 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[EAxx] Oleje silnikowe |
Autor |
Wiadomość |
arturj123
Forumowicz

Auto: A3 1.8T 200KM
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 06 Wrz 2009 Posty: 1299 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 11-04-2012, 01:02 [EAxx] Oleje silnikowe
|
|
|
Poświęcając nieco chwilę czasu postanowiłem uporządkować temat dotyczący olejów silnikowych. Doczytałem około 70 ostatnich stron z tematu:
http://forum.mitsumaniaki...=asc&start=1710
Postarałem się wyciągnąć najważniejsze wnioski z tego niezwykle już obszernego tematu.
Chcę jeszcze pododawać charakterystyki olejów. Na bieżąco mógłbym uzupełniać polecane oleje, filtry, płukanki. Proszę o ewentualne uwagi, podpowiedzi.
Ile oleju i jaki olej według książki serwisowej?
Galant 2.5 V6 - pozycja z tabeli 6A1
Galant 2.0 GLS - pozycja z tabeli 4G6
Galant 2.4 GDI - pozycja z tabeli 4G6
Galant 2.0TD - pozycja z tabeli 4D6
Tabelka dotyczy wszystkich roczników, także i filtr oleju nie zmieniał się.
Oczywiście musimy przyjąć pewną tolerancję, że nie zawsze spłynie nam cały olej, zawsze może coś pozostać choćby na dnie miski olejowej. Książka serwisowa podaje tylko aby olej spełniał jeden warunek - API SG>
Wymiana oleju jest zalecana co sezon albo co ok.10.000 km.
Jak wymienić olej i filtr oleju (najprostsza instrukcja):
Kod: | 1. Nagrzej silnik do 80-90 st. czyli konkretnie.
2. Odkręć filtr. (uwaga gorące).
3. Odkręć śrubę zlewową, bodajże klucz 17 (uwaga gorące) oraz korek wlewu oleju.
4. Zlać stary olej.
5. Lekko posmarować gumową uszczelkę nowego filtra (np.olejem którym zalejemy silnik)
6. Zakręć filtr "po dokręceniu" + 3/4 obrotu (17Nm).
7. Zakręć śrubę zlewową (39Nm).
8. Wlać nowy olej. |
Pedantyczne podejście do tematu nakazuje podnieś przód auta tak by miejsce zlewu, było jak najniżej. Można jeszcze skoczyć do apteki, kupić strzykawkę, nałożyć wężyk i odessać wszystko co jest na dnie i nie chce spłynąć.
Prawidłowy poziom oleju na bagnecie powinien oscylować:
Parę razy pojawiła się teoria, by pilnować stanu oleju by nigdy nie był niżej jak na połowie bagnetu, gdyż przy niższym stanie mogą "odezwać się" hydrauliczne popychacze.
Polecane filtry ze względu na jakość wykonania (wkładu filtrującego):
Dane 10.04.2012
Knecht Mahle
Mann Hummel (Mann-Filter)
Purflux
Nipparts
K&N (brak filtra do silnika 2.0)
1. Większość (albo wszyscy) jesteśmy zdania, że przebieg samochodu nie jest wyznacznikiem jaki zalać olej.
Opinie mechaników albo "mechaników" są różne. Jedni wyśmieją Nas i polecą nam olej mineralny, albo półsyntetyczny, a inni przyznają rację. Często możemy spotkać się z teorią, że rozszczelnimy silnik, że olej będzie za rzadki i będzie uciekał różnymi otworami, że samochód zacznie brać olej itp. Kto chce może tak podejść do tematu.
Większość z Nas jest zdania, że gdy samochód bierze olej:
- na początek spróbować zalać dobry, polecany olej - parę osób potwierdziło, że samochód albo przestał brać, albo bierze mniej - oczywiście nie musimy temu ufać. Tak jak zaznaczył to jeden z użytkowników, nikt tu nie pisze, że wlanie syntetyku naprawi silnik!!!
- jeżeli nie widać zmiany po zalaniu dobrego, polecanego oleju - silnik do remontu lub uszczelnić ewentualne wycieki (np. wygrzane uszczelki, uszczelniacze). Gdy są to nieznaczne ubytki, albo nie chcemy remontować silnika lub gdy nie jesteśmy przekonani na pełen syntetyk, możemy wybrać polecane półsyntetyki (poniżej polecane oleje).
