Napęd S-AWC w Eclipse Cross |
Autor |
Wiadomość |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 13-02-2018, 22:14 Napęd S-AWC w Eclipse Cross
|
|
|
W Eclipse Cross zastosowano napęd S-AWC (Super All Wheel Control), natomiast nie ma on nic wspólnego z S-AWC z Lancera Evolution czy z Outlandera GT.
Evo i GT miały AYC - Active Yaw Control realizowane poprzez aktywne dyfry (Evo na tylnej osi, GT na przedniej). W Evo stosowano także aktywny centralny dyfer, w GT "dołączaną" tylna oś, tak samo jak w standardowym Outlanderze czy ASX. Eclipse Cross ma podobnie "dołączaną" tylną oś, natomiast funkcja AYC realizowana jest tylko poprzez hamulce.
Podział % momentu obrotowego na przód/ tył (przy założeniu takiej samej przyczepności wszystkich kół) wynosi:
- tryb AUTO: od 80/20 do 55/45
- tryb SNOW: od 80/20 do 45/55
- tryb GRAVEL: od 70/30 do 40/60
Dzięki uprzejmości krakowskiego salonu Auto-Krak miałem okazję przetestować S-AWC na rolkach:
https://youtu.be/qsRVAid7MBs
https://youtu.be/24xG8_9Ohkc |
|
|
|
 |
rezon
Mitsumaniak
Auto: był OutlanderII 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 63 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 4689 Skąd: RZ
|
Wysłany: 21-02-2018, 13:03
|
|
|
Ciekawe filmiki Jak dotąd to chyba tylko Subaru nie miało w ogóle problemów na trzech rolkach. Legendarny napęd 4x4 by Mitsu zdecydowanie gorzej wypada. |
_________________ był Outlander 2 2.0Did był Superb 1,8TSI 4x4 jest V60 CC  |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 22-02-2018, 10:03
|
|
|
Nie tylko Subaru, także Nissan, Jeep, Suzuki, Mercedes, Bmw. Pytanie, czego obraz daje test na trzech rolkach?
O ile sytuacja z dwoma kołami bez przyczepność nie należy do rzadkości, to z trzema raczej nie wystąpi.
Testy na trzech rolkach przeprowadzam raczej for fun |
|
|
|
 |
Mika
Forumowicz
Auto: Lancer 1.6 Inform 2010
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 27 Mar 2012 Posty: 88 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 12-04-2018, 22:33
|
|
|
Oczywiście, że może wystąpić. Pod lekką górkę, trzy koła na błocie, a czwarte ma przyczepność
Wtedy włączamy dwie blokady, centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego, ale to już w pajero albo w l200 jeśli się nie mylę |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 13-04-2018, 17:49 Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross
|
|
|
vavoom napisał/a: | Evo i GT miały AYC - Active Yaw Control realizowane poprzez aktywne dyfry (Evo na tylnej osi, GT na przedniej). |
Tylko, że w Evo tylny dyfer jest taki sprytny że wymusza większą prędkość obrotową na zewnętrznym kole (bardzo specyficzne rozwiązanie i niestety nie do końca wytrzymałem). Za to w Outlanderze GT miałeś po prostu szperę z przodu sterowaną elektronicznie. I chociaż ciężko to sobie wyobrazić to szperowanie przedniego dyfra zacieśnia zakręt... Też ciekawe rozwiązanie bo nie wiem czy jest drugi taki samochód z regulowaną przednią szperą...
A jeśli Eclipse Cross zastąpił te rzeczy elektroniką jak np. BMW robi to od dawna to nazywanie tego SAWC to trochę nadużycie.... Do tego i tak nie bardzo chce zjechać z rolek jak tylko tyle ma przyczepność....
A co do testów to ja zawsze wpisują diagonal test i model. Amerykanie lubią tak testować i jest to dość miarodajne. Bo z rolek żeby zjechać wystarczy delikatna reakcja elektronika. Żeby wyjechać na taką rampę: https://www.youtube.com/watch?v=n-uAtG9gCvM to już elektronika musi bardzo precyzyjnie dawkować moc na koła z przyczepnością i płynnie spowalniać luźne... Do tego jak się ma skrzynie manualną to wydaje mi się wyjazd jest 10 razy trudniejszy. Bo z jednej strony elektronika dusi silnik i hamule luźne koła a z drugiej mamy ochotę wciskać odruchowo sprzęgło żeby nie zgasł silnik. Automat to rozwiązuje perfekcyjne.
