8 miesięcy filmik dostał 2 głosy na "nie", a w ciągu ostatniej nocy dostał ich 20. Zastanawiające...
Jak myślicie, złośliwość konkurencji czy raczej ktoś z problemami ze wzwodem...? |
|
|
|
 |
jaceksu79
Forumowicz

Auto: actyon sports
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów
|
Wysłany: 29-10-2011, 17:06
|
|
|
Odniosłem wrażenie, że ktoś uraził Twoje uczucia religijne
A co do filmu - prosty dobry pomysł na ukazanie różnicy w poszczególnych trybach. Ale było też troszkę manipulacji przez kierującego żeby to bardziej zobrazować.
I powiem jak to w życiu wygląda porównując napęd ASX/Outlander do np. subaru forester.
Podjazd pod stromy zaśnieżony trawnik - choć by jajko złożyć outlander nie dał rady ( najpierw przód się zakopał i osiadł, a tył w niemal tym samym czasie jeszcze dopchał przód głębiej). Forester nawet nie odczuł przejeżdżając. I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru. |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 29-10-2011, 17:31
|
|
|
Obrazić to mało, to się kwalifikuje do świętej wojny
A tak poważnie, to kompletnie mnie to nie obchodzi, to nie żaden konkurs, ale widać, komuś ten filmik wybitnie nie pasował
Co do manipulacji - to ja byłem kierującym i nic nie kombinowałem, ten sam poziom gazu w każdym podejściu itp. Należy też dodać, że nie dało się ruszyć bardzo delikatnie z uwagi na Hill Assist, który wymaga odpowiedniej ilości gazu, inaczej auto zgaśnie.
A Subaru nigdy nie jeździłem, więc nie mam praktycznej wiedzy na ten temat Outlanderem z resztą też nie |
|
|
|
 |
jaceksu79
Forumowicz

Auto: actyon sports
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów
|
Wysłany: 29-10-2011, 17:59
|
|
|
vavoom napisał/a: | .... to ja byłem kierującym |
Ciekawe dlaczego się domyśliłem
Hill początkowo przytrzymuje co wyraźnie widać i zrywa na jednej ośce już na dzień dobry przyczepność.
No ale masz oglądalność na całym świecie
[ Dodano: 29-10-2011, 18:02 ]
PS. Znaczek na przednim błotniku Mitsubishi Motors ( dobrze widzę? ) - to jest po testówka, czy auto z centrali? |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 29-10-2011, 18:31
|
|
|
Cytat: | PS. Znaczek na przednim błotniku Mitsubishi Motors ( dobrze widzę? ) - to jest po testówka, czy auto z centrali? |
Salon, w którym kupowałem samochód, nakleja takie 'ozdoby', z dwóch stron, nie pytając klienta o zgodę. Na tylnej klapie przykleili też reklamę swojego salonu, czego oczywiście pozbyłem się w trybie natychmiastowym. A szkoda, bo mogłem bezczelnie wystawić im fakturę za używanie powierzchni reklamowej ;P |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-10-2011, 19:47
|
|
|
jaceksu79 napisał/a: | I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu |
Pane, ale tam nie ma wiskozy. Tylko wielkopłytowe sprzęgło sterowane elektromagnetycznie. Napęd dużo lepszy niż wiskoza.
jaceksu79 napisał/a: | a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru. |
No i w czym ten otwarty mechanizm różnicowy ma być lepszy?? |
|
|
|
 |
jaceksu79
Forumowicz

Auto: actyon sports
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów
|
Wysłany: 29-10-2011, 20:10
|
|
|
krzychu napisał/a: | jaceksu79 napisał/a: | I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu |
Pane, ale tam nie ma wiskozy.
|
No a co ja napisałem? Przeczytaj jeszcze raz wyżej.
krzychu napisał/a: |
Tylko wielkopłytowe sprzęgło sterowane elektromagnetycznie. Napęd dużo lepszy niż wiskoza.
|
łooo ho ho , kolegooo pozostawię to bez większego komentarza... Poza tym, sterowana elektromagnetycznie jest tylko 1 tarcza pilotująca - resztę dociska prosty mechanizm kulowy na wskutek różnicy prędkości obrotowych.. co daje zwykły samochód przednionapędowy jak ja to nazywam ze wspomaganiem napędu tylnej osi, a nie 4WD
krzychu napisał/a: |
jaceksu79 napisał/a: | a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru. |
No i w czym ten otwarty mechanizm różnicowy ma być lepszy?? |
Choćbym nie wiadomo jak się starał to przez kilka lat nie mogłem znaleźć ani jednego argumentu negatywnego dla centralnego mechanizmu różnicowego z viskozą subaru VS sprzęgło wielopłytkowe w tylnym moście outlandera/asx-a... więc.... hmmm... może Ty mnie jakoś oświecisz? |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-10-2011, 22:55
|
|
|
jaceksu79 napisał/a: | z viskozą subaru |
A gdzie ta viskoza w subaru jest? Dołącza tył czy jak? Mówisz otwarty mechanizm różnicowy, a potem wiskoza? |
|
|
|
 |
jaceksu79
Forumowicz

