[2.5 TD] Czy wskazana jest jazda na przełożeniu 4 H w Pajero |
Autor |
Wiadomość |
rogal16-91
Forumowicz Pajero 4x4

Auto: Pajero II GLX 2.5 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 109 Skąd: Majdan OBL
|
Wysłany: 14-03-2010, 15:58 [2.5 TD] Czy wskazana jest jazda na przełożeniu 4 H w Pajero
|
|
|
Witam, posiadam pajero II z super select, mój tata miał pajero I i twierdzi że mógł jechać swoim pajero bez SS na przełożeniu 4 H, a ja twierdzę że nie może on jechać po twardej nawierzchni (asfalt) swoim pajero I ponieważ nie posiada ten samochód centralnego mechanizmu między osiowego takiego jak ma moje Pajero II z super select i kto ma tutaj racje ja czy tata ? |
_________________
 |
|
|
|
 |
bartek2800 [Usunięty]
|
|
|
|
 |
rogal16-91
Forumowicz Pajero 4x4

Auto: Pajero II GLX 2.5 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 109 Skąd: Majdan OBL
|
Wysłany: 15-03-2010, 08:24
|
|
|
Mój tata nie ustępuje i twierdzi że jednak można jezdzić pajero I po asfalcie i odnosi się do zdjęcia wyżej i do tekstu zaznaczonego w czarnej ramce, ja potrafię czytać ze zrozumieniem i rozumie ten tekst jednak mój tata nie bardzo tym bardziej że idzie o zakład za 500 zł ;p
"Nie ma znaczenia na jakiej nawierzchni jedziesz" mój tata widzi tylko to a nie rozumie tego że ten tekst odnosi się do 3 trybów napędów. mógł by mu to ktoś wytłumaczyć ? |
_________________
 |
|
|
|
 |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
Wysłany: 15-03-2010, 11:44
|
|
|
Jeśli jest skrzynia SS to z zapiętym przodem nie ma znaczenia czy asfalt czarny czy śnieg,błoto. Jeśli ES to jadąc na wprost nic się nie dzieje,natomiast skręcając->>co nie znaczy że nie skręcisz->>skręcisz ale delikatnie i na nawierzchni śliskiej typu śnieg,lód,błoto nawet czarny asfalt ale dużym łukiem i nie na maksymalnej szybkości, można uszkodzić przedni napęd a w ekstremalnych sytuacjach doprowadzić do przewrócenia samochodu. 2H->>załączony tylny napęd->> jazda na szosie i delikatny teren, 4H->>już coś bardziej wymagający teren lub śliska nawierzchnia pokryta śniegiem. Przy 2H i 4H napęd jest rozdzielany tył 3/4 przód 1/4 (to tak poglądowo bo chyba wygląda to 33%/67%->> poprawcie mnie jak się mylę ) natomiast 4L załączasz jeszcze reduktor między osiowy i tu już napędy są rozłożone na osie 50/50 i to jest teren->> trudny teren. Niby można jechać na 4L po szosie tylko po co ?? większe spalanie i mniejsza szybkość. Więc zakład chyba pozostanie 50/50 rogal16-91 napisał/a: | I i twierdzi że mógł jechać swoim pajero bez SS na przełożeniu 4 H | mógł mieć rozpięty przód na piastach->> czyli inaczej nie miał załączonego przodu fizycznie to i nic się nie działo |
_________________ http://mudmania4x4.com.pl/
 |
|
|
|
 |
rogal16-91
Forumowicz Pajero 4x4