[ Dodano: 13-04-2018, 18:03 ]
rezon napisał/a: | Jak dotąd to chyba tylko Subaru nie miało w ogóle problemów na trzech rolkach. |
Oj różnie bywało z Subaru. Ma otwarte dyfry z przodu i tyłu więc to reakcja elektroniki. A ze skrzyniami z automatem (np. XV jest teraz tylko z CVT) to jest dołączany tył elektronicznie, a nie "symetryczny" jak dawniej... Ze starszych modeli BMW pomimo że ma otwarte dyfry miało od dawna bardzo precyzyjną elektronikę pod tym względem. I zjeżdżało bez problemu z takich rolek jak tylko jedno koło (dowolne) było na twardym. Teraz coraz więcej nowych samochodów sobie poradzi na takich rolkach przez elektronikę a nie rozwiązania mechaniczne.
Ale to i tak ma mało wspólnego ze śniegiem/lodem czy odczuciami w zakręcie jak lecisz bokiem. Tak zawsze będą się najlepiej mechaniczne rozwiązania sprawdzały... |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 14-04-2018, 20:30 Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross
|
|
|
@krzychu Wszystko się zgadza odnośnie dyrów w Evo i GT, obydwa rozwiązania zostały zastąpione hamulcami. Pod nazwą AWC byłoby ok, użycie nazwy S-AWC to już tylko marketing.
krzychu napisał/a: | I chociaż ciężko to sobie wyobrazić to szperowanie przedniego dyfra zacieśnia zakręt. | Szperowanie niweluje problem otwartego dyfra (niezmienny podział 50/50), więc raczej łatwo Eclipse Cross szperuje hamulcami i dziwne jest, że zostało zestrojone tak podsterownie, a nie neutralnie.
krzychu napisał/a: | Bo z rolek żeby zjechać wystarczy delikatna reakcja elektronika. | No nie taka delikatna, sporo nowych aut poległo. Znacznie łatwiej jest w przypadku płaskich rolek, natomiast w przypadku takich jak moje samochód rusza pod górkę. Daleko temu do rampy, ale wcale nie jest też tak łatwo.
Co do Subaru - od tego roku chyba w ogóle nie ma już manuali w ofercie... Natomiast ostatnie lata to ogromny rozwój elektroniki, która w odróżnieniu od rozwiązań mechanicznych pozwala dowolnie sterować momentem. Wiele samochodów z tego rodzaju napędami lepiej radzi sobie np. w teście łosia niż klasyczne stałe awd... |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 14-04-2018, 22:48 Re: Napęd S-AWC w Eclipse Cross
|
|
|
vavoom napisał/a: | Eclipse Cross szperuje hamulcami |
To nie jest takie proste bo reakcja (czujnik w kole, elektronika musi policzyć, zwiększenie/zmniejszenie ciśnienia w kanale na tym kole, bezwładność koła + półosie). A jak masz szperowane mechanicznie nie musi być tak często korygowane ponieważ nawet jak jakieś koło zacznie tracić przyczepność to dąży do wyrównania prędkości względem drugiego koła a nie zatrzymuje się...
A i tak mu nie poszło...
Czyli wzieli to co np. skoda (od kilku lat ma w opcji szperę z przodu elektroniczną) i nazwali to SAWC? Smutne. |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 14-04-2018, 23:39
|
|
|
Elektronika potrafi przeliczać dwieście razy na sekundę, to raczej nie problem. Reszta już tak, choć to zapewne są proaktywne algorytmy, ingerencja bez utraty przyczepności, więc nie reakcja. Pytanie, w jakich warunkach to działa, na których osiach, ile wytrzymują hamulce i czemu tak podsterownie.