Auto: actyon sports
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów
|
Wysłany: 30-10-2011, 00:06
|
|
|
krzychu napisał/a: | jaceksu79 napisał/a: | z viskozą subaru |
A gdzie ta viskoza w subaru jest? Dołącza tył czy jak? Mówisz otwarty mechanizm różnicowy, a potem wiskoza? |
Centralny jest zespolony z wiskozą.
Wejście momentu jest na nazwijmy po chłopsku "osłonę" utrzymującą satelity=> przez satelity moment jest rozdzielany na przednią i tylną oś=>między osłoną satelit ( tą samą co jest wejście momentu ) a wyjściem momentu na tylną oś jest sprzęgło wiskotyczne nierozbieralne.
Ot i cała logika.
Ten sam schemat kinematyczny jest w L200 ze skrzynią SS
[ Dodano: 30-10-2011, 00:12 ]
PS. widzisz już teraz przepaść między centralnym z woskozą a wielopłytkowym?
jak nie to dalej podpowiem - centralny wiskotyczny może przekłądac moment "dowolnymi" proporcjami między osiami i dziej się to "natychmiast". Wielopłytkowy może dojść tylko do granicy 50/50 i ma dużą inercję poślizgu zanim zadziała w pełni sprawnie - wystarczająco dużą aby stracić na zakręcie przyczepność przednich kół i wpaść na drzewo. |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 30-10-2011, 00:14
|
|
|
Czyli wiskoza działa jako element blokujący układ różnicowy? Dalej nie rozumiem czemu tak jeździsz po Outku i ASX-ie jak wiele filmików pokazuje, że na LOCK tył jest natychmiast dołączany i potrafi przenieść duży moment na tylną oś. A czytałem na forum, że 2,2 po mocnym chipie i ustawieniu LOCK powoduje, że Outek na mokrym idzie bokiem z pod świateł Tak, że ten mechanizm daje radę, a to że gdzieś tam coś nie podjechało pod górę to czasem wiesz brakuj umiejętności nie zastąpi żaden sprzęt. |
|
|
|
 |
jaceksu79
Forumowicz

Auto: actyon sports
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów
|
Wysłany: 30-10-2011, 00:21
|
|
|
krzychu napisał/a: | ......a to że gdzieś tam coś nie podjechało pod górę to czasem wiesz brakuj umiejętności nie zastąpi żaden sprzęt. |
nie mam już teraz siły aby rozpisywać się więcej
ale w skrócie te coś to były dwa nowe auta które podstawiałem niemalże w tym samym czasie pod bramę na salonowym parkingu.
I tryb lock nie jest natychmiast zblokowany, bo blokowanie tak jak powiedziałem dzieje się dopiero mechanicznie - ok, jutro więcej /bardziej to wytłumaczę...
[ Dodano: 30-10-2011, 00:23 ]
PS. duży ale mniejszy lub równy jak na przednią - nigdy większy |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 30-10-2011, 00:55
|
|
|
jaceksu79 napisał/a: |
PS. duży ale mniejszy lub równy jak na przednią - nigdy większy |
Zależy jak na to patrzeć.... Oczywiście można przyznać Tobie racje, ale pytanie czy mówisz o momencie przekazywanym czy tym, które może odebrać podłoże.... Bo jak przód jest na lodzie i ma przyczepność bliską 0 to tył przekaże na asfalt cały moment jaki popłynie z silnika. Dlatego też np. wiskoza niby potrafi przekazać ponad 50% na tył... |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 30-10-2011, 10:34
|
|
|
krzychu napisał/a: | ale pytanie czy mówisz o momencie przekazywanym czy tym, które może odebrać podłoże.... Bo jak przód jest na lodzie i ma przyczepność bliską 0 to tył przekaże na asfalt cały moment jaki popłynie z silnika. Dlatego też np. wiskoza niby potrafi przekazać ponad 50% na tył... |
Podobna dyskusja była prowadzona w temacie "napęd", jest wiele filmików na YT, które pokazują, że w przypadku braku przyczepności przednich kół, wiskoza nie ruszy auta z miejsca... A teoretycznie powinna. Nikt nie wykonał takiego testu na Outlanderze/ASX, więc wiedzy praktycznej tu nie mamy :/
Abstrahując od Subaru, to wg Mitsubishi, zarówno w trybach 4WD, jak i LOCK, tylne koła są stale napędzane - w różnym stopniu, który uzależniony jest od prędkości, położenia kierownicy, polożenia gazu i poślizgu. Zatem subiektywną kwestią jest ocena, czy jest to stały napęd, czy " wspomaganie napędu tylnej osi" (jak klasyczne sprzęgło wiskotyczne).
Jeszcze jedna sprawa - przypuszczam, że 95% użytkowników Outlandera czy ASXa to zwykli kierowcy, którzy większość kilometrów pokonują w trybie 2WD, a napędu na obie osie używają sporadycznie, zimą itp. Patrząc od tej strony, wszystkie zalety stałego napędu Subaru mają się nijak do praktyki. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia |
|
|
|
 |
jaceksu79
Forumowicz

Auto: actyon sports
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2011 Posty: 850 Skąd: Augustów
|
|
|
|
 |
|