Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Napęd S-AWC w Eclipse Cross
Autor Wiadomość
vavoom 
Forumowicz

Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 357
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 13-02-2018, 22:14   Napęd S-AWC w Eclipse Cross

W Eclipse Cross zastosowano napęd S-AWC (Super All Wheel Control), natomiast nie ma on nic wspólnego z S-AWC z Lancera Evolution czy z Outlandera GT.
Evo i GT miały AYC - Active Yaw Control realizowane poprzez aktywne dyfry (Evo na tylnej osi, GT na przedniej). W Evo stosowano także aktywny centralny dyfer, w GT "dołączaną" tylna oś, tak samo jak w standardowym Outlanderze czy ASX. Eclipse Cross ma podobnie "dołączaną" tylną oś, natomiast funkcja AYC realizowana jest tylko poprzez hamulce.
Podział % momentu obrotowego na przód/ tył (przy założeniu takiej samej przyczepności wszystkich kół) wynosi:
- tryb AUTO: od 80/20 do 55/45
- tryb SNOW: od 80/20 do 45/55
- tryb GRAVEL: od 70/30 do 40/60

Dzięki uprzejmości krakowskiego salonu Auto-Krak miałem okazję przetestować S-AWC na rolkach:
https://youtu.be/qsRVAid7MBs
https://youtu.be/24xG8_9Ohkc
 
 
rezon 
Mitsumaniak

Auto: był OutlanderII 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 63 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 4689
Skąd: RZ
Wysłany: 21-02-2018, 13:03   

Ciekawe filmiki :) Jak dotąd to chyba tylko Subaru nie miało w ogóle problemów na trzech rolkach. Legendarny napęd 4x4 by Mitsu zdecydowanie gorzej wypada.
_________________
był Outlander 2 2.0Did był Superb 1,8TSI 4x4 jest V60 CC
 
 
vavoom 
Forumowicz

Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 357
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 22-02-2018, 10:03   

Nie tylko Subaru, także Nissan, Jeep, Suzuki, Mercedes, Bmw. Pytanie, czego obraz daje test na trzech rolkach? :)
O ile sytuacja z dwoma kołami bez przyczepność nie należy do rzadkości, to z trzema raczej nie wystąpi.
Testy na trzech rolkach przeprowadzam raczej for fun ;)
 
 
Mika 
Forumowicz

Auto: Lancer 1.6 Inform 2010
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 27 Mar 2012
Posty: 88
Skąd: Kielce
Wysłany: 12-04-2018, 22:33   

Oczywiście, że może wystąpić. Pod lekką górkę, trzy koła na błocie, a czwarte ma przyczepność ;)

Wtedy włączamy dwie blokady, centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego, ale to już w pajero albo w l200 jeśli się nie mylę ;)
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 13-04-2018, 17:49   Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross

vavoom napisał/a:
Evo i GT miały AYC - Active Yaw Control realizowane poprzez aktywne dyfry (Evo na tylnej osi, GT na przedniej).


Tylko, że w Evo tylny dyfer jest taki sprytny że wymusza większą prędkość obrotową na zewnętrznym kole (bardzo specyficzne rozwiązanie i niestety nie do końca wytrzymałem). Za to w Outlanderze GT miałeś po prostu szperę z przodu sterowaną elektronicznie. I chociaż ciężko to sobie wyobrazić to szperowanie przedniego dyfra zacieśnia zakręt... Też ciekawe rozwiązanie bo nie wiem czy jest drugi taki samochód z regulowaną przednią szperą...

A jeśli Eclipse Cross zastąpił te rzeczy elektroniką jak np. BMW robi to od dawna to nazywanie tego SAWC to trochę nadużycie.... Do tego i tak nie bardzo chce zjechać z rolek jak tylko tyle ma przyczepność.... :shock:

A co do testów to ja zawsze wpisują diagonal test i model. Amerykanie lubią tak testować i jest to dość miarodajne. Bo z rolek żeby zjechać wystarczy delikatna reakcja elektronika. Żeby wyjechać na taką rampę: https://www.youtube.com/watch?v=n-uAtG9gCvM to już elektronika musi bardzo precyzyjnie dawkować moc na koła z przyczepnością i płynnie spowalniać luźne... Do tego jak się ma skrzynie manualną to wydaje mi się wyjazd jest 10 razy trudniejszy. Bo z jednej strony elektronika dusi silnik i hamule luźne koła a z drugiej mamy ochotę wciskać odruchowo sprzęgło żeby nie zgasł silnik. Automat to rozwiązuje perfekcyjne.

