Skraplanie wody na dole okien |
Autor |
Wiadomość |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24321 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 29-12-2011, 11:54 Skraplanie wody na dole okien
|
|
|
Mam taki problem, że jak temp. na zewnątrz spada poniżej +3-5 st. C, to na dole okien pojawia się woda. Tym większa im zimniej na zewnątrz. W domu wilgotność jest ok. 55% z małymi odchyłami - mierzona 2-ma miernikami.
Okna są w miarę nowe (4 lata), szyba zewnętrzna z filtrem (przepuszcza w jedną stronę) 6mm, wewnętrzna 4mm, okna wypełnione argonem. Profile 5 komorowe, plastikowe + aluminium.
Podejrzewam, że przez odpływy (takie kapturki na zewnątrz) zimno wchodzi do stelażu szyb i tak go schładza, że woda się skrapla.
Wentylacja w miarę dobra - kominiarz mierzył i odbiory dał. Ale wtedy nie miałem jeszcze drzwi do pomieszczeń.
Co jest nie tak? Jak można to poprawić? Otwieranie nawiewników (np. w oknie dachowym w łazience, na którym też gromadzi się woda) nic nie daje.
Zimą muszę tak z 2x użyć płynu, by usunąć czarną pleśń, która zaczyna się tam tworzyć (mało bo mało, ale x21 okien to już trochę czasu trzeba). Problem nie występuje w garażu czy kotłowni (piec gazowy, więc nie grzeje)... |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 29-12-2011, 12:19
|
|
|
Krzyzak, patrz punkt (wątek) wyżej - brak wentylacji, a właściwie jej części - nawiewu.
Wszystkie okna czy tylko te bez kaloryferów pod nimi? |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
Ostatnio zmieniony przez jaca71 29-12-2011, 12:24, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-12-2011, 12:21
|
|
|
Mam ten sam problem. Znaczy występuje jak załączę nawilżacz i dojdzie tak do 50-55%. Na szybach w dolnej części zgromadzi się wilgoć.... Jak wilgotność utrzymuje się około 35% (robi się nieprzyjemnie) to nie ma tego... Okna oczywiście nie są fantastyczne... |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 29-12-2011, 12:26
|
|
|
krzychu napisał/a: | Znaczy występuje jak załączę nawilżacz i dojdzie tak do 50-55% |
Masz higrometr czy nawilżacz tak podaje?
Normalnym jest że z wilgotnego powietrza na zimnej powierzchni powstaje kondensat.
Nienormalnym jest by osadzał się na oknach |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-12-2011, 12:28
|
|
|
jaca71 napisał/a: |
Masz higrometr czy nawilżacz tak podaje? |
Stacja pogodowa. Ten w nawilżaczu zaniża o jakieś 13% odczyt (już wymieniłem go raz, teraz próbuje opornikiem wyregulować, ale średnie efekty uzyskuję). Strasznie to wkurza...
[ Dodano: 29-12-2011, 12:29 ]
jaca71 napisał/a: | by osadzał się na oknach |
W sensie na szybie ok, a na obudowie nie ok? |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 29-12-2011, 12:29
|
|
|
W sensie że na szybach i ramach |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-12-2011, 12:34
|
|
|
No, ale w moim przypadku to po prostu kiepskie okna dobrze rozumiem? |
|
|
|
 |
pamar
Mitsumaniak Kainamustim