Auto: Pajero II GLX 2.5 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 109 Skąd: Majdan OBL
|
Wysłany: 15-03-2010, 13:23
|
|
|
jawaldek, rozmowa jest o skrzyni ES, ja wiem że w praktyce można w praktyce jechać po asfalcie z zablokowanym centralnym mechanizmem różnicowym( w pajero I jak się domyślam nie ma takiego mechanizmu więc cały czas moc jest rozłożona po 50 % na każdy most), ale nam nie chodzi dokładnie o to czy można czy nie można ale o to jak zaleca producent bo moim zdaniem jazda na suchym asfalcie jest zabroniona przy skrzyni ES ponieważ przy skręcie każde koło pokonuje inną drogę więc jeżeli moc rozkłada się po 50 % to zawieszenie jest cały czas mocno napięte bo coś musi w końcu ustąpić, prosił bym tutaj Gene o opinie bo o ile się nie mylę to Ty wstawiłeś zdjęcie z opisem napędów, ale innych opinia również jak najbardziej, pozdrawiam |
_________________
 |
|
|
|
 |
AndrzejM22
Forumowicz

Auto: Pajero II 2,5 TD Krótkie
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 16 razy Dołączył: 19 Lut 2010 Posty: 124 Skąd: Ełk -u okolice. :)
|
Wysłany: 15-03-2010, 13:28
|
|
|
Tak swoja drogą zdjęcie i tekst na nim zawarty tyczy się samochodu Pajero Sport . A pytasz się o zasadę działania napędu w Pajero I.
W Pajero Sport po pierwsze to jest nieco inny przedni most (podobny jak w super select z rozpinana półosią w mechanizmie różnicowym a nie jak w starszych konstrukcjach ze sprzęgiełkami w piastach) . Co do skrzyni rozdzielczej to 100% pewności nie mam czy jest identyczna jak stara konstrukcja czy coś nie zmienili dodając jakieś sprzęgło niwelujące różnice obrotowe kół ale skoro nazywają ją Easy Select .to zakładam ze jest to klasyczna skrzynia jak w Pajero I i II spinające na stałe przedni i tylni most. To tak gwoli ścisłości .
A co się tyczy samej treści
To do zapinania przedniego napędu można robić to podczas jazdy do prędkości 100Km ze skrzynią Easy Select Jak najbardziej ale tylko wtedy kiedy sprzęgiełka w przednich piastach są na Lock czyli zapięte czy to automaty czy manualne. O ile oczywiście przednie i tylnie koło maja tę samą prędkośći obrotowa A nie ze już tył buksuje i w panice włączamy przedni napęd .
jawaldek napisał/a: | Przy 2H i 4H napęd jest rozdzielany tył 3/4 przód 1/4 (to tak poglądowo bo chyba wygląda to 33%/67%->> poprawcie mnie jak się mylę ) |
Rozdział napędy w skrzyni Easy Select na pozycji 4H rozdziela napęd w stosunku 50/50 czyli połowa na przód połowa na tył .
Sam osobiście Jestem posiadaczem Skrzyni Easy Select w Pajero II i mogę powiedzieć tylko jedno na suchym czystym asfalcie z zapiętym przedni napędem nie da się jechać. Po przejechaniu kilkuset metrów czasami kilometrów zaczyna się strasznie ociężale toczyć a mosty zaczynają wydawać z siebie jakieś niepokojące odgłosy. Zaczynają zdecydowanie głośniej pracować. Dodam ze mam 4 takie same opony w tym samym rozmiarze z takim samym bieżnikiem w takim samym stopniu zużytym.
Czyli co do twojego pytania to zdecydowanie 500 zł jest twoje.
Chyba ze podejdziemy do odpowiedzi bardziej filozoficznie to Twój Tato mógł jechać na 4H do momentu aż gdzieś coś nie pękło czyli łańcuch w reduktorze jakiś tryb albo półoś albo jeszcze coś innego. Także na dłuższą metę się nie da .
jawaldek napisał/a: | mógł mieć rozpięty przód na piastach->> czyli inaczej nie miał załączonego przodu fizycznie to i nic się nie działo |
No i tak też mogło być jak jawaldek mówi
Czyli co by nie było i tak Ty masz racje .
[ Dodano: 15-03-2010, 14:28 ]
rogal16-91 napisał/a: | ale nam nie chodzi dokładnie o to czy można czy nie można ale o to jak zaleca producent bo moim zdaniem jazda na suchym asfalcie jest zabroniona przy skrzyni ES |
masz racje zabroniona i producent też zabrania 92 strona instrukcji obsługi pajero I
Czyli co do twojego pytania to zdecydowanie 500 zł jest twoje |
_________________ Pajero 2,5 TD 33" Baja Claw TTC mosty 5.285 +jakiś lift + jakaś winda.
Pajero 3.5 V6 cywilne |
|
|
|
 |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
Wysłany: 15-03-2010, 16:38
|
|
|
rogal16-91 napisał/a: | ale nam nie chodzi dokładnie o to czy można czy nie można | a chodzi raczej o zakład rogal16-91 napisał/a: | rozmowa jest o skrzyni ES | wiem że rozmowa o ES a SS przytoczyłem tylko dla porównania bo i inni też będą czytać |
_________________ http://mudmania4x4.com.pl/
 |
|
|
|
 |
bartek2800 [Usunięty]
|
Wysłany: 15-03-2010, 17:43
|
|
|
rogal16-91 napisał/a: | ale o to jak zaleca producent bo moim zdaniem jazda na suchym asfalcie jest zabroniona przy skrzyni ES ponieważ przy skręcie każde koło pokonuje inną drogę więc jeżeli moc rozkłada się po 50 % to zawieszenie jest cały czas mocno napięte bo coś musi w końcu ustąpić |
rogal16-91, masz rację. Teoretycznie można. Ale jest to niezdrowe dla mechanizmów. |
|
|
|
 |
PiotrC
Forumowicz