[ Dodano: 13-04-2018, 18:03 ]
rezon napisał/a:
Jak dotąd to chyba tylko Subaru nie miało w ogóle problemów na trzech rolkach.


Oj różnie bywało z Subaru. Ma otwarte dyfry z przodu i tyłu więc to reakcja elektroniki. A ze skrzyniami z automatem (np. XV jest teraz tylko z CVT) to jest dołączany tył elektronicznie, a nie "symetryczny" jak dawniej... Ze starszych modeli BMW pomimo że ma otwarte dyfry miało od dawna bardzo precyzyjną elektronikę pod tym względem. I zjeżdżało bez problemu z takich rolek jak tylko jedno koło (dowolne) było na twardym. Teraz coraz więcej nowych samochodów sobie poradzi na takich rolkach przez elektronikę a nie rozwiązania mechaniczne.

Ale to i tak ma mało wspólnego ze śniegiem/lodem czy odczuciami w zakręcie jak lecisz bokiem. Tak zawsze będą się najlepiej mechaniczne rozwiązania sprawdzały...
 
 
vavoom 
Forumowicz

Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 357
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 14-04-2018, 20:30   Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross

@krzychu Wszystko się zgadza odnośnie dyrów w Evo i GT, obydwa rozwiązania zostały zastąpione hamulcami. Pod nazwą AWC byłoby ok, użycie nazwy S-AWC to już tylko marketing.

krzychu napisał/a:
I chociaż ciężko to sobie wyobrazić to szperowanie przedniego dyfra zacieśnia zakręt.
Szperowanie niweluje problem otwartego dyfra (niezmienny podział 50/50), więc raczej łatwo ;) Eclipse Cross szperuje hamulcami i dziwne jest, że zostało zestrojone tak podsterownie, a nie neutralnie.

krzychu napisał/a:
Bo z rolek żeby zjechać wystarczy delikatna reakcja elektronika.
No nie taka delikatna, sporo nowych aut poległo. Znacznie łatwiej jest w przypadku płaskich rolek, natomiast w przypadku takich jak moje samochód rusza pod górkę. Daleko temu do rampy, ale wcale nie jest też tak łatwo.

Co do Subaru - od tego roku chyba w ogóle nie ma już manuali w ofercie... Natomiast ostatnie lata to ogromny rozwój elektroniki, która w odróżnieniu od rozwiązań mechanicznych pozwala dowolnie sterować momentem. Wiele samochodów z tego rodzaju napędami lepiej radzi sobie np. w teście łosia niż klasyczne stałe awd...
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 14-04-2018, 22:48   Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross

vavoom napisał/a:
Eclipse Cross szperuje hamulcami


To nie jest takie proste bo reakcja (czujnik w kole, elektronika musi policzyć, zwiększenie/zmniejszenie ciśnienia w kanale na tym kole, bezwładność koła + półosie). A jak masz szperowane mechanicznie nie musi być tak często korygowane ponieważ nawet jak jakieś koło zacznie tracić przyczepność to dąży do wyrównania prędkości względem drugiego koła a nie zatrzymuje się...

A i tak mu nie poszło...

Czyli wzieli to co np. skoda (od kilku lat ma w opcji szperę z przodu elektroniczną) i nazwali to SAWC? Smutne.
 
 
vavoom 
Forumowicz

Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 357
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 14-04-2018, 23:39   

Elektronika potrafi przeliczać dwieście razy na sekundę, to raczej nie problem. Reszta już tak, choć to zapewne są proaktywne algorytmy, ingerencja bez utraty przyczepności, więc nie reakcja. Pytanie, w jakich warunkach to działa, na których osiach, ile wytrzymują hamulce i czemu tak podsterownie.
McLaren P1 ma taki system na tylnej osi i tam to działa, a oni nie zrobili tego z oszczędności...
 