Auto: Carisma 1,9TD Colt VII 1,3
Zaproszone osoby: 2
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Lip 2007 Posty: 4173 Skąd: Andrespol/Radków
|
Wysłany: 29-12-2011, 13:03
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | szyba zewnętrzna z filtrem (przepuszcza w jedną stronę) 6mm, wewnętrzna 4mm, |
Pakiet 6/14/4 jeśli ramka wewnątrz pakietu jest aluminiowa, skraplanie na wysokość ok 3cm to norma (mówię o szybach)
Zjawisko kondensacji dość dobrze wytłumaczone jest tu: http://www.szybydwukomoro...cja_pary_wodnej
Natomiast jeśli masz wodę na dole okien (na parapecie) to już jest inny temat Darku |
_________________ ad futuram rei memoriam:
Demokracja - to jednak kupa a świat to może tylko wyobrażenie
http://www.mitsumaniaki.com/
http://www.mmdzieciom.pl/
 |
Ostatnio zmieniony przez pamar 29-12-2011, 13:19, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 29-12-2011, 13:18
|
|
|
pamar napisał/a: | Pakiet 6/14/4 jeśli ramka wewnątrz pakietu jest aluminiowa, skraplanie na wysokość ok 3cm to norma |
Nie przesadzajmy to nie jest norma
krzychu napisał/a: | No, ale w moim przypadku to po prostu kiepskie okna dobrze rozumiem? |
1. Układ kaloryfer-okno działa tak, że chłodne powietrze ogrzane kaloryferem wędruje do góry trafiając na okno ochładza się częściowo (na kilka sposobów, między innymi poprzez mieszanie z zimnym z zewnątrz i od zimnych szyb) ale nie na tyle by zaprzestać konwekcji. Wędruje do sufitu, następnie po nim do przeciwległej ściany, ochładza się po drodze na tyle, że zaczyna opadać i podłogą wraca do kaloryfera - to jest optimum.
2. Wentylacja (grawitacyjna) działa tak że podciśnienie w kominach wywiewowych (pomieszczenia brudne) zaciąga powietrze z pomieszczeń brudnych a poprzez drzwi z czystych. Na jego miejsce pojawia sie powietrze zaciągane nieszczelnościami okien i drzwi - ideał.
3. Wilgoć. W pierwszym punkcie wilgotne powietrze po ogrzaniu staje się "suche" i teraz dopływ suchego mroźnego powietrza z zewnątrz oknami i ochłodzenie na szybach nie powoduje osiągnięcia przez powietrze punktu rosy - ideał.
W waszym układzie jeden z tych punktów się wykoleił.
Ja obstawiam punkt drugi.
Szczelne okna nie wpuszczają suchego powietrza. Całe powietrze dostarczane jest przez drzwi wejściowe z klatki schodowej i najkrótszą droga leci do kratek wentylacyjnych.
Rozwiązanie tymczasowe:
1. Wyłączyć kaloryfery i po pół godzinie otworzyć wszystkie okna i drzwi w środku na oścież na 10-15 minut. Operacje powtarzać raz dziennie - co najmniej
2. Wywiercić pomiędzy kaloryferem a parapetem/oknem dziury. |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24321 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 29-12-2011, 13:49
|
|
|
pamar napisał/a: | skraplanie na wysokość ok 3cm to norma |
tak - skrapla się na szybach
przy bardzo mocnych mrozach (rzędu -20 i mniej) widzę wodę także na części plastiku między skrzydłami (tak do 1/3 wysokości) - tam, gdzie są klamki
producent mówił, że mają teraz jakiś rodzaj plastiku (pilotażowo) zamiast metalu i mogą mi wymienić (odpłatnie!!) same szyby
ale nie gwarantuje powodzenia
szkoda mi wywalać kasy
jaca71 napisał/a: | Wszystkie okna czy tylko te bez kaloryferów pod nimi? |
wszystkie
tylko, że ja nie mam grzejników - tzn. jest kilka, ale tam też się gromadzi
na dodatek nagrzana podłoga oddaje ciepło przez wiele godzin, więc często grzejniki są zimne całymi dniami
w domu mam +22 - +23 st. C (w łazienkach cieplej oczywiście) |
|
|
|
 |
pamar
Mitsumaniak Kainamustim

Auto: Carisma 1,9TD Colt VII 1,3
Zaproszone osoby: 2
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Lip 2007 Posty: 4173 Skąd: Andrespol/Radków
|
Wysłany: 29-12-2011, 14:20
|
|
|
jaca71 napisał/a: |
pamar napisał/a: |
Pakiet 6/14/4 jeśli ramka wewnątrz pakietu jest aluminiowa, skraplanie na wysokość ok 3cm to norma |
Nie przesadzajmy to nie jest norma |
To JEST norma (podobnie jak para na lustrze w łazience) przy takich pakietach! A rozwiązanie tymczasowe o którym piszesz, musi stać się nawykiem. Oczywiście jest to kwestia odpowiedniej wentylacji i tyle
Ja widzę 4 rozwiązania problemu:
1) Nawyk j/w
2) Zastosowanie nawiewników higrosterowanych (a nie wiercenie dziur gdzieś tam)
3) W skrzydłach UR masz zapewne mikrowentylację, ustaw klamkę na skos (okno jest wtedy zamknięte ale rozszczelnione) i woda sama odparuje
4) Wymiana pakietów (to co producent proponuje) ale na 3 szybowe! (wtedy dochodzi jeszcze koszt wymiany ramek przyszybowych)
Efekt przemarzania na wysokości klamek, przy niskich temperaturach, to efekt mostka który tworzy się przez znacznie większą ilość metalu w tym miejscu.
Ech, zapomniałem o jeszcze jednej ważnej sprawie
Jakie masz parapety, a jeśli kamień, konglomerat, poliester lub podobne, to czy nie są nadmiernie zimne??? |
_________________ ad futuram rei memoriam:
Demokracja - to jednak kupa a świat to może tylko wyobrażenie
http://www.mitsumaniaki.com/
http://www.mmdzieciom.pl/
 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 29-12-2011, 14:33
|
|
|
pamar napisał/a: |
3) W skrzydłach UR masz zapewne mikrowentylację, ustaw klamkę na skos (okno jest wtedy zamknięte ale rozszczelnione) i woda sama odparuje |
Ta właśnie tak miałem... Wilgotność spadnie <30%.... Nie dziwne, że wtedy nie ma wilgoci na oknach....
Wszystko co poprawi wentylację także rekuperator wyciągnie wilgoć... |
|
|
|
 |
stary alfer
Mitsumaniak Szkiełko i oko.

Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Lip 2007 Posty: 5211 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 29-12-2011, 14:48
|
|
|
pamar napisał/a: | 2) Zastosowanie nawiewników higrosterowanych (a nie wiercenie dziur gdzieś tam) |
pamar, praktycznie nic to nie daje.
Poprawa minimalna. Nawiewniki mam po jednym na każde pomieszczenie (p+p+k), stosuje opcje z wietrzeniem i robię to 2 razy po przyjściu do domu po pracy. Wietrzenie robię w formię przeciągu przez 3-5 minut.
Skraplanie jest zależne od pogody. Przy żaluzjach dosłownie lało się z okien. Przy szmacianych roletach jest z lekka lepiej. Najlepszym efektem jest podnoszenie rolet i niezasłanianie okien na noc. Wody zero. Niestety wtedy dużo ciepła ucieka przez szyby.
Mieszkam w bloku z betonowej płyty, który po ociepleniu zadziałał jak termos.
Ja na pewno zainwestuję w nowe szyby. Myślę, że problem leży właśnie w nich. Zderzenie zimnej od wewnątrz szyby z ciepłym powietrzem powoduje parowanie i w efekcie skraplanie się wody na szybach.
Na wentylację grawitacyjną w bloku raczej nie ma co liczyć.
Jako ciekawostkę dodam, że w starym budownictwie (rodzice i teściowa) skraplanie wody na szybach nie występuje w najmniejszej skali. Gotowanie w kuchni na gazie przy zamkniętym oknie nie powoduje parowania szyby.
Ja muszę wręcz uchylać okno, aby nie parowało.
U Darka jak sądzę wystarczy cykliczne wietrzenie. |
_________________ Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...
Ogarniam prawy ALT |
|
|
|
 |
piotr-stihl
Forumowicz

Auto: mitsubishi L200
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 28 Sie 2011 Posty: 125 Skąd: Pabianice
|
|
|
|
 |
pamar
Mitsumaniak Kainamustim

Auto: Carisma 1,9TD Colt VII 1,3
Zaproszone osoby: 2
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 15 Lip 2007 Posty: 4173 Skąd: Andrespol/Radków
|
Wysłany: 29-12-2011, 15:24
|
|
|
krzychu napisał/a: | Wszystko co poprawi wentylację także rekuperator wyciągnie wilgoć... |
Jasne że tak, wyciąga wszystko z powietrza bez utraty ciepła! Nie wiem tylko ile kW/h, ale może to nie jest znaczna wielkość
stary alfer napisał/a: | Nawiewniki mam po jednym na każde pomieszczenie (p+p+k) |
Sam wybierałeś, czy Spółdzielnia? Jeśli wymiana była z przetargu, to cena = jakość Jeśli sam wybierałeś za sprzedawcy namową, to być może nie wyrabiają.
stary alfer napisał/a: | w starym budownictwie (rodzice i teściowa) skraplanie wody na szybach nie występuje w najmniejszej skali. |
Ech łza się w oku kręci Wysoooko, rogi na butelkę robione, ściany z prawdziwej cegły... itd
Temat rzeka! |
_________________ ad futuram rei memoriam:
Demokracja - to jednak kupa a świat to może tylko wyobrażenie
http://www.mitsumaniaki.com/
http://www.mmdzieciom.pl/
 |
|
|
|
 |
|