Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[CK0] User manual dla silników 4G1X
Autor Wiadomość
darkanian 
Mitsumaniak
Darson


Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 174
Skąd: Wrocław
Wysłany: 27-10-2008, 21:38   [CK0] User manual dla silników 4G1X

Witam.

Szukałem ostanio odpowiedzi na pytanie ile to maksymalnie Nm ma mój silniczek 4G13 w necie i przypadkowo znalazłem manuala do niego :mrgreen:
Manual

W manualu rozpisanych jest parę typów silników. Od 4G13 (12V na gaźniku, 12V i 16V MPI) poprzez 4G15 aż do 4G18. Mam nadzieje, że będzie komuś pomocne

Niestety moje pytanie dalej pozostaje otwarte. Znalazł ktoś może wykres momentowy tego silnika, albo chociaz wie ile katalogowo podają max. moment obrotowy i przy ilu obrotach na minute?
_________________
Mój UŁAN.
 
 
Hubeeert 
Mitsumaniak
na urlopie

Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy
Dołączył: 21 Mar 2005
Posty: 17695
Skąd: Warszawa
Wysłany: 28-10-2008, 00:24   

darkanian napisał/a:
Szukałem ostanio odpowiedzi na pytanie ile to maksymalnie Nm ma mój silniczek 4G13 w necie i przypadkowo znalazłem manuala do niego
Manual

Na Forum w dziale Downloads też jest taki ;-)
_________________

Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...

.
 
 
darkanian 
Mitsumaniak
Darson


Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 174
Skąd: Wrocław
Wysłany: 28-10-2008, 07:13   

Heh :? Jak zwykle chciałem dobrze a wyszło jak zawsze :P
Jednak fakt jest faktem, że dalej nie wiem jaki najwyższy moment obrotowy ma silnik 4G13 i przy ilu obrotach :twisted:
_________________
Mój UŁAN.
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 28-10-2008, 12:06   

darkanian napisał/a:
Jednak fakt jest faktem, że dalej nie wiem jaki najwyższy moment obrotowy ma silnik 4G13 i przy ilu obrotach :twisted:

108Nm przy 3000obr/min
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
darkanian 
Mitsumaniak
Darson


Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 174
Skąd: Wrocław
Wysłany: 28-10-2008, 12:33   

Akbi to podajesz mi z instrukcji obsługi lancera 92-95? Tam jest oznaczenie silnika podane jako 4GL3 a to chyba nie to samo co 4G13? Nie to żebym sie czepiał :P
Wydajem mi sie, że w silniku 4G13 najwyższy moment jest koło 5000obr/min, przynajniej takie są odczucia z jazdy :biggrin:

W każdym razie wiem już w jakich granicach to się kręci. Dzięki! :mrgreen:
_________________
Mój UŁAN.
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 28-10-2008, 13:07   

darkanian napisał/a:
Akbi to podajesz mi z instrukcji obsługi lancera 92-95?

Nie ...akurat z instrukcji Colta CJ :P ...czyli odpowiednika Lancera CK
...ale faktycznie w modelach CA/CB jest tak samo.

Oznaczenie 4GL3 ... to chyba jakaś pomyłka w tej instrukcji ... to jest ten sam silnik 4G13 - tylko odwrócony o 180st
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
stary alfer 
Mitsumaniak
Szkiełko i oko.


Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 08 Lip 2007
Posty: 5211
Skąd: Szczecin
Wysłany: 28-10-2008, 13:39   

akbi, CB nie ma przypadkiem 137Nm/5000?
_________________
Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...


Ogarniam prawy ALT
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 28-10-2008, 13:49   

stary alfer napisał/a:
akbi, CB nie ma przypadkiem 137Nm/5000?

ma, ale tylko z silnikiem 1,6 - 4G92 ... a darkanian pyta o ten mniejszy silnik (1,3)
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
darkanian 
Mitsumaniak
Darson


Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 174
Skąd: Wrocław
Wysłany: 28-10-2008, 14:08   

A zupełnie inne wrażenie mam podczas jazdy. Przy 3k obrotów silniczek dopiero sie budzi a przy 4,5 "wciska" w fotel :lol:
Dałbym wiele za wykres momentowy tego silniczka :)

Znalazłem coś takiego, ale to jest wersja z protona i to jescze na gaźniku

LMST Technical Specifications
Engine = 4G13 12V SOHC, Carburator
HP = 62kW (83BHP) @ 6000rpm
Torque = 109Nm @ 4000rpm
Dimension = 4048mm x 1626mm x 1346mm
0-100km/h = 13.1 sec
Fuel Tank capacity = 45 liters
Top Speed = n/a
FC = 5.5L/100km

... i zanim wysłałem posta znalazłem to o co chodziło:


4G13 12-valve SOHC 1.3 liter specs.
Bore x Stroke: 71.0 x 82.0
Piston Displacement: 1298cc
Compression Ratio: 9.5:1
ECI-Multi(Electronically Controlled Multi-point Fuel Injection)
Max Power: 55kW @ 6000rpm (redline 6500rpm - limiter 6750rpm)
Max Torque: 108Nm @ 4000rpm
:mrgreen: :biggrin: 8)

Czyli jednak moje odczucia z jazdy nie były bardzo chybione ;)


Proszę moda o zmiane tamatu wątku bo troche z nim nie trafiłem :P
_________________
Mój UŁAN.
 
 
stary alfer 
Mitsumaniak
Szkiełko i oko.


Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 08 Lip 2007
Posty: 5211
Skąd: Szczecin
Wysłany: 28-10-2008, 14:32   

akbi napisał/a:
ma, ale tylko z silnikiem 1,6 - 4G92 ... a darkanian pyta o ten mniejszy silnik (1,3)


oczywiście :) Jak czytam CB myślę od razu o 4G92 :oops:
_________________
Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...


Ogarniam prawy ALT
 
 
wichura1 
moderator mitsumaniak
download manager ;)


Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 3021
Skąd: Poznań
Wysłany: 28-10-2008, 15:38   

To musisz zmienić sposób myślenia, wszystkie poniższe to CB0:

CB1A - 1,3 silnik 4G13
CB4A - 1,6 silnik 4G92
????? - 1,6 silnik 4G92 MIVEC 1.6 175KM
CB5A - 1,8 silnik 4G93
CB8A - 2,0 silnik 4D68 DIESEL
_________________
Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). :mrgreen:
 
 
 
stary alfer 
Mitsumaniak
Szkiełko i oko.


Auto: Już inne
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 39 razy
Dołączył: 08 Lip 2007
Posty: 5211
Skąd: Szczecin
Wysłany: 28-10-2008, 15:51   

wichura1 napisał/a:
To musisz zmienić sposób myślenia


"Ma się rozumieć" - powiedział Prosiaczek ;)
_________________
Dwie zasady gwarantujące sukces:
1. Nigdy nie mów nikomu wszystkiego,
2. ...


Ogarniam prawy ALT
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 31-10-2008, 23:33   

darkanian napisał/a:

Wydajem mi sie, że w silniku 4G13 najwyższy moment jest koło 5000obr/min, przynajniej takie są odczucia z jazdy :biggrin:


No ale moment jest na pewno nizszy niz maksymalny przy tej predkosci obrotowej, za to moc rosnie (bo to moment x obroty) i dlatego masz takie odczucia. Auto przyspiesza mocą a nie momentem.

darkanian napisał/a:

W każdym razie wiem już w jakich granicach to się kręci. Dzięki! :mrgreen:


Kręci się pewnie do odcięcia ;D

Krzychu
 
 
darkanian 
Mitsumaniak
Darson


Auto: Lancer CK1A GLX '96
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 174
Skąd: Wrocław
Wysłany: 01-11-2008, 19:35   

krzychu napisał/a:

Auto przyspiesza mocą a nie momentem.


I tu niestety nie moge się z Tobą zgodzić krzychu. To własnie moment oborotwy decyduje o tym czy jestesmy wciskani w fotel czy też nie. :P

Polecam tę stronke aby lepiej zrozumieć to zagadnienie:
Moc vs moment obrotowy

Najwaznieszy cytat z niej:
"Każdy jeden samochód, na każdym danym biegu przyśpiesza w tempie, które dokładnie pokrywa się z krzywą momentu obrotowego. Innymi słowy samochód przyspiesza najmocniej w momencie gdy moment obrotowy osiąga dokładnie najwyższą wartość. Poniżej i powyżej tej wartości przyśpieszenie jest mniejsze. Moment to jedyna rzecz, która czuje kierowca, a moc to dla niego jakaś efemeryczna wartość."

Z tego co udało mi sie ustalić silniczek 4G13 ma najwyżeszy monet równy 108Nm przy 4000 obr/min.
Zgodnie z wzorem:
moc[kW]=(moment obrotowy[Nm] x obroty[obr/min])/9549
P=(108 x 4000)/9549=45,24kW. 8)

Wg katalogu silnik generuje maksymalną moc równą 55kW. Wniosek z tego taki, ze powyzej 4k obr/min krzywa momentowa musi opadać. Nie wiem dokładnie przy ilu obrotach odcina zapłon, ale przyjmijmy, że przy ok 6200. Wtedy wykozystując powyższy wzór obliczymy, że momnet obrotowy wynosi 84,7Nm

Oczywiście jest to momet na wale napędowym silnika, nie na kołach samochodu. Po przejściu przez przełożenie wtórne, skrzynię biegów, układ różnicowy i pewnie parę innych przełożeń otrzymamay moment na kole samochodu. Potem wystarczy tylko podzielić go przez promień koła i mam siłę z jaką samochód "odpcyha sie" od podłoża.

Wyszedł moze krótki wykład z fizyki, ale chyba warto co nieco wiedzieć z tego zakresu.

Mitsumaniaki, niech MOMENT będzie z wami!! :mrgreen:
_________________
Mój UŁAN.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.