Temat, gdzie możemy ustalić wycieki i jak naprawić itp (Wyciek oleju):
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=56994
Temat, gdzie znajdziemy numery uszczelniaczy:
http://forum.mitsumaniaki...1203620#1203620
Pisząc temat o olejach, właściciele Galantów dobrze znają problem cykających popychaczy. Moim zdaniem w temacie nie warto umieszczać informacji, komu i po zalaniu jakim olejem problem ustępował. Jeden pisze, że po tym oleju ma ciszę, inni, że jest gorzej, więc nie widzę sensu wałkowania tego problemu. Wiadome jest natomiast jedno:
Kiepskiej jakości olej = problemy z hydraulicznymi popychaczami
Problem z cykaniem, czyli hydrauliczne popychacze:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=26496
oraz
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=15870
2. Przy wymianie oleju, pojawia się często pytanie czy jeśli nie wiem jaki mam olej, to czy warto zrobić płukankę.
Większość z Nas poleca taki zabieg, przy każdej wymianie oleju.
Oczywiście są i przeciwnicy, bojący się o to czy aby specyfik nie rozszczelni silnik, zniszczy uszczelki i inne części silnika.
Wiele osób zaleca płukankę przy zmianie oleju, gdy nie wiemy jaki mamy olej lub gdy chcemy zalać o klasę wyższy olej (np. z mineralnego 15W40 na 10W40). Wybór należy do Nas.
Użycia płukanki na pewno nie można zalecić w przypadku gdy auto dość długi czas było nie jeżdżone, gdyż istnieje ryzyko, że sparciałe elementy gumowe po ostrym ataku płukanki mogą przestać uszczelniać (mowa o uszczelniaczach zaworowych itp.)
Jak wykonać płukankę silnika
Zazwyczaj wszystko jest napisane na pojemniku, przytaczam tutaj opis z jednej z dostępnych płukanek:
Kod: | Jedna puszka 500 ml wystarcza na 5l oleju. Preparat należy dodać do rozgrzanego silnika przed wymianą oleju. Po dodaniu włączyć silnik na około 10-15 min. Następnie od razu przeprowadzić wymianę oleju i filtra. Produkt jest zgodny ze wszystkimi dostępnymi na rynku olejami. |
Polecane płukanki (engine flush):
Valvoline Engine Flush
Liqui Moly Engine Flush
BG 109 Engine Flush
STP Engine flush
3. Polecane na forum oleje to przede wszystkim pełne syntetyki, najlepiej udokumentowane odpowiednimi charakterystykami.
Przy zakupie oleju należy także pamiętać o coraz to częściej podrabianych markach, dlatego poleca się kupować u pewnych, sprawdzonych sprzedawców.
Dane z 16.06.2014:
AMSOIL AZO 0-w30
AMSOIL Synthetic 5W-30
AMSOIL 5W40 European Car Formula
AMSOIL ASM 0w20
Liqui Moly Synthoil High Tech 5W-40
Motul 8100 X-Lite 0W30
Motul 300V 5W40
Repsol Elite Evolution 5W40
Liqui Moly Synthoil Race Tech GT1
RedLine High Performance Motor Oil
Fuchs Titan Race Pro S
Amsoil Signature Series
Maxima Ultra4
Royal Purple Synthetic Oil
Nulon High Performance Motor Oil
Nulon Extreme Engine Oil
Eneos Sustina
Na uwagę zasługuje fakt, że ostatnio na forum pojawiła się wątpliwość odnośnie syntetyczności olejów Mobil-a i Millersa, prawdopodobnie to oleje grupy III+.
Mobil 1 0W40
Mobil 1 0W20
Mobil 1 15W50
Mobil 1 5W50 (Peak Life)
Mobil 1 ESP 0W40
Mobil 1 ESP Formula 5W-30
oraz
Millers Oil XFS 5w40
Millers Oil XFS 5W30
Osobny temat: Znane marki olejów syntetycznych wraz z charakterystykami:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=71549
Jeśli ktoś zna, poleca jakiś olej - dopisywać do tematu.
4. Kolejne oleje, które klasyfikujemy są to oleje, które są często podpisywane jako pełno-syntetyczne oleje. Jednak często są to oleje, najprościej mówiąc na bazie olejów mineralnych z dodatkami syntetyku - określane jako Hydro-krak - HC. Odnośnie tych olejów opinie są podzielone. Jest to olej o całkiem dobrej jakości i patrząc na cenę, właśnie taki najczęściej wybieramy. Paru użytkowników pisało o tym, że ten olej trzeba zmieniać częściej, gdyż szybciej zmienia barwę na "brudną" i mogą odezwać się hydrauliczne popychacze.
(Tutaj mogłem poprzez brak danych umieścić omyłko pełno-syntetyczny olej. Proszę o informację, jeżeli taki tu się znalazł)
Dane 11.04.2012:
Vavoline Maxlife 5w40 (1L,4L)
Valvoline Synpower 5w40
http://www.shopthedude.co...VjdAAAIA==?CLs.
