 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Luźny pasek rozrządu 2.0 |
Autor |
Wiadomość |
mateuszx47
Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer CS9
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Paź 2021 Posty: 102 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 08-09-2025, 18:49 Luźny pasek rozrządu 2.0
|
|
|
Witam
Na wstępie napiszę że przeczytałem już chyba wszystkie tematy na temat rozrządu.
W 2022 robiłem rozrząd komplet, wszystko dobrze ustawione na znaki itp,itd zrobiłem około 30tys. Km
W zeszłym roku zmieniając górna pokrywę rozrządu zauważyłem że pasek ma luz na kółkach, odstawiłem auto do mechanika wymieniliśmy pasek, napinacz hydrauliczny, napinacz paska i rolkę
Dziś nie minął nawet rok od wymiany, zaglądam pod maskę a pasek znowu luźny na kółkach, przez cały czas kontrolowałem stan paska i napięcia.
Gdzieś wyczytałem że zależy w jakim połozeniu znajduje się wał i wałek względem siebie bo w jednym bedzie większe napreżenie paska od strony napinacza a w innym pasek będzie lużniejszy
Odpaliłem auto pasek się napiął zrobiłem parę km zgasiłem i pasek byl napięty
Czy ten silnik tak ma że pasek potrafi być luźny??
Nie widzi mi się co roku wymiana rozrządu, nie wiem co robić czy odstawić do mechanika kolejny raz
Sprawdzę jeszcze rano po nocy czy dalej będzie napięty
Pasek po wymianie
Luźny pasek
Pasek po odpaleniu
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 650 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24432 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 09-09-2025, 07:51
|
|
|
Nie patrz na losowe pozycje - ustaw wał i górę na TDC1 i wtedy sprawdzaj. |
|
|
|
 |
mateuszx47
Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer CS9
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Paź 2021 Posty: 102 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 10-09-2025, 16:32
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | Nie patrz na losowe pozycje - ustaw wał i górę na TDC1 i wtedy sprawdzaj. |
Byłem dziś u znajomego mechanika kręciliśmy walem tak żeby rozrząd ustawić na znaki dolne T na kole pasowym i kółka na górne znaki
I dokładnie w tym momencie gdy był na znakach robi się luz, dosłownie 5mm dalej i pasek jest już napięty czy ten rozrząd tak ma że robi się luz na pasku??
Zdjęcie z 1 posta z luźnym paskiem jest z zeszłego roku, wtedy luz występował w innym miejscu widać że kółka nie są na znakach
Na zdjęciu pasek uniesiony jest do góry
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 650 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24432 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 11-09-2025, 07:48
|
|
|
Dobrze by było aby ktoś z tym silnikiem się wypowiedział. Bo widzę, że tu jest rozrząd ze znakami w innym położeniu niż w starych DOHC, gdzie znaczniki musiały "patrzeć" na siebie. Generalnie to luz jest możliwy, bo w pewnych położenia sprężyny zaworowe nie naciskają na wałki rozrządu - dlatego są procedury, które w innych silnikach Mitsu przewidują napięcie paska po przestawieniu o 2 zęby, aby ten naciąg uzyskać.
Czy tu jest luz dozwolony - nie wiem, ale pasek ma wstawki z kewlaru i aż tak się nie rozciąga. Ja bym się martwił, gdyby był problem taki, że luz wynosi ponad długość 1 zęba - tu sytuacja nie występuje. |
|
|
|
 |
mateuszx47
Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer CS9
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Paź 2021 Posty: 102 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 11-09-2025, 17:46
|
|
|
Byłem już u kilku mechaników i usłyszałem że ten luz jest możliwy, bo w pewnym ułożeniu sprężyny nie naciskają na wałek który się cofa tak jak Krzyzak, piszę wyżej.
Gdy w zeszłym roku robiłem rozrząd mechanik też mi mówił że ten pasek się dopina podczas pracy, mało tego stał akurat Outlander na warsztacie też z 4g63
I specjalnie zdjęli pokrywę rozrządu żeby pokazać że też ma luźny pasek między kółkami ale jakoś wierzyć mi się nie chciało.
Wychodziło by na to że od zeszłego roku cały czas robi się luz w pewnym momencie tylko akurat nie trafiałem na znaki
Wydaję mi się że gdyby było coś nie tak już bym to odczuł tym bardziej że robiłem w lipcu trasę 700km praktycznie na strzała z jedną przerwa 20min a tak ciągle 140-160-180 km/h i wszystko działa jak należy
No ale ja mechanikiem też nie jestem i pewności 100% nie mam.
Może jakiś spec się wypowie.
[ Dodano: 21-09-2025, 12:34 ]
Czy ktoś zna dokładnie procedurę zakładania paska rozrządu z tym przestawieniem o ząbek?