 
Jackie 
Mitsumaniak
Dealer Mitsumaniak


Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 3599
Skąd: Białystok
Wysłany: 17-04-2018, 17:06   

vavoom napisał/a:
Co do Subaru - od tego roku chyba w ogóle nie ma już manuali w ofercie... Natomiast ostatnie lata to ogromny rozwój elektroniki, która w odróżnieniu od rozwiązań mechanicznych pozwala dowolnie sterować momentem. Wiele samochodów z tego rodzaju napędami lepiej radzi sobie np. w teście łosia niż klasyczne stałe awd...

Na co dzień jeżdżę STI (stałe AWD, aktywny dyfer etc) i bardzo się zdziwiłem jak zwykła impreza 2.0 (MY 2018) z ATV poradziła sobie w winklu niemal tak samo dobrze. Serio, kiedyś to była przepaść - teraz, niewielka różnica.
Co do Eclipsa - ten napęd traktuję jako bardzo pożyteczne wsparcie w błocie czy śniegu. Oczekiwanie sportowych osiągów jest nieuzasadnione.
Pozdrawiam
_________________
Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/
 
 
 
vavoom 
Forumowicz

Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 357
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 18-04-2018, 12:12   

@Jackie, a masz jakąś wiedzę, jak obecnie wygląda podział momentu w Subaru (CVT)?
Jeśli przy jeździe ze stałą prędkością wartość procentowa na cewce odpowiadającej za sterowanie sprzęgłem wynosi 27%, to ile może wynosić podział momentu, 90/10? Czyżby niewiele się to różniło od Eclipse Cross?
_________________
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 
 
Jackie 
Mitsumaniak
Dealer Mitsumaniak


Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 3599
Skąd: Białystok
Wysłany: 18-04-2018, 12:38   

vavoom napisał/a:
@Jackie, a masz jakąś wiedzę, jak obecnie wygląda podział momentu w Subaru (CVT)?

Inicjatywnie masz 60/40, ale to teoria bo ATV działa już od 30km/h więc potem może być inny moment na każdym kole. Co istotne nie ma możliwości, żeby napęd trafiał tylko na jedną oś (nawet jeżeli podział będzie 90/10 przy 100% przyczepności i prostych kołach).
vavoom napisał/a:
Czyżby niewiele się to różniło od Eclipse Cross?

Eclipse nie ma swobodnego sterowania momentem obrotowym, więc różnica w zakręcie będzie znaczna, natomiast w błocie, śniegu etc - praktycznie niezauważalna.
Pozdrawiam
_________________
Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 18-04-2018, 13:52   

Jeśli chodzi o CVT to w Subaru popsuli CVT i udaje że zmienia biegi... Żeby to jeszcze było konfigurowalne... Ale nie na stałe.
 
 
Jackie 
Mitsumaniak
Dealer Mitsumaniak


Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 3599
Skąd: Białystok
Wysłany: 18-04-2018, 14:20   

krzychu napisał/a:
Jeśli chodzi o CVT to w Subaru popsuli CVT i udaje że zmienia biegi...

Nie wiem skąd ta opinia. CVT z zaprogramowanymi biegami to w mojej opinii jedno z najlepszych rozwiązań, a jeżeli weźmiesz pod uwagę Linatronic High Torque to już w ogóle. Powiem Ci, że jak dla mnie Lineatronic robi robotę.
No ale każdy z nas ma swój punkt widzenia i własne odczucia.
Pozdrawiam
_________________
Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 18-04-2018, 14:53   

ale to udawanie biegów to zrezygnowanie z utrzymywania idealnych obrotów silnika (najoptymalniejszych) na rzecz lepszych wrażeń akustycznych dla kierowcy... No i do tego przez to wirtualne zmianie lekko jednak czuć szarpnięcia nie wiem po co...
 
 
Jackie 
Mitsumaniak
Dealer Mitsumaniak


Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 3599
Skąd: Białystok
Wysłany: 18-04-2018, 15:13   

krzychu napisał/a:
ale to udawanie biegów to zrezygnowanie z utrzymywania idealnych obrotów silnika (najoptymalniejszych) na rzecz lepszych wrażeń akustycznych dla kierowcy... No i do tego przez to wirtualne zmianie lekko jednak czuć szarpnięcia nie wiem po co...
Mechanicznie - tak, ale z punktu widzenia kierowcy wyjący CVT jest trudny do zniesienia. Innymi słowy - klient che, klient ma :D
Pozdrawiam
_________________
Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.