Valvoline VR1 Racing 5W50
Elf Evolution SXR 5W30
Elf Excellium LDX 5W40
Motul 8100 X-Cess 5W-40
http://www.buwar.pl/inc/motul/pdf/xcess5w40.pdf
Motul 8100 X-Clean 5W-40
Mobil 3000 X1
www.msds.exxonmobil.com/p...umentFormat=RTF
Comma 5W30 X-Tech
Texaco Havoline 5W-40 Syntethic
5. Kolejne oleje klasyfikowane to polecane półsyntetyki.
Dane 11.04.2012:
Millers Oils XSS 10w40
http://www.millersoils.pl...3-XSS-10W40.pdf
Valvoline Max Life 10w40 (1L,5L)
Valvoline Dura Blend 10w40
Motul 6100 Synergie+ 10W-40
Fuchs Titan Unic Plus 10W40
6. Ostatnie oleje są to oleje, które większość z Nas odradza.
Są to oczywiście wszystkie oleje mineralne.
Nie będę wypisywał konkretnie, gdyż to też nie ma sensu. Mogę tylko kogoś urazić, albo zaniepokoić.
Gdy ktoś będzie chciał wybrać olej, którego nie ma na liście to po prostu świadomie testuje lub ryzykuje
7. Jeszcze jedna uwaga odnośnie symboliki olejów. Nie można zawsze użyć stwierdzenia, że 5W40 to olej syntetyczny, 10W40 to półsyntetyczny, a 15W40 to mineralny.
Każdy producent ma własną symbolikę i nie należy się wzorować na takiej klasyfikacji.
8. Jeżeli ktoś szuka tematu o olejach do skrzyni biegów automatycznej i manualnej:
FAQ - Olej manualnej skrzyni biegów i jego wymiana.
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=38079
Olej automatycznej skrzyni biegów - zalecane oleje, wymiana, filtry
http://forum.mitsumaniaki...p=139505#139505
Ponadto przydatne artykuły:
Podzielone zestawienie bardzo obszernych wątków "@Stermdocktora" na temat "jaki olej" z największego niemieckiego auto-forum www.motor-talk.de
Link - 1.2 MB
Kilka przydatnych informacji od kolegi "apg2312"
apg2312 napisał/a: |
Kod:
Powoli, powoli, bo na razie wiesz że dzwonią, ale nie wiesz w którym kościele.
Olej można klasyfikować wg kilku norm.
Garść podstawowych informacji (pliki pdf) :
RODZAJE OLEJÓW
http://adwa.eu/wp-content...olej%C3%B3w.pdf
Olej i jego funkcje
http://adwa.eu/wp-content...ASTOSOWANIE.pdf
KLASYFIKACJE JAKOŚCIOWE WG ACEA
http://adwa.eu/wp-content...Bciowa-ACEA.pdf
KLASYFIKACJE JAKOŚCIOWE WG API
http://adwa.eu/wp-content...9Bciowa-API.pdf
Klasyfikacja lepkości wg SAE
http://adwa.eu/wp-content...pko%C5%9Bci.pdf
I zazwyczaj we wszelakich instrukcjach podawane jest, że olej ma spełniać normy API. Czyli (wezmę przykład mojej Cari) ja mogę lać olej klasy nie niższej, niż o ile pamiętam SG. Olej klasy wyższej mogę spokojnie lać - i mam wlany syntetyk Liqui Moly mający klasę SM. Wszystko gra i buczy
Teraz patrzymy, w jakich warunkach klimatycznych auto będzie jeździć. Ponieważ na Syberię czy gdzieś w okolice koła podbiegunowego się nie wybieram, a jeżdżę po Polsce i Europie to spokojnie starcza mi olej 5W, 0W to już by była IMHO lekka przesada. Sahary czy innej jakiejś pustyni też nie zaliczę raczej, ani nie żyłuję skrajnie silnika, więc olej z cyframi 50 czy 60 są też przesadą. 40 jest w sam raz, bo jednak temperatury w lecie czasami bywają wysokie. Więc wg mnie idealnym olejem wielosezonowym w środkowoeuropejskich warunkach klimatycznych jest 5W40
Co do normy ACEA - ja na nią nie zwracam uwagi. Praktycznie wszystkie oleje syntetyczne (pełne i HC) spełniają normę A3/B4, a semisyntetyków i mineralnych nie używam. |
|
Ostatnio zmieniony przez mkm 20-12-2018, 00:41, w całości zmieniany 53 razy |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14369 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 11-04-2012, 01:14
|
|
|
Dobra robota, przypomnij mi jutro żebym dodał link do faq
Pytania nt olei w tym temacie zabronione. Mile widziane uzupełnienia i uwagi. |
|
|
|
 |
motke
Mitsumaniak
Auto: EA5W
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Gru 2008 Posty: 430 Skąd: Radom
|
Wysłany: 11-04-2012, 01:27
|
|
|
olej valvoline Synpower 5w40 nie jest czasem olejem pełno syntetycznym? Jak czytałem ten największy temat z olejami to wychodziło że jest pełny syntetyk.