Auto: Pajero III 3.2 DID
Pomógł: 15 razy Dołączył: 26 Lis 2008 Posty: 266 Skąd: Śląsk, Tarnowskie Góry
|
Wysłany: 15-03-2010, 18:40
|
|
|
Tak trochę z moich wrażeń z jazdy Pajero I 2,5 TD ze skrzynią ES /z przodu automatyczne sprzęgiełka/ Ponieważ był to mój pierwszy samochód 4x4 i w okolicy podobnego nie było, jak również i internetu , więc sam metodą prób i błędów próbowałem ujeżdżać Pajeruska. Nie wiedząc o zagrożeniach jeździłem nim po czarnym nie odczuwając żadnych większych naprężeń. Myślę, że uślizg opon skutecznie je niwelował. Jeżdziłem tak dość długo i niczego w napędach nie uszkodziłem Natomiast kiedyś założyłem opony innego rozmiaru na przód i tył Po włączeniu przedniego napędu auto jechało jak na zaciągniętym hamulcu ręcznym
Jakie wnioski:
1. jeżdżąc po czarnym Pajero I /ES/ 4x4 nie występują tak duże /odczuwalne/ naprężenia i opony z nimi sobie dobrze radzą. Choć na pewno nie wychodzi to im i napędom na zdrowie
2. To Pajero nie posiada mechanizmu różnicowego międzyosiowego
Pozdrawiam
[ Dodano: 15-03-2010, 18:50 ]
bartek2800 napisał/a: | rogal16-91 napisał/a: | ale o to jak zaleca producent bo moim zdaniem jazda na suchym asfalcie jest zabroniona przy skrzyni ES ponieważ przy skręcie każde koło pokonuje inną drogę więc jeżeli moc rozkłada się po 50 % to zawieszenie jest cały czas mocno napięte bo coś musi w końcu ustąpić |
rogal16-91, masz rację. Teoretycznie można. Ale jest to niezdrowe dla mechanizmów. |
Jak teoretyzujemy to na zakręcie przednie i tylne koło wewnętrzne oraz przednie i tylne koło zewnętrzne pokonują tą samą drogę. Wewnętrzne mniejszą a zewnętrzne większą. Ale tą różnicę bezboleśnie niwelują mechanizmy różnicowe w przednim i tylnym moście. Czyli w tym wypadku międzyosiowy mechanizm różnicowy do niczego nie jest potrzebny.
Pozdrówka |
_________________
 |
|
|
|
 |
rogal16-91
Forumowicz Pajero 4x4