[ Dodano: 24-09-2025, 17:00 ]
Schemat ustawienia rozrządu
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1681986#1681986 |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12611 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 24-09-2025, 20:50
|
|
|
Z tego co pamiętam przy zakładaniu pierwszy raz paska w procedurze jest chyba 2 obroty, 15 minut i sprawdzenie wychylenia napinacza (jak mierzyłem przed zamontowaniem to ma być górna pozycja włożenie zawleczki). No i po tych 15 minutach i możliwości włożenia zawleczki był ten luz. Ale ten pasek przeskoczył jakoś po 57 tys z tego co pamiętam... Tylko nie zakładam, że to przez ten luz ponieważ z tego co pamiętam po przeskoczenia napinacz był wyciągnięty na maxa. Więc jak kontrolować to raczej kontrolować wyciągnięcie napinacza co chyba jest trudniejsze przez gorszy dostęp. Przy kolejnym zakładaniu nie byłem obecny.
A na logikę to chyba ten luz może być ponieważ ten napinacz z tego co rozumiem to nie do końca napinacz co raczej hydrauliczny tłumik.
A i pasek nie przeskoczy podczas pracy, a tym bardziej na wysokich obrotach ponieważ wtedy pomaga mu fizyka i bezwładności wałków. Przeskoczy przy odpalaniu.
Co do przestawiania o jeden ząbek to kompletnie nie wiem o co chodzi i to chyba jakaś nowość lub wymysł To tylko ten post elektryka czy jeszcze jakieś inne źródła? Elektryk był kiedyś aktywny ale widzę że się nie logował od jakiegoś czasu. Może mu napisz pw o co mu chodziło. |
|
|
|
|
 |
mateuszx47
Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer CS9
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Paź 2021 Posty: 102 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 25-09-2025, 02:13
|
|
|
krzychu napisał/a: | Z tego co pamiętam przy zakładaniu pierwszy raz paska w procedurze jest chyba 2 obroty, 15 minut i sprawdzenie wychylenia napinacza (jak mierzyłem przed zamontowaniem to ma być górna pozycja włożenie zawleczki). No i po tych 15 minutach i możliwości włożenia zawleczki był ten luz. Ale ten pasek przeskoczył jakoś po 57 tys z tego co pamiętam... Tylko nie zakładam, że to przez ten luz ponieważ z tego co pamiętam po przeskoczenia napinacz był wyciągnięty na maxa. Więc jak kontrolować to raczej kontrolować wyciągnięcie napinacza co chyba jest trudniejsze przez gorszy dostęp. Przy kolejnym zakładaniu nie byłem obecny.
A na logikę to chyba ten luz może być ponieważ ten napinacz z tego co rozumiem to nie do końca napinacz co raczej hydrauliczny tłumik.
A i pasek nie przeskoczy podczas pracy, a tym bardziej na wysokich obrotach ponieważ wtedy pomaga mu fizyka i bezwładności wałków. Przeskoczy przy odpalaniu.
Co do przestawiania o jeden ząbek to kompletnie nie wiem o co chodzi i to chyba jakaś nowość lub wymysł To tylko ten post elektryka czy jeszcze jakieś inne źródła? Elektryk był kiedyś aktywny ale widzę że się nie logował od jakiegoś czasu. Może mu napisz pw o co mu chodziło. |
Napinacz jest schowany raczej ciężko go kontrolować.
Już pisałem do niego.
Wyżej masz schemat który wrzuciłem, poczytaj jest tam wszystko dokładnie opisane o przestawieniu o ząbek podczas ustawiania rozrządu, przy naciaganu paska znaki ustawiają się na swoje miejsca. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 650 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24432 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 25-09-2025, 12:07
|
|
|
mateuszx47 napisał/a: | Napinacz jest schowany | masz na pewno zaślepkę w to miejsce - kawałek blaszki itp., który po zdjęciu daje możliwość kontroli optycznej |
|
|
|
 |
mateuszx47
Forumowicz
Auto: Mitsubishi Lancer CS9
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Paź 2021 Posty: 102 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 25-09-2025, 18:46
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | mateuszx47 napisał/a: | Napinacz jest schowany | masz na pewno zaślepkę w to miejsce - kawałek blaszki itp., który po zdjęciu daje możliwość kontroli optycznej |
Gdzieś już słyszałem o zaślepce, ale ja tu nic takiego nie widzę
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 650 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24432 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 26-09-2025, 08:21
|
|
|
mateuszx47 napisał/a: | ja tu nic takiego nie widzę | po prawej stronie zdjęcia masz taką wnękę - stawiam, że w to miejsce wchodzi mocowanie czegoś (alternatora?) do bloku i w tym mocowaniu będzie otwór inspekcyjny |
|
|
|
 |
|
|