| Napęd S-AWC w Eclipse Cross | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | vavoom   Forumowicz
 
 Auto: ex-ASX
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 26 Cze 2011
 Posty: 357
 Skąd: Rzeszów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 13-02-2018, 22:14   Napęd S-AWC w Eclipse Cross |   
 |  
               | 
 |  
               | W Eclipse Cross zastosowano napęd S-AWC (Super All Wheel Control), natomiast nie ma on nic wspólnego z S-AWC z Lancera Evolution czy z Outlandera GT. Evo i GT miały AYC - Active Yaw Control realizowane poprzez aktywne dyfry (Evo na tylnej osi, GT na przedniej). W Evo stosowano także aktywny centralny dyfer, w GT "dołączaną" tylna oś, tak samo jak w standardowym Outlanderze czy ASX. Eclipse Cross ma podobnie "dołączaną" tylną oś, natomiast funkcja AYC realizowana jest tylko poprzez hamulce.
 Podział % momentu obrotowego na przód/ tył (przy założeniu takiej samej przyczepności wszystkich kół) wynosi:
 - tryb AUTO: od 80/20 do 55/45
 - tryb SNOW: od 80/20 do 45/55
 - tryb GRAVEL: od 70/30 do 40/60
 
 Dzięki uprzejmości krakowskiego salonu Auto-Krak miałem okazję przetestować S-AWC na rolkach:
 https://youtu.be/qsRVAid7MBs
 https://youtu.be/24xG8_9Ohkc
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | rezon   Mitsumaniak
 
 Auto: był OutlanderII 2.0DID
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 63 razy
 Dołączył: 11 Lip 2008
 Posty: 4689
 Skąd: RZ
 
 | 
            
               |  Wysłany: 21-02-2018, 13:03 |   
 |  
               | 
 |  
               | Ciekawe filmiki  Jak dotąd to chyba tylko Subaru nie miało w ogóle problemów na trzech rolkach. Legendarny napęd 4x4 by Mitsu zdecydowanie gorzej wypada. |  
				| _________________ był Outlander 2 2.0Did
  był Superb 1,8TSI 4x4  jest V60 CC  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | vavoom   Forumowicz
 
 Auto: ex-ASX
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 26 Cze 2011
 Posty: 357
 Skąd: Rzeszów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 22-02-2018, 10:03 |   
 |  
               | 
 |  
               | Nie tylko Subaru, także Nissan, Jeep, Suzuki, Mercedes, Bmw. Pytanie, czego obraz daje test na trzech rolkach?   O ile sytuacja z dwoma kołami bez przyczepność nie należy do rzadkości, to z trzema raczej nie wystąpi.
 Testy na trzech rolkach przeprowadzam raczej for fun
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Mika   Forumowicz
 
 Auto: Lancer 1.6 Inform 2010
 Kraj/Country: Polska
 Dołączył: 27 Mar 2012
 Posty: 88
 Skąd: Kielce
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12-04-2018, 21:33 |   
 |  
               | 
 |  
               | Oczywiście, że może wystąpić. Pod lekką górkę, trzy koła na błocie, a czwarte ma przyczepność   
 Wtedy włączamy dwie blokady, centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego, ale to już w pajero albo w l200 jeśli się nie mylę
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | krzychu   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
 Zaproszone osoby: 1
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 141 razy
 Dołączył: 21 Kwi 2008
 Posty: 12611
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 13-04-2018, 16:49   Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | vavoom napisał/a: |  	  | Evo i GT miały AYC - Active Yaw Control realizowane poprzez aktywne dyfry (Evo na tylnej osi, GT na przedniej). | 
 
 Tylko, że w Evo tylny dyfer jest taki sprytny że wymusza większą prędkość obrotową na zewnętrznym kole (bardzo specyficzne rozwiązanie i niestety nie do końca wytrzymałem). Za to w Outlanderze GT miałeś po prostu szperę z przodu sterowaną elektronicznie. I chociaż ciężko to sobie wyobrazić to szperowanie przedniego dyfra zacieśnia zakręt... Też ciekawe rozwiązanie bo nie wiem czy jest drugi taki samochód z regulowaną przednią szperą...
 
