[CK0] User manual dla silników 4G1X |
Autor |
Wiadomość |
darkanian
Mitsumaniak Darson

Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Sie 2007 Posty: 174 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 27-10-2008, 21:38 [CK0] User manual dla silników 4G1X
|
|
|
Witam.
Szukałem ostanio odpowiedzi na pytanie ile to maksymalnie Nm ma mój silniczek 4G13 w necie i przypadkowo znalazłem manuala do niego
Manual
W manualu rozpisanych jest parę typów silników. Od 4G13 (12V na gaźniku, 12V i 16V MPI) poprzez 4G15 aż do 4G18. Mam nadzieje, że będzie komuś pomocne
Niestety moje pytanie dalej pozostaje otwarte. Znalazł ktoś może wykres momentowy tego silnika, albo chociaz wie ile katalogowo podają max. moment obrotowy i przy ilu obrotach na minute? |
_________________ Mój UŁAN.
 |
|
|
|
 |
Hubeeert
Mitsumaniak na urlopie
Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 17695 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 28-10-2008, 00:24
|
|
|
darkanian napisał/a: | Szukałem ostanio odpowiedzi na pytanie ile to maksymalnie Nm ma mój silniczek 4G13 w necie i przypadkowo znalazłem manuala do niego
Manual |
Na Forum w dziale Downloads też jest taki |
_________________
Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...
. |
|
|
|
 |
darkanian
Mitsumaniak Darson

Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Sie 2007 Posty: 174 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 28-10-2008, 07:13
|
|
|
Heh Jak zwykle chciałem dobrze a wyszło jak zawsze
Jednak fakt jest faktem, że dalej nie wiem jaki najwyższy moment obrotowy ma silnik 4G13 i przy ilu obrotach |
_________________ Mój UŁAN.
 |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
 |
darkanian
Mitsumaniak Darson

Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Sie 2007 Posty: 174 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 28-10-2008, 12:33
|
|
|
Akbi to podajesz mi z instrukcji obsługi lancera 92-95? Tam jest oznaczenie silnika podane jako 4GL3 a to chyba nie to samo co 4G13? Nie to żebym sie czepiał
Wydajem mi sie, że w silniku 4G13 najwyższy moment jest koło 5000obr/min, przynajniej takie są odczucia z jazdy
W każdym razie wiem już w jakich granicach to się kręci. Dzięki! |
_________________ Mój UŁAN.
 |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 28-10-2008, 13:07
|
|
|
darkanian napisał/a: | Akbi to podajesz mi z instrukcji obsługi lancera 92-95? |
Nie ...akurat z instrukcji Colta CJ ...czyli odpowiednika Lancera CK
...ale faktycznie w modelach CA/CB jest tak samo.
Oznaczenie 4GL3 ... to chyba jakaś pomyłka w tej instrukcji ... to jest ten sam silnik 4G13 - tylko odwrócony o 180st |
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
stary alfer
Mitsumaniak Szkiełko i oko.

Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy Dołączył: 08 Lip 2007 Posty: 5211 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-10-2008, 13:39
|
|
|
akbi, CB nie ma przypadkiem 137Nm/5000? |
_________________ Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...
Ogarniam prawy ALT |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
 |
darkanian
Mitsumaniak Darson

Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Sie 2007 Posty: 174 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 28-10-2008, 14:08
|
|
|
A zupełnie inne wrażenie mam podczas jazdy. Przy 3k obrotów silniczek dopiero sie budzi a przy 4,5 "wciska" w fotel
Dałbym wiele za wykres momentowy tego silniczka
Znalazłem coś takiego, ale to jest wersja z protona i to jescze na gaźniku
LMST Technical Specifications
Engine = 4G13 12V SOHC, Carburator
HP = 62kW (83BHP) @ 6000rpm
Torque = 109Nm @ 4000rpm
Dimension = 4048mm x 1626mm x 1346mm
0-100km/h = 13.1 sec
Fuel Tank capacity = 45 liters
Top Speed = n/a
FC = 5.5L/100km
... i zanim wysłałem posta znalazłem to o co chodziło:
4G13 12-valve SOHC 1.3 liter specs.
Bore x Stroke: 71.0 x 82.0
Piston Displacement: 1298cc
Compression Ratio: 9.5:1
ECI-Multi(Electronically Controlled Multi-point Fuel Injection)
Max Power: 55kW @ 6000rpm (redline 6500rpm - limiter 6750rpm)
Max Torque: 108Nm @ 4000rpm
Czyli jednak moje odczucia z jazdy nie były bardzo chybione
Proszę moda o zmiane tamatu wątku bo troche z nim nie trafiłem |
_________________ Mój UŁAN.
 |
|
|
|
 |
stary alfer
Mitsumaniak Szkiełko i oko.

Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy Dołączył: 08 Lip 2007 Posty: 5211 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-10-2008, 14:32
|
|
|
akbi napisał/a: | ma, ale tylko z silnikiem 1,6 - 4G92 ... a darkanian pyta o ten mniejszy silnik (1,3) |
oczywiście Jak czytam CB myślę od razu o 4G92 |
_________________ Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...
Ogarniam prawy ALT |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 28-10-2008, 15:38
|
|
|
To musisz zmienić sposób myślenia, wszystkie poniższe to CB0:
CB1A - 1,3 silnik 4G13
CB4A - 1,6 silnik 4G92
????? - 1,6 silnik 4G92 MIVEC 1.6 175KM
CB5A - 1,8 silnik 4G93
CB8A - 2,0 silnik 4D68 DIESEL |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
stary alfer
Mitsumaniak Szkiełko i oko.

Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy Dołączył: 08 Lip 2007 Posty: 5211 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-10-2008, 15:51
|
|
|
wichura1 napisał/a: | To musisz zmienić sposób myślenia |
"Ma się rozumieć" - powiedział Prosiaczek |
_________________ Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...
Ogarniam prawy ALT |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 31-10-2008, 23:33
|
|
|
darkanian napisał/a: |
Wydajem mi sie, że w silniku 4G13 najwyższy moment jest koło 5000obr/min, przynajniej takie są odczucia z jazdy
|
No ale moment jest na pewno nizszy niz maksymalny przy tej predkosci obrotowej, za to moc rosnie (bo to moment x obroty) i dlatego masz takie odczucia. Auto przyspiesza mocą a nie momentem.
darkanian napisał/a: |
W każdym razie wiem już w jakich granicach to się kręci. Dzięki! |
Kręci się pewnie do odcięcia ;D
Krzychu |
|
|
|
 |
darkanian
Mitsumaniak Darson

Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 13 Sie 2007 Posty: 174 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 01-11-2008, 19:35
|
|
|
krzychu napisał/a: |
Auto przyspiesza mocą a nie momentem.
|
I tu niestety nie moge się z Tobą zgodzić krzychu. To własnie moment oborotwy decyduje o tym czy jestesmy wciskani w fotel czy też nie.
Polecam tę stronke aby lepiej zrozumieć to zagadnienie:
Moc vs moment obrotowy
Najwaznieszy cytat z niej:
"Każdy jeden samochód, na każdym danym biegu przyśpiesza w tempie, które dokładnie pokrywa się z krzywą momentu obrotowego. Innymi słowy samochód przyspiesza najmocniej w momencie gdy moment obrotowy osiąga dokładnie najwyższą wartość. Poniżej i powyżej tej wartości przyśpieszenie jest mniejsze. Moment to jedyna rzecz, która czuje kierowca, a moc to dla niego jakaś efemeryczna wartość."
Z tego co udało mi sie ustalić silniczek 4G13 ma najwyżeszy monet równy 108Nm przy 4000 obr/min.
Zgodnie z wzorem:
moc[kW]=(moment obrotowy[Nm] x obroty[obr/min])/9549
P=(108 x 4000)/9549=45,24kW.
Wg katalogu silnik generuje maksymalną moc równą 55kW. Wniosek z tego taki, ze powyzej 4k obr/min krzywa momentowa musi opadać. Nie wiem dokładnie przy ilu obrotach odcina zapłon, ale przyjmijmy, że przy ok 6200. Wtedy wykozystując powyższy wzór obliczymy, że momnet obrotowy wynosi 84,7Nm
Oczywiście jest to momet na wale napędowym silnika, nie na kołach samochodu. Po przejściu przez przełożenie wtórne, skrzynię biegów, układ różnicowy i pewnie parę innych przełożeń otrzymamay moment na kole samochodu. Potem wystarczy tylko podzielić go przez promień koła i mam siłę z jaką samochód "odpcyha sie" od podłoża.
Wyszedł moze krótki wykład z fizyki, ale chyba warto co nieco wiedzieć z tego zakresu.
Mitsumaniaki, niech MOMENT będzie z wami!! |
_________________ Mój UŁAN.
 |
|
|
|
 |
|