Auto: Pajero II GLX 2.5 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 109 Skąd: Majdan OBL
|
Wysłany: 15-03-2010, 19:00
|
|
|
dzięki za wypowiedzi dla wszystkich leci Pomógł
jednak proszę o jeszcze więcej wypowiedzi bo tacie mało on i tak twierdzi że co z tego że piszecie, twierdzi też że Gene gdzieś napisał w jakimś temacie że można jezdzić ES po asfalcie i że to nic nie przeszkadza że jest ES, ja tego tematu niestety nie widzę i prosił bym cię Gene o objaśnienie
Proszę o objaśnienie też tego fragmentu "NIE MA ZNACZENIA NA JAKIEJ NAWIERZCHNI JEDZIESZ: TE TRZY TRYBY POZWOLĄ CI SPROSTAĆ KAŻDEMU WYZWANIU NA DRODZE"
tata twierdzi że z tego fragmentu wynika że na 4H przy skrzyni ES można jezdzić po czarnym, ja jednak twierdze że tu chodzi o wszystkie trzy przełożenia i to one sprostają tym wyzwaniom na drodze
PiotrC na zakręcie w lewo lewe przednie koło i lewe tylne nie pokonują tej samej drogi lewe tylne koło jedzie innym torem niż koło przednie lewe, widzę że masz Pajero III, wyjedz nim na czarny suchy asfalt, włącz napęd 4HL lub reduktor ( tutaj akurat bez różnicy ) skręć do oporu w którąś stronę, rusz do przodu i wciśnij sprzęgło, zobaczysz jak zachowa się samochód, polecam też przeczytanie tej strony:
http://tlc80.com/?p=117 |
_________________
 |
|
|
|
 |
lesmen
Mitsumaniak

Auto: Carisma1,9TD & PajeroI&
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 25 Lip 2008 Posty: 117 Skąd: Kaszuby
|
Wysłany: 15-03-2010, 19:38
|
|
|
Powiem tak, niech Ci tata wypłaci ten zakład i więcej nie jeździ na suchym czarnym na zapiętych napędach bo taki układ znacznie bardziej mu się opłaci. Mój tata rozwalił w swoim pajerku I w ten właśnie sposób najpierw sprzęgiełko w jednym kole a potem w drugim. A jak wszyscy wiemy one nie są tanie (ok 2,5tys zl). Na szczęście mamy dobrego mechanika, któremu udało się je zreanimować ale porównując teraz tego miska do mojego to już nie jest to samo. Podobno przy dobrej przyczepności, większych prędkościach i załączonym przednim napędzie można zrobić fikołka do przodu. Słyszałem o takich wypadkach w UAZie i Vitarze a tyle co się orientuje na tych samych zasadach to działa. A więc jak nie trzeba (a na czarnym przecież nie trzeba) nie załącza się 4H w miskach ze skrzynia ES i nie mówię już tu o ekonomiczności ale o bezpieczeństwie.
Pozdrawiam |
_________________
 |
|
|
|
 |
PiotrC
Forumowicz

Auto: Pajero III 3.2 DID
Pomógł: 15 razy Dołączył: 26 Lis 2008 Posty: 266 Skąd: Śląsk, Tarnowskie Góry
|
Wysłany: 15-03-2010, 20:15
|
|
|
Ad Rogal
Fajny link. Napisałem teoretyzując , i myślałem o modelu poruszającym się po okręgu Oczywiście jak włączysz 4HLC i ostro skręcisz koła to przy ruszeniu poczujesz paskudny opór Znam to z II-jki i III-jki. Jednak jeżdżąc jedynką takich oporów nie pamiętam choć na pewno były. Cóż młodość ma swoje prawa Ale dobrze to świadczy o napędach Pajero.
Pozdrawiam |
_________________
 |
|
|
|
 |
bartek2800 [Usunięty]
|
Wysłany: 15-03-2010, 20:52
|
|
|
rogal16-91 napisał/a: | "NIE MA ZNACZENIA NA JAKIEJ NAWIERZCHNI JEDZIESZ: TE TRZY TRYBY POZWOLĄ CI SPROSTAĆ KAŻDEMU WYZWANIU NA DRODZE"
tata twierdzi że z tego fragmentu wynika że na 4H przy skrzyni ES można jezdzić po czarnym, ja jednak twierdze że tu chodzi o wszystkie trzy przełożenia i to one sprostają tym wyzwaniom na drodze |
Tak chodzi o wszystkie trzy tryby.
Wszyscy wiemy, że da się jeździć w ES na 4H po czarnym, ale nie jest dobre. Niemniej jednak da się. Tak samo jak właśnie w SS przy 4HLc i 4LLc.
Bo przecież jeśli sztywno dołączany napęd mógłby być jeżdżony na suchym asfalcie to nikt nie wymyśliłby centralnego mechanizmu różnicowego, jego pełnej, częściowej czy automatycznej blokady. Nie wymyślono by również sprzęgła wielopłytkowego, wiskotycznego czy wreszcie Haldex'a który doczekał się już czterech generacji. |
|
|
|
 |
gołąb
Mitsumaniak