 A jeśli Eclipse Cross zastąpił te rzeczy elektroniką jak np. BMW robi to od dawna to nazywanie tego SAWC to trochę nadużycie.... Do tego i tak nie bardzo chce zjechać z rolek jak tylko tyle ma przyczepność....
   
 A co do testów to ja zawsze wpisują diagonal test i model. Amerykanie lubią tak testować i jest to dość miarodajne. Bo z rolek żeby zjechać wystarczy delikatna reakcja elektronika. Żeby wyjechać na taką rampę: https://www.youtube.com/watch?v=n-uAtG9gCvM to już elektronika musi bardzo precyzyjnie dawkować moc na koła z przyczepnością i płynnie spowalniać luźne... Do tego jak się ma skrzynie manualną to wydaje mi się wyjazd jest 10 razy trudniejszy. Bo z jednej strony elektronika dusi silnik i hamule luźne koła a z drugiej mamy ochotę wciskać odruchowo sprzęgło żeby nie zgasł silnik. Automat to rozwiązuje perfekcyjne.
 
 [ Dodano: 13-04-2018, 18:03 ]
 
  	  | rezon napisał/a: |  	  | Jak dotąd to chyba tylko Subaru nie miało w ogóle problemów na trzech rolkach. | 
 
 Oj różnie bywało z Subaru. Ma otwarte dyfry z przodu i tyłu więc to reakcja elektroniki. A ze skrzyniami z automatem (np. XV jest teraz tylko z CVT) to jest dołączany tył elektronicznie, a nie "symetryczny" jak dawniej... Ze starszych modeli BMW pomimo że ma otwarte dyfry miało od dawna bardzo precyzyjną elektronikę pod tym względem. I zjeżdżało bez problemu z takich rolek jak tylko jedno koło (dowolne) było na twardym. Teraz coraz więcej nowych samochodów sobie poradzi na takich rolkach przez elektronikę a nie rozwiązania mechaniczne.
 
 Ale to i tak ma mało wspólnego ze śniegiem/lodem czy odczuciami w zakręcie jak lecisz bokiem. Tak zawsze będą się najlepiej mechaniczne rozwiązania sprawdzały...
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | vavoom   Forumowicz
 
 Auto: ex-ASX
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 26 Cze 2011
 Posty: 357
 Skąd: Rzeszów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14-04-2018, 19:30   Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross |   
 |  
               | 
 |  
               | @krzychu Wszystko się zgadza odnośnie dyrów w Evo i GT, obydwa rozwiązania zostały zastąpione hamulcami. Pod nazwą AWC byłoby ok, użycie nazwy S-AWC to już tylko marketing. 
 
 Szperowanie niweluje problem otwartego dyfra (niezmienny podział 50/50), więc raczej łatwo 	  | krzychu napisał/a: |  	  | I chociaż ciężko to sobie wyobrazić to szperowanie przedniego dyfra zacieśnia zakręt. | 
  Eclipse Cross szperuje hamulcami i dziwne jest, że zostało zestrojone tak podsterownie, a nie neutralnie. 
 
 No nie taka delikatna, sporo nowych aut poległo. Znacznie łatwiej jest w przypadku płaskich rolek, natomiast w przypadku takich jak moje samochód rusza pod górkę. Daleko temu do rampy, ale wcale nie jest też tak łatwo. 	  | krzychu napisał/a: |  	  | Bo z rolek żeby zjechać wystarczy delikatna reakcja elektronika. | 
 