McLaren P1 ma taki system na tylnej osi i tam to działa, a oni nie zrobili tego z oszczędności... |
|
|
|
 |
Jackie
Mitsumaniak Dealer Mitsumaniak

Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 3599 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 17-04-2018, 17:06
|
|
|
vavoom napisał/a: | Co do Subaru - od tego roku chyba w ogóle nie ma już manuali w ofercie... Natomiast ostatnie lata to ogromny rozwój elektroniki, która w odróżnieniu od rozwiązań mechanicznych pozwala dowolnie sterować momentem. Wiele samochodów z tego rodzaju napędami lepiej radzi sobie np. w teście łosia niż klasyczne stałe awd...
|
Na co dzień jeżdżę STI (stałe AWD, aktywny dyfer etc) i bardzo się zdziwiłem jak zwykła impreza 2.0 (MY 2018) z ATV poradziła sobie w winklu niemal tak samo dobrze. Serio, kiedyś to była przepaść - teraz, niewielka różnica.
Co do Eclipsa - ten napęd traktuję jako bardzo pożyteczne wsparcie w błocie czy śniegu. Oczekiwanie sportowych osiągów jest nieuzasadnione.
Pozdrawiam |
_________________ Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/ |
|
|
|
 |
vavoom
Forumowicz
Auto: ex-ASX
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 26 Cze 2011 Posty: 357 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 18-04-2018, 12:12
|
|
|
@Jackie, a masz jakąś wiedzę, jak obecnie wygląda podział momentu w Subaru (CVT)?
Jeśli przy jeździe ze stałą prędkością wartość procentowa na cewce odpowiadającej za sterowanie sprzęgłem wynosi 27%, to ile może wynosić podział momentu, 90/10? Czyżby niewiele się to różniło od Eclipse Cross? |
_________________ Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji |
|
|
|
 |
Jackie
Mitsumaniak Dealer Mitsumaniak

Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 3599 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 18-04-2018, 12:38
|
|
|
vavoom napisał/a: | @Jackie, a masz jakąś wiedzę, jak obecnie wygląda podział momentu w Subaru (CVT)? |
Inicjatywnie masz 60/40, ale to teoria bo ATV działa już od 30km/h więc potem może być inny moment na każdym kole. Co istotne nie ma możliwości, żeby napęd trafiał tylko na jedną oś (nawet jeżeli podział będzie 90/10 przy 100% przyczepności i prostych kołach).
vavoom napisał/a: | Czyżby niewiele się to różniło od Eclipse Cross? |
Eclipse nie ma swobodnego sterowania momentem obrotowym, więc różnica w zakręcie będzie znaczna, natomiast w błocie, śniegu etc - praktycznie niezauważalna.
Pozdrawiam |
_________________ Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/ |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 18-04-2018, 13:52
|
|
|
Jeśli chodzi o CVT to w Subaru popsuli CVT i udaje że zmienia biegi... Żeby to jeszcze było konfigurowalne... Ale nie na stałe. |
|
|
|
 |
Jackie
Mitsumaniak Dealer Mitsumaniak

Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 3599 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 18-04-2018, 14:20
|
|
|
krzychu napisał/a: | Jeśli chodzi o CVT to w Subaru popsuli CVT i udaje że zmienia biegi... |
Nie wiem skąd ta opinia. CVT z zaprogramowanymi biegami to w mojej opinii jedno z najlepszych rozwiązań, a jeżeli weźmiesz pod uwagę Linatronic High Torque to już w ogóle. Powiem Ci, że jak dla mnie Lineatronic robi robotę.
No ale każdy z nas ma swój punkt widzenia i własne odczucia.
Pozdrawiam |
_________________ Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/ |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 18-04-2018, 14:53
|
|
|
ale to udawanie biegów to zrezygnowanie z utrzymywania idealnych obrotów silnika (najoptymalniejszych) na rzecz lepszych wrażeń akustycznych dla kierowcy... No i do tego przez to wirtualne zmianie lekko jednak czuć szarpnięcia nie wiem po co... |
|
|
|
 |
Jackie
Mitsumaniak Dealer Mitsumaniak

Auto: Eclipse Cross PHEV
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 3599 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 18-04-2018, 15:13
|
|
|
krzychu napisał/a: | ale to udawanie biegów to zrezygnowanie z utrzymywania idealnych obrotów silnika (najoptymalniejszych) na rzecz lepszych wrażeń akustycznych dla kierowcy... No i do tego przez to wirtualne zmianie lekko jednak czuć szarpnięcia nie wiem po co... | Mechanicznie - tak, ale z punktu widzenia kierowcy wyjący CVT jest trudny do zniesienia. Innymi słowy - klient che, klient ma
Pozdrawiam |
_________________ Jackie
Evolution never ends...
http://wybieramaso.pl/ |
|
|
|
 |
|