Auto: Lex Ls430 , VW Calif exclusive
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 15 razy Dołączył: 01 Wrz 2009 Posty: 1094 Skąd: Ostrówek/wołomin
|
Wysłany: 15-03-2010, 20:59
|
|
|
bartek2800 napisał/a: | Bo przecież jeśli sztywno dołączany napęd mógłby być jeżdżony na suchym asfalcie to nikt nie wymyśliłby centralnego mechanizmu różnicowego |
Bez kitu.Wszedłem na forum żeby to właśnie napisać..a tu ktoś mnie ubiegł |
_________________ "Gdyby wszystko było inaczej, gdyby było odwrotnie, mógłbyś siedzieć jak ja teraz tu siedzę, mógłbyś siedzieć przy oknie"
 |
|
|
|
 |
jawaldek
Mitsumaniak
Auto: Pajero 2.5 TDI manual 93
Zaproszone osoby: 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 75 razy Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 2238 Skąd: Polska
|
Wysłany: 15-03-2010, 21:53
|
|
|
rogal16-91 powiem tak->> użytkuję dwa Miśki jeden ze skrzynią ES drugi z SS. Jeśli Twój Tata nie jest przekonany to niech zapnie sprzęgiełka na osi przedniej i ruszając np ze skrzyżowania skręci pod kątem prostym w lewo lub w prawo gdy musi to zrobić szybo->> najlepiej do tego jest wybrać puste skrzyżowanie (względy bezpieczeństwa)->> chodzi tu o asfalt,suchy asfalt. Niechcący to przerabiałem zapomniawszy że mam załączony przód (ES) mało mi samochodu nie przewróciło a i kierownicę też musiałem bardzo mocno trzymać bo rwała z rąk równo. Może być to bardzo kosztowna próba ale zdecydowanie przekonująca Twojego Tatę. Delikatne łuki można pokonać na ES ale delikatne i to gdy przyczepność jest ograniczona.Tak na marginesie-> oryginalna instrukcja jest napisana w języku osób skośnookich a tłumaczenie było wykonywane ile razy i z jakiego języka ??->> po drodze pewne słowa mogły być przeinaczone gdyż np w jakimś tam języku nie ma danego określenia. Np niech będzie tłumaczenie w języku...... afrykańskiego szczepu....słowa "śnieg"->> tak wiem ekstremalne porównanie lesmen napisał/a: | Słyszałem o takich wypadkach w UAZie i Vitarze a tyle co się orientuje na tych samych zasadach to działa. | W instrukcji UAZ-a jest to podkreślone i wytłuszczonym drukiem napisane a jest to pierwsze tłumaczenie tekstu a Ci co nie zastosowali się do tego zrobili taką czynność pierwszy raz , a potem pamiętali aby tak nie robić ->> pomni wydarzeń. Więc teraz oczekujemy jak wypadła próba i czy zakład wygrałeś czy kieszeń odchudziła się o parę złotych na naprawę "przodu" |
_________________ http://mudmania4x4.com.pl/
 |
|
|
|
 |
|