 Co do Subaru - od tego roku chyba w ogóle nie ma już manuali w ofercie... Natomiast ostatnie lata to ogromny rozwój elektroniki, która w odróżnieniu od rozwiązań mechanicznych pozwala dowolnie sterować momentem. Wiele samochodów z tego rodzaju napędami lepiej radzi sobie np. w teście łosia niż klasyczne stałe awd...
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | krzychu   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
 Zaproszone osoby: 1
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 141 razy
 Dołączył: 21 Kwi 2008
 Posty: 12611
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14-04-2018, 21:48   Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | vavoom napisał/a: |  	  | Eclipse Cross szperuje hamulcami | 
 
 To nie jest takie proste bo reakcja (czujnik w kole, elektronika musi policzyć, zwiększenie/zmniejszenie ciśnienia w kanale na tym kole, bezwładność koła + półosie). A jak masz szperowane mechanicznie nie musi być tak często korygowane ponieważ nawet jak jakieś koło zacznie tracić przyczepność to dąży do wyrównania prędkości względem drugiego koła a nie zatrzymuje się...
 
 A i tak mu nie poszło...
 
 Czyli wzieli to co np. skoda (od kilku lat ma w opcji szperę z przodu elektroniczną) i nazwali to SAWC? Smutne.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | vavoom   Forumowicz
 
 Auto: ex-ASX
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 26 Cze 2011
 Posty: 357
 Skąd: Rzeszów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14-04-2018, 22:39 |   
 |  
               | 
 |  
               | Elektronika potrafi przeliczać dwieście razy na sekundę, to raczej nie problem. Reszta już tak, choć to zapewne są proaktywne algorytmy, ingerencja bez utraty przyczepności, więc nie reakcja. Pytanie, w jakich warunkach to działa, na których osiach, ile wytrzymują hamulce i czemu tak podsterownie. McLaren P1 ma taki system na tylnej osi i tam to działa, a oni nie zrobili tego z oszczędności...
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Jackie   Mitsumaniak
 Dealer Mitsumaniak
 
  
 Auto: Eclipse Cross PHEV
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 15 razy
 Dołączył: 21 Mar 2005
 Posty: 3600
 Skąd: Białystok
 
 | 
            
               |  Wysłany: 17-04-2018, 16:06 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | vavoom napisał/a: |  	  | Co do Subaru - od tego roku chyba w ogóle nie ma już manuali w ofercie... Natomiast ostatnie lata to ogromny rozwój elektroniki, która w odróżnieniu od rozwiązań mechanicznych pozwala dowolnie sterować momentem. Wiele samochodów z tego rodzaju napędami lepiej radzi sobie np. w teście łosia niż klasyczne stałe awd... 
 | 
 Na co dzień jeżdżę STI (stałe AWD, aktywny dyfer etc) i bardzo się zdziwiłem jak zwykła impreza 2.0 (MY 2018) z ATV poradziła sobie w winklu niemal tak samo dobrze. Serio, kiedyś to była przepaść - teraz, niewielka różnica.
 Co do Eclipsa - ten napęd traktuję jako bardzo pożyteczne wsparcie w błocie czy śniegu. Oczekiwanie sportowych osiągów jest nieuzasadnione.
 Pozdrawiam
 |  
				| _________________ Jackie
 Evolution never ends...
 http://wybieramaso.pl/
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | vavoom   Forumowicz
 
 Auto: ex-ASX
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 2 razy
 Dołączył: 26 Cze 2011
 Posty: 357
 Skąd: Rzeszów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18-04-2018, 11:12 |   
 |  
               | 
 |  
               | @Jackie, a masz jakąś wiedzę, jak obecnie wygląda podział momentu w Subaru (CVT)? Jeśli przy jeździe ze stałą prędkością wartość procentowa na cewce odpowiadającej za sterowanie sprzęgłem wynosi 27%, to ile może wynosić podział momentu, 90/10? Czyżby niewiele się to różniło od Eclipse Cross?
 |  
				| _________________ Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Jackie   Mitsumaniak
 Dealer Mitsumaniak
 