arturj123 napisał/a: | Ponadto przydatne artykuły:
Podzielone zestawienie bardzo obszernych wątków "@Stermdocktora" na temat "jaki olej" z największego niemieckiego auto-forum www.motor-talk.de
Link - 1.2 MB |
z tego linku też tak wynika.
Taka moja mała uwaga |
|
|
|
 |
sampler
Forumowicz

Auto: Citroen C5 X7 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 62 razy Dołączył: 08 Gru 2005 Posty: 2352 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 11-04-2012, 07:44
|
|
|
motke napisał/a: | olej valvoline Synpower 5w40 nie jest czasem olejem pełno syntetycznym? |
chyba raczej HC:
3. COMPOSITION/INFORMATION ON INGREDIENTS
Components CAS-No. Concentration
DISTILLATES (PETROLEUM),
HYDROTREATED HEAVY
PARAFFINIC
synpower5W40 |
_________________ BYŁY:
GALANT E34 1.8 TD
GALANT EA5A'97 2.5 V6 24V
GALANT AVANCE EA5A'03 2.5 V6 24V
Xsara 1.4i
SĄ:
CITROEN C5 X7 2.2 HDI
Peugeot 308 2.0 HDI |
|
|
|
 |
Jarov6
Nowy Forumowicz

Auto: Galant VIII 2.0 16v
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 08 Gru 2014 Posty: 1 Skąd: Patoka
|
Wysłany: 08-12-2014, 22:30
|
|
|
dobry post dużo przydatnej wiedzy |
|
|
|
 |
madluke
Mitsumaniak
Auto: Galant 2,5 V6 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 23 Kwi 2014 Posty: 108 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 09-12-2014, 12:44
|
|
|
Bardzo fajny post. Uzupełniam o podział olei Valvoline, który ostatnio zrobiłem.
EDIT 01.04.15: Poprawiam. Zweryfikowane to takie, gdzie nie pojawia się destylat ropy naftowej w kartach charakterystyk (saftey data sheet) lub jest go w sumie mniej niż 20% (to na rynku oznacza jeszcze olej syntetyczny):
Syntetyczne zweryfikowane:
SynPower SAE 0W-40/5W-30
SynPower SAE MXL 0W-30
SynPower Xtreme XL-III C3 5W-30
SynPower FE 0W-30/5W-30
Syntetyczne niezweryfikowane:
SynPower Xtreme ENV C1 5W-30
SynPower Xtreme MST C4 5W-30
SynPower FE 5W-20
HC:
SynPower SAE 0W-20/5W-40
SynPower SAE MST 5W-40
SynPower Xtreme MST C3 5W-30
SynPower Xtreme ENV C2 5W-30
MaxLife Synthetic 5W-40
VR1 Racing 5W-50
Półsyntetyczne:
MaxLife FE 5W-30
MaxLife 10W-40/15W-40
MaxLife Diesel 10W-40
DuraBlend MXL 5W-40
DuraBlend FE 5W-30
DuraBlend Diesel 5W-40
DuraBlend 10W-40
DuraBlend Diesel 10W-40
VR1 Racing 10W-60
All Climate 10W-40
All-Climate Extra 10W-40
Mineralne:
VR1 Racing 20W-50
All Climate 15W-40/20W-50 |
Ostatnio zmieniony przez madluke 01-04-2015, 15:09, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
MichciuGT
Mitsumaniak
Auto: Galant Kombi 6A13
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 22 razy Dołączył: 15 Kwi 2014 Posty: 1012 Skąd: Marki
|
Wysłany: 09-12-2014, 15:16
|
|
|
madluke, zdaje mi się że wymieniłeś sporo z kategori HC
między innymi:
VR1 Racing 5W-50
SynPower 5W-40
to nie są pełne systetyki |
_________________ 2020 - Czarny Galant Avance 2.5l
2019-2019 sprzedana Czerwona Yamaha YZF-R125
Bordowa Poliftowa Carisma 1.8 GDI
Są trzy wersje: moja, wasza i ta prawdziwa
Życie jest ładne póki nie dotyka się go. |
|
|
|
 |
madluke
Mitsumaniak
Auto: Galant 2,5 V6 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 23 Kwi 2014 Posty: 108 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
 |
sampler
Forumowicz

Auto: Citroen C5 X7 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 62 razy Dołączył: 08 Gru 2005 Posty: 2352 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 09-12-2014, 20:11
|
|
|
napis na butelce już nic nie znaczy. Coraz częściej też producenci ukrywają w kartach bezpieczeństwa z jakich baz korzystają a korzystają z mineralnych. |
_________________ BYŁY:
GALANT E34 1.8 TD
GALANT EA5A'97 2.5 V6 24V
GALANT AVANCE EA5A'03 2.5 V6 24V
Xsara 1.4i
SĄ:
CITROEN C5 X7 2.2 HDI
Peugeot 308 2.0 HDI |
|
|
|
 |
madluke
Mitsumaniak
Auto: Galant 2,5 V6 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 23 Kwi 2014 Posty: 108 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 10-12-2014, 13:54
|
|
|
Z ciekawości zacząłem kopać po kartach charakterystyk (zalałem swojego Miśka MaxLifem 5W-40 i ciekaw jestem, co tam pływa). Na stronach Ashlanda coś jest, ale nie ma pełnej specyfikacji składników. Za to udało mi się znaleźć karty dla mojego oraz dla SynPower 5W-40. Wychodzi, że obydwa mają od 65%-80% bazy syntetycznej, reszta to destylaty ropy i w SynPowerze jakieś dodatki do 4%.
Fajny kanał na tubie znalazłem. Gostek dużo testuje w niskich temperaturach . Tutaj test 5W-40:
https://www.youtube.com/watch?v=eWUnKjFBo2w
EDIT: A jedna się pomyliłem. Olej Valvoline MaxLife 5W40 jest olejem HC, tak samo jest z SynPower 5W40. Poprawiam. |
|
|
|
 |
alojso
Forumowicz
Auto: Outlander II 2.0 DI-D
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2016 Posty: 194 Skąd: Szczecinek
|
Wysłany: 07-07-2016, 14:09
|
|
|
Bardzo ciekawy temat o syntetyczności olejów, natchnął mnie na poszukiwania najtańszego oleju 100% syntetycznego (nie z nazwy, tylko prawdziwego). I po wielu godzinach przeglądania kart charakterystyk, prawdopodobnie będzie to K2 ULTRA 5W30 - kosztuje ok. 25 zł / l. Pewność mam jednak tylko 99%, bo... bo z jakiegoś niezrozumiałego dla mnie powodu ten olej nie ma otwartych danych :/ Znalazłem jedynie to:
http://autopartner.pl/kar...IC_(PL)_CLP.pdf
i taki wniosek wyciągam na podstawie podanej wcześniej tabeli + temp. zapłonu 234 z karty charakterystyki.
Ogólnie jestem fanem marki K2, bo jest polska i tania, a produkty z których jak dotąd korzystałem zawsze spełniały moje oczekiwania (tak, wiem, brzmi jakbym był ich marketingowcem ), a dla mnie ma też znaczenie, że na 99,99% nikt tych produktów nie będzie chciał podrabiać (to nie castrole itd.). Szkoda tylko, że nie ma tej pełnej specyfikacji, żeby potwierdzić przypuszczenia... |
|
|
|
 |
fredfm
Forumowicz
Auto: Galant 2,5 V6 98r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 08 Lis 2010 Posty: 181 Skąd: Grybów
|
Wysłany: 07-07-2016, 15:05
|
|
|
popatrz na olej Specol Spec Gold. Jest polski w 100% i za 70zł już z wysyłką masz 4litry oleju syntetycznego na bazie PAO... |
|
|
|
 |
alojso
Forumowicz
Auto: Outlander II 2.0 DI-D
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 13 Sty 2016 Posty: 194 Skąd: Szczecinek
|
Wysłany: 07-07-2016, 15:46
|
|
|
@fredfm: 5w30: "technologia syntetyczna HC" |
|
|
|
 |
fredfm
Forumowicz
Auto: Galant 2,5 V6 98r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 08 Lis 2010 Posty: 181 Skąd: Grybów
|
Wysłany: 09-07-2016, 16:07
|
|
|
Coś mi się wydaje że to jednak PAO.....
http://lejolej.pl/pl/p/SP...SMCF-5W40-4L/97
Ponadto na kilku forach internetowych potwierdzają że to PAO. Przy najbliższej wymianie kupie go i sprawdze jak "współpracuje" z galantem. |
|
|
|
 |
|
|