  
 Auto: Eclipse Cross PHEV
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 15 razy
 Dołączył: 21 Mar 2005
 Posty: 3600
 Skąd: Białystok
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18-04-2018, 11:38 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | vavoom napisał/a: |  	  | @Jackie, a masz jakąś wiedzę, jak obecnie wygląda podział momentu w Subaru (CVT)? | 
 Inicjatywnie masz 60/40, ale to teoria bo ATV działa już od 30km/h więc potem może być inny moment na każdym kole. Co istotne nie ma możliwości, żeby napęd trafiał tylko na jedną oś (nawet jeżeli podział będzie 90/10 przy 100% przyczepności i prostych kołach).
 
  	  | vavoom napisał/a: |  	  | Czyżby niewiele się to różniło od Eclipse Cross? | 
 Eclipse nie ma swobodnego sterowania momentem obrotowym, więc różnica w zakręcie będzie znaczna, natomiast w błocie, śniegu etc - praktycznie niezauważalna.
 Pozdrawiam
 |  
				| _________________ Jackie
 Evolution never ends...
 http://wybieramaso.pl/
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | krzychu   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
 Zaproszone osoby: 1
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 141 razy
 Dołączył: 21 Kwi 2008
 Posty: 12611
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18-04-2018, 12:52 |   
 |  
               | 
 |  
               | Jeśli chodzi o CVT to w Subaru popsuli CVT i udaje że zmienia biegi... Żeby to jeszcze było konfigurowalne... Ale nie na stałe. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Jackie   Mitsumaniak
 Dealer Mitsumaniak
 
  
 Auto: Eclipse Cross PHEV
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 15 razy
 Dołączył: 21 Mar 2005
 Posty: 3600
 Skąd: Białystok
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18-04-2018, 13:20 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | krzychu napisał/a: |  	  | Jeśli chodzi o CVT to w Subaru popsuli CVT i udaje że zmienia biegi... | 
 Nie wiem skąd ta opinia. CVT z zaprogramowanymi biegami to w mojej opinii jedno z najlepszych rozwiązań, a jeżeli weźmiesz pod uwagę Linatronic High Torque to już w ogóle. Powiem Ci, że jak dla mnie Lineatronic robi  robotę.
 No ale każdy z nas ma swój punkt widzenia i własne odczucia.
 Pozdrawiam
 |  
				| _________________ Jackie
 Evolution never ends...
 http://wybieramaso.pl/
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | krzychu   Mitsumaniak
 
  
 Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
 Zaproszone osoby: 1
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 141 razy
 Dołączył: 21 Kwi 2008
 Posty: 12611
 Skąd: Bielsko-Biała
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18-04-2018, 13:53 |   
 |  
               | 
 |  
               | ale to udawanie biegów to zrezygnowanie z utrzymywania idealnych obrotów silnika (najoptymalniejszych) na rzecz lepszych wrażeń akustycznych dla kierowcy... No i do tego przez to wirtualne zmianie lekko jednak czuć szarpnięcia nie wiem po co... |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Jackie   Mitsumaniak
 Dealer Mitsumaniak
 
  
 Auto: Eclipse Cross PHEV
 Kraj/Country: Polska
 Pomógł: 15 razy
 Dołączył: 21 Mar 2005
 Posty: 3600
 Skąd: Białystok
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18-04-2018, 14:13 |   
 |  
               | 
 |  
               | Mechanicznie - tak, ale z punktu widzenia kierowcy wyjący CVT jest trudny do zniesienia. Innymi słowy - klient che, klient ma 	  | krzychu napisał/a: |  	  | ale to udawanie biegów to zrezygnowanie z utrzymywania idealnych obrotów silnika (najoptymalniejszych) na rzecz lepszych wrażeń akustycznych dla kierowcy... No i do tego przez to wirtualne zmianie lekko jednak czuć szarpnięcia nie wiem po co... | 
   Pozdrawiam
 |  
				| _________________ Jackie
 Evolution never ends...
 http://wybieramaso.